Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Delež soglasij pri upravljanju večstanovanjskih stavb

353 OGLEDOV 6 KOMENTARJEV

Stanovanjski zakon v drugem odstavku 29. členu določa, da je v večstanovanjskih stavbah za odplačevanje posojila v breme rezervnega sklada potrebno soglasje vseh etažnih lastnikov. V praksi to določilo predstavlja skoraj nepremostljivo oviro za izvedbo obsežnejših in zahtevnejših vzdrževalnih del v večstanovanjskih stavbah.

Značilen primer je izdelava fasade. Tudi če več kot tri četrtine etažnih lastnikov podpre tak projekt, za njegovo izvedbo pa v rezervnem skladu ni na razpolago dovolj sredstev (kar je skoraj neizogibno), se projekt ustavi, saj je za najetje posojila potrebno soglasje vseh etažnih lastnikov, kar pa je v praksi pogosto nemogoče doseči. V večstanovanjskih objektih je namreč skoraj pravilo, da je del etažnih lastnikov nedosegljiv ali neodziven; etažna lastnina je stvar zapuščinskih postopkov; etažni lastniki, ki stanovanja oddajajo v najem, se želijo izogniti dodatnim stroškom; včasih pa preprosto kljubujejo in nagajajo drugim etažnim lastnikom. Celoten projekt lahko ustavi že en sam etažni lastnik z zanemarljivim deležem etažne lastnine!

Posledično je z izvedbo tovrstnih projektov treba čakati tako dolgo, da so potrebni interventni in posledično dražji ukrepi. Vmes več let nastaja dodatna škoda, deli stavb ogrožajo zdravje ljudi, slabša je tudi kakovost bivanja.

Predlagam, da se določilo spremeni v smislu, da je za najetje posojila potreben enak delež soglasij kot za izvedbo poslov, ki presegajo okvire rednega upravljanja, tj. več kot treh četrtin etažnih lastnikov (kar je tudi bolj logično). Pri tem bi lahko sledili pozitivnim učinkom, ki jih je imelo znižanje zahtevanega deleža soglasij za izvedbo rednih poslov upravljanja v večstanovanjskih stavbah pred leti. Po potrebi se v določilo vgradijo varovalke, s katerimi se določi nabor ukrepov, ki se lahko financirajo s posojili (npr. fasade, kotlovnice, sončne elektrarne, dvigala ipd.) in njihovo višino, hkrati pa mehanizmi, ki bi odplačevanje posojil omogočili socialno šibkejšim etažnim lastnikom (npr. po vzoru na subvencije Ekosklada).

Ob tej priložnosti bi moral zakonodajalec resno razmisliti o možnosti, da se zahtevani prag zahtevanih soglasij pri upravljanju z več kot treh četrtin zniža (npr. na dve tretjini ali manj), saj v praksi že soglasje treh četrtin lastnikov predstavlja veliko coklo pri vzdrževanju večstanovanjskih stavb. Temeljno izhodišče bi moralo biti, da z etažno lastnino lastniki prevzemajo tudi odgovornost za redno vzdrževanje objektov kot celote in da je pri tem treba upoštevati tudi interese večine.

Poleg rednejšega vzdrževanja večstanovanjskih stavb bi imel ukrep tudi nezanemarljiv ekonomski učinek. Za ilustracijo: toplotna izolacija manjšega večstanovanjskega bloka stane 150.000,00 evrov. Če bi ukrep spodbudil obnovo dodatnih 500 večstanovanjskih stavb (kar je zelo konservativna ocena), bi že to spodbudilo investicije v višini 75 milijonov evrov, kar bi imelo tudi neposreden pozitiven javnofinančni učinek.

25 glasov

1 glas

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR S Simon_Zupan 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


25. 2. 2025

Odziv Ministrstva za solidarno prihodnost

Rezervni sklad in soglasja za najem kredita v breme rezervnega sklada
Z uveljavitvijo Stvarnopravnega zakonika (Uradni list RS, št. 87/02) je bil ustanovljen instrument rezervnega sklada, ki ga je Stvarnopravni zakonik opredelil kot skupno premoženje etažnih lastnikov. Novi Stanovanjski zakon (Uradni list RS, št. 69/03), ki je začel veljati 15. oktobra 2003, je bil glede določil upravljanja v večstanovanjskih stavbah povsem skladen z določbami Stvarnopravnega zakonika, le da je vnesel nekaj varovalk glede rezervnega sklada ter natančneje določil namenskost sredstev.

Glede posojila v breme rezervnega sklada naj navedemo, da je bilo že ob uveljavitvi Stanovanjskega zakona (leta 2003) stališče ministrstva v tej zvezi enako kot danes, in sicer, da je  za najem in odplačevanje posojil v breme rezervnega sklada potrebno 100% soglasje etažnih lastnikov. Stališče je bilo že tedaj usklajeno z Ministrstvom za pravosodje. Ob zadnji noveli Stanovanjskega zakona (SZ-1E) pa je bilo omenjeno dejstvo tudi zapisano v drugem odstavku 29. člena Stanovanjskega zakona. Menimo, da posojilna pogodba, ki bi jo z banko sklenil upravnik v breme rezervnega sklada zgolj na podlagi sklepa večine (več kot 50% ali 75%) solastnikov, ne more zavezovati etažnih lastnikov, ki je ne podpišejo. Še posebej, ker so sredstva rezervnega sklada skupno premoženje. Pri skupni lastnini se namreč zastopa stališče, da se morajo vse odločitve sprejemati soglasno (100% soglasje). Za potrebe vzdrževanja večstanovanjske stavbe se s posojilom v breme rezervnega sklada zagotavljajo posojilna sredstva vsem etažnim lastnikom večstanovanjske stavbe, čeprav jih morebiti nekateri ne potrebujejo. Tudi zato je za odločitev o najemu posojila v breme rezervnega sklada potrebno soglasje vseh etažnih lastnikov (stroški odobritve posojila, obresti itd. so namreč breme vseh). Kakršnekoli drugačne rešitve vezane na posojilo v breme rezervnega sklada niso v skladu s trenutno veljavno stanovanjsko zakonodajo. V primeru, da etažni lastnik ne soglaša z najemom posojila v breme rezervnega sklada (kar je njegova pravica) in zato sklenitev posojila v breme rezervnega sklada ni mogoča, preostane posameznim etažnim lastnikom, ki nimajo dovolj lastnih sredstev za plačilo stroškov vzdrževanja stavbe, da vsak zase najamejo posojilo pri banki pod pogoji in jamstvi, s katerimi soglašajo. Etažni lastniki, ki imajo zadosti sredstev plačajo stroške vzdrževanja stavbe, ki odpadejo na njihov solastniški delež.

Ker je narava rezervnega sklada kot skupnega premoženja opredeljena že s Stvarnopravnim zakonikom, so morebitne spremembe na tem področju po mnenju ministrstva mogoče le ob spremembi določb Stvarnopravnega zakonika.

Zniževanje soglasij za vzdrževalna dela
Med posle rednega upravljanja (zahtevano več kot 50% soglasje solastnikov po solastninskih deležih) po Stanovanjskem zakonu sodijo tudi posli vzdrževanja skupnih delov stavbe. Novela stanovanjskega zakona v letu 2021 (Uradni list RS, št. 90/21; v nadaljevanju: SZ-1E) je močno znižala potrebna soglasja za izvedbo vzdrževalnih del v večstanovanjskih stavbah, in sicer tako, da se je spremenila opredelitev poslov vzdrževanja. Za posle vzdrževanja večstanovanjske stavbe se od sprejema SZ-1E štejejo vsa dela, ki jih zakon, ki ureja graditev, uvršča med vzdrževanje objekta, priprava projektne dokumentacije, ki je potrebna za izvedbo vzdrževanja, ter dela in storitve za zagotavljanje predpisanih ukrepov varstva pred požarom ter drugih ukrepov za zaščito in reševanje. Tako na primer med posle rednega upravljanja spadajo energetska prenova fasade, zamenjava dotrajane strešne kritine, prenova stopniščnih ograj, vgradnja novih naprav, opreme (če ni zahtevano gradbeno dovoljenje). SZ-1E je hkrati prenovil tudi določbe glede pravnega varstva etažnih lastnikov glede vzdrževanja. Ravno tako so se znižala soglasja za tista gradbena dela v večstanovanjski stavbi, za katera je treba pridobiti gradbeno dovoljenje (iz soglasja vseh na soglasje več kot 75% etažnih lastnikov po solastniških deležih).

Menimo, da je bila ureditev soglasij v Stanovanjskem zakonu s sprejeto novelo SZ-1E ustrezno urejena in ne potrebuje sprememb. Če etažni lastniki kljub temu ne morejo sprejeti sklepa glede rednega upravljanja, posel pa je nujen za vzdrževanje stvari, se lahko glede na določbe Stanovanjskega zakona, poslužijo tako pravnega varstva v okviru nepravdnega postopka na sodišču kot tudi inšpekcijskega ukrepanja stanovanjske inšpekcije.

Mehanizmi, ki bi odplačevanje posojil omogočili socialno šibkejšim etažnim lastnikom Naj poudarimo, da EKO sklad za namene energetskih prenov večstanovanjskih stavb poleg samega skupinskega subvencioniranja energetskih prenov že ponuja tudi nepovratne finančne spodbude energetsko revnim gospodinjstvom za omenjene investicije. Več o omenjenih ukrepih: Poiščite spodbudo za svojo okoljsko naložbo | Eko sklad.

Komentarji