Manjkajoči kadrovski standardi in normativi v dejavnosti zdravstvene in babiške nege
Ministrstvo za zdravje v dopisu, št. 092-588/2024-2711-3 z dne 19. 6. 2024, pojasnjuje, da si Vlada Republike Slovenije in ministrstvo vseskozi prizadevata za ureditev razmerij v zdravstvu, ki bi bilo v korist tako vseh zaposlenih v zdravstvu kot pacientov, uporabnikov zdravstvenih storitev ter v nadaljevanju pojasnjuje o ukrepih vlade za zagotovitev stabilnosti javnega zdravstvenega sistema ter o prenovi sistema plač v javnem sektorju, ki predstavlja formalno podlago tudi za oblikovanje stebra v zdravstvu in socialnem varstvu, javnih zavodih s področja obvezne socialne varnosti in javne uslužbence (npr.: pomanjkanje kadra na Univerzitetni psihiatrični kliniki Ljubljana).
Ministrstvo v nadaljevanju pojasnjuje, da se v zdravstvenih ustanovah v skladu z 78. členom Zakona o zdravstveni dejavnosti (Uradni list RS, št. 23/05 – uradno prečiščeno besedilo, 15/08 – ZPacP, 23/08, 58/08 – ZZdrS-E, 77/08 – ZDZdr, 40/12 – ZUJF, 14/13, 88/16 – ZdZPZD, 64/17, 1/19 – odl. US, 73/19, 82/20, 152/20 – ZZUOOP, 203/20 – ZIUPOPDVE, 112/21 – ZNUPZ, 196/21 –, 100/22 – ZNUZSZS, 132/22 – odl. US, 141/22 – ZNUNBZ, 14/23 – odl. US in 84/23 – ZDOsk-1, v nadaljnjem besedilu ZZDej) opravljajo tudi strokovni nadzori s svetovanjem, ki obsegajo nadzor nad strokovnostjo, kakovostjo in varnostjo dela pri izvajalcu zdravstvene dejavnosti. Izvajajo se tako kot redni ali izredni nadzor.
Zbornica – Zveza kot nacionalna strokovna organizacija izvajalcev zdravstvene in babiške nege Ministrstvo za zdravje in druge odločevalce že več let poziva k sprejemu celovitih in sistemskih medresorskih ukrepov za zagotavljanje ustreznega števila diplomiranih medicinskih sester in drugih izvajalcev zdravstvene in babiške nege. Ministrstvo za zdravje je sprejelo oziroma pripravlja določene ukrepe in politike za zagotavljanje ustreznega števila izvajalcev zdravstvene in babiške nege (npr. preizkuse znanja slovenskega strokovnega jezika za izvajalce zdravstvene in babiške nege, ki so kvalifikacijo pridobili v tujini, priprava specializacij v dejavnosti zdravstvene nege, nekateri začasni ukrepi sprejeti z interventno zakonodajo...), ki pa ne morejo rešiti problematike pomanjkanja izvajalcev zdravstvene in babiške nege, saj se zaradi spremenjenih zdravstvenih potreb prebivalstva ter uvajanja sistema dolgotrajne oskrbe povečujejo zahteve po zaposlovanju izvajalcev zdravstvene in babiške nege, zaradi neustrezne plačne politike in težkih delovnih pogojev pa izvajalci zdravstvene in babiške nege zapuščajo svoj poklic oziroma se po zaključku srednje poklicne oziroma strokovne šole ne odločijo za opravljanje pripravništva in strokovnega izpita.
Za uspešnost kadrovske strategije v dejavnosti zdravstvene in babiške nege ni dovolj, da se število izvajalcev zdravstvene in babiške nege zagotavlja z ustreznim številom vpisnih mest na srednješolskih in študijskih programih zdravstvene nege in babištva, ampak je treba nasloviti tudi problematiko izboljšanja delovnih pogojev v dejavnosti zdravstvene in babiške nege, zmanjšati obremenjenost zaposlenih, vlagati v človeške vire in zagotoviti ustrezno plačilo ter sprejeti ustrezne ukrepe in politiko za njihovo udejanjanje.
Ministrstvo za zdravje (okr. MZ) je v svojem dopisu še pojasnilo, da se pri izvajalcih zdravstvene dejavnosti izvajajo redni in izredni strokovni nadzori. Zbornica – Zveza kot nosilec javnega pooblastila pojasnjuje, da ZZDej v 79. členu določa, da lahko Zbornica – Zveza izvajalcu zdravstvene dejavnosti v rednem oziroma izrednem strokovnem nadzoru s svetovanjem z odločbo naloži ukrep odpraviti organizacijske, materialne in druge nepravilnosti oziroma pomanjkljivosti. Pri izdaji odločbe mora Zbornica – Zveza v skladu s 87. c členom ZZDej, ki določa, da pri izvajanju nalog javnega pooblastila zbornica ali strokovno združenje upošteva zakon, ki ureja splošni upravni postopek in zakon, ki ureja upravni spor, upoštevati določila 6. člena Zakona o splošnem upravnem postopku (Uradni list RS, št. 24/06 – uradno prečiščeno besedilo, 105/06 – ZUS-1, 126/07, 65/08, 8/10, 82/13, 175/20 – ZIUOPDVE in 3/22 – ZDeb), ki določa, da organ odloča v upravni zadevi po zakonu, podzakonskih predpisih, predpisih lokalnih skupnosti in splošnih aktih, izdanih za izvajanje javnih pooblastil.
Ker kljub različnim zavezam Vlade Republike Slovenije in ministrstva kadrovski normativi v dejavnosti zdravstvene in babiške nege niso sprejeti ter niso del podzakonskega predpisa, Zbornica – Zveza v rednem ali izrednem strokovnem nadzoru s svetovanjem izvajalcu zdravstvene dejavnosti, pri katerem se ugotovi, da nima zagotovljenega ustreznega števila zaposlenih v dejavnosti zdravstvene oziroma babiške nege, ne more z odločbo naložiti zavezujočih ukrepov za zagotovitev ustreznega števila zaposlenih za zagotavljanje strokovne, kakovostne in varne zdravstvene oziroma babiške nege.
Pozivam/-o vlado oz. MZ, da z ustreznim predpisom čim prej sprejme ustrezne kadrovske standarde in normative v dejavnosti zdravstvene in babiške nege tako, da bo lahko Zbornica - Zveza v rednem ali izrednem strokovnem nadzoru s svetovanjem izvajalcu zdravstvene dejavnosti, pri katerem se ugotovi, da nima zagotovljenega ustreznega števila zaposlenih v dejavnosti zdravstvene oziroma babiške nege, lahko z odločbo naložila zavezujoče ukrepe za zagotovitev ustreznega števila zaposlenih za zagotavljanje strokovne, kakovostne in varne zdravstvene oziroma babiške nege. Torej ne zgolj z obljubami in lastnimi zavezami, ampak z ustreznim podzakonskim predpisom.
Poskrbimo skupaj za zadovoljivo zdravstveno obravnavo tako, da izvajalci zdravstvene in babiške nege ne bodo zapustili svojega poklica in bodo pošteno plačani za opravljeno delo.
Če se tudi vi strinjate s predlogom, oddajte svoj glas podpore. Hvala za vašo podporo.