Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Zakon o dostopu do informacij javnega značaja (ZDIJZ)

364 OGLEDOV 2 KOMENTARJA

Zakon ne ščiti vlagatelja pred naslovnikom, oziroma izdaja naslovniku njegovo identiteto. To ima za posledico to, da naslovnik točno ve, kdo se informira in zato lahko sklepa kdo v nadaljevanju vlaga prijave.

Zakon o zaščiti prijavitelja sicer ščiti prijaviteljev, ne pokriva pa področja zaščite, ki bi prijavitelju omogočala anonimen dostop do informacij javnega značaja. Zato prijavljena javna oseba/organizacija lahko sklepa na identiteto prijavitelja preko zahtevka za dostop do informacija javnega značaja.

S tem se v bistvu izniči zakon o zaščiti prijaviteljev in le ta postane neuporaben.

Nadalje zakon o dostopu do informacij javnega značaja omogoča uradnim osebam maščevanje, saj poznajo vlagatelja. To je pereče na področju lokalne samouprave, kjer predvsem po majhnih občinah, ljudje poznajo drug drugega in lahko pride do osebnih diskretizacij na povsem drugih področjih, kjer ima uradna oseba moč in vpliv.

Varovanje identitete vlagatelja bi oteževalo izdajanje zavrnilnih odločb, zato predlagam, da se v takih primerih, v katerih bi vlagatelj smatral, da bi ga vloga lahko kakorkoli ogrozila s strani javne osebe ali organizacije, določi postopek, ki bi ohranil anonimnost vlagatelja in omogočil izdajo odločb. Verjetno bi bilo potrebno uvesti vmesni člen med vlagateljem in naslovnikom, ki bi to urejal. To v praksi pomeni, da bi takšne vloge šle preko urada informacijskega pooblaščenca.

Prosim, da moje predloge upoštevate pri spremembi zakonodaje.

26 glasov

5 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR B bukevbor 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


23. 10. 2024

Odziv Ministrstva za javno upravo

Zakon o dostopu do informacij javnega značaja (ZDIJZ)[1] določa, da lahko prosilec zahteva dostop do informacije javnega značaja s pisno zahtevo za dostop do informacije javnega značaja ali njihovo ponovno uporabo, lahko pa tudi z neformalno zahtevo. Za neformalno zahtevo se štejejo zahteve, kjer zahtevane informacije ne vsebujejo varovanih podatkov iz 5.a ali 6. člena ZDIJZ. Neformalna zahteva iz prvega odstavka se ne šteje za vlogo v upravnem postopku v smislu zakona, ki ureja upravni postopek. V takem primeru zadostuje vloga v elektronski obliki z navedbo elektronskega naslova prosilca, ki služi zavezancu/organu tudi kot naslov za vročitev zahtevanih informacij. Prosilec lahko zahteva dostop do teh informacij tudi neposredno pri organu.

V kolikor neformalna zahteva vsebuje zgoraj navedene varovane podatke, vloge ni mogoče obravnavati po ZDIJZ. Prosilec mora v takem primeru vložiti pisno zahtevo, kjer morajo biti navedeni njegovi osebni podatki (ime in priimek ter naslov prebivališča). Te podatke mora prosilec navesti v vsakem primeru, ko poda zahtevo v pisni obliki (formalna zahteva).

ZDIJZ določa, da o pisni zahtevi za dostop do informacije javnega značaja ali njeno ponovno uporabo odločajo organi v postopku, ki ga določa ta zakon. Za vprašanja postopka s pisno zahtevo, ki niso urejena s tem zakonom, se uporabljajo določbe zakona, ki ureja splošni upravni postopek. Nekatere posebnosti veljajo le za zavezane poslovne subjekte pod prevladujočim vplivom oseb javnega prava. Take podatke je potrebno zagotoviti zaradi zagotavljanja pravice do pravnega varstva zoper izdane posamezne upravne akte, ki jih je zavezanec izdal zaradi varovanja podatkov iz 5.a ali 6. člena ZDIJZ. V takih primerih je namreč potrebna osebna vročitev posameznega akta prosilcu.

Vodenje takega postopka preko posredniškega (tretjega) organa bi bilo v nasprotju s temeljnimi načeli prava. V odločitev zavezanca lahko zakonito posega le Informacijski pooblaščenec kot pritožbeni organ ali pristojno sodišče. Informacijski pooblaščenec zaradi navedenega ne more biti posredovalni organ v postopku po ZDIJZ, kot to predlaga predlagatelj.

Ministrstvo nadalje dodaja, da je morebitnemu prosilcu, ki je hkrati prijavitelj nezakonitih  ravnanj, zagotovljena ustrezna zaščita z Zakonom o zaščiti prijaviteljev (ZZPri)[2] in Zakonom o kazenskem postopku (ZKP)[3]. Zavezanci pa so po uradni dolžnosti zavezani k spoštovanju pravnega reda Republike Slovenije. ZZPri zaradi zaščite javnega interesa določa načine in postopke za prijavo kršitev predpisov, za katere so posamezniki izvedeli v delovnem okolju, in njihovo obravnavo ter zaščito posameznikov, ki prijavijo ali javno razkrijejo informacije o kršitvi. Zakon določa tudi pristojnosti Komisije za preprečevanje korupcije ter zaščitne in podporne ukrepe zaradi preprečitve ali odprave povračilnih ukrepov. Prav tako ZKP predvideva zaščito prijavitelja, kot osebe s posebnimi potrebami po zaščiti, kot je opredeljena v 144. členu.

Po mnenju ministrstva je v Republiki Sloveniji zagotovljeno učinkovito izvajanje ZDIJZ, prav tako pa pravni red omogoča učinkovito varstvo posameznika, ki je ali bi lahko bil deležen določenih nezakonitih ravnanj fizičnih in pravnih oseb.

Glede na navedeno menimo, da predlog ni primeren za nadaljnjo obravnavo.


[1] Uradni list RS, št. 51/06 – uradno prečiščeno besedilo, 117/06 – ZDavP-2, 23/14, 50/14, 19/15 – odl. US, 102/15, 7/18 in 141/22

[2] Uradni list RS, št. 16/23.

[3] Uradni list RS, št. 176/21 – uradno prečiščeno besedilo, 96/22 – odl. US, 2/23 – odl. US, 89/23 – odl. US in 53/24.

Komentarji