Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Poenostavitev postopkov za opravljanje vozniškega izpita

488 OGLEDOV 7 KOMENTARJEV

Spoštovani,

predlagam poenostavitev postopka opravljanja vozniškega izpita. Postopek, ki ga ureja zakon in izvedbeni predpisi, je pretirano formaliziran in z vidika varstva javnega interesa, kot temeljnega cilja javnopravnega urejanja, ni smiseln. Zato povzroča nepotrebne poti in stroške. Z drugimi besedami, vzpostavlja administrativne ovire.

Predpisi o opravljanju vozniškega izpita določajo, da mora kandidat za voznika motornih vozil opraviti obvezno deset urno usposabljanje o poznavanju cestno prometnih predpisov. Kolikor kandidat usposabljanja ne opravi, ne more opravljati teoretičnega dela vozniškega izpita. Deseturno usposabljanje je bistveno preskopo za predstavitev prometnih pravil. Zato ne more dosegati namena, da bo kandidat usposobljen oziroma da mu bodo vsaj predstavljena vsa prometna pravila. Nadalje, izkušnje kažejo, da kandidati na obveznem usposabljanju tega praviloma ne spremljajo, saj usposabljanja ne prepoznavajo kot nekaj kar jim bo dejansko pomagalo pri opravljanju teoretičnega dela vozniškega izpita. Največkrat jim gre le za »žig« šole vožnje oziroma za formalnost. Njihovo znanje se namreč na usposabljanju ne preverja, saj v ta namen opravljajo teoretični del strokovnega izpita. Prav opravljanje izpita je ključno za zadostitev javnemu interesu, da se vožnja dovoli nekomu, ki ima dovolj znanja. Zato je obvezno usposabljanje odveč z vidika države (varnost cestnega prometa) in kandidatov, saj se obojestranski interes sooči na izpitu. Za obvezno teoretično usposabljanje imajo finančni interes le šole vožnje.

Spremembe so nujne v zvezi z evidenčnim kartonom vožnje. Tega kandidat dobi pred opravljanjem obveznega usposabljanja. V kartonu se namreč potrdi prisotnost (!) na usposabljanju. Cena kartona je 20 EUR. Logično bi bilo, da plačan karton pripada kandidatu, nenazadnje je namenjen evidentiranju dejstev v zvezi z njegovim opravljanje vozniškega izpita. Toda pravila nelogično velevajo, da mora karton ostane šoli vožnje, ki ga je izdala (!), če kandidat zamenja šolo vožnje. Takšni primeri niso redki, saj šola vožnje neredko ne more ponuditi terminov za praktično usposabljanje, ki jih kandidat želi, kandidat lahko prebiva v drugem kraju ali pa le želi nadaljevati usposabljanje v drugi šoli vožnje ipd. To za kandidata pomeni, da mora najprej pridobiti izpisnico iz šole vožnje, kjer je opravljal (teoretično ali kasneje praktično) usposabljanje, šola vožnje, kjer bo nadaljeval z usposabljanjem, pa mora izdati nov karton vožnje. Seveda ga mora kandidat »novi« šoli vožnje ponovno plačati. Takšne ureditve ne utemelji noben prepričljiv razlog niti že omenjena večja varnost v cestnem prometu. Popolnoma nesmiselno je javnopravno vzpostavljanje vpisa v šolo vožnje. Razmerje med šolo vožnje in kandidatom bi morali biti civilnopravno tako, da se kandidat in šola dogovorita - skleneta pogodbo za (teoretično in/ali praktično) usposabljanje. Nobene potrebe ni po javnopravni intervenci v predpisu. Zato naj se kandidat samostojno, brez nepotrebnih birokratskih zapletov, odloči, ali bo praktično usposabljanje nadaljeval v šoli vožnje, kjer je opravil teoretično usposabljanje. Prav tako ni razloga, da se kandidat, ki morda ni zadovoljen s praktičnim načinom izvajanja usposabljanja v vsakem trenutku ne premisli in ga nadaljuje v drugi šoli vožnje. Pri tem bi moralo biti ključno le katere vaje je že opravil. Kot omenjeno bi to moralo biti razvidno iz osebnega kartona vožnje, ki je last kandidata. Ker je ob zamenjavi šoli vožnje treba dobiti izpisnico, potrdilo o tem kaj je kandidat že opravil in nov karton vožnje, je njegova svoboda bistveno okrnjena.

Vračilo kartona ob zamenjavi šole vožnje po opravljenem teoretičnem delu izpita, ob prej navedenem, pomeni še, da mora kandidat ponovno pridobiti tudi novo potrdilo Javne agencije za varnost prometa, da je na primer opravil teoretični del strokovnega izpita, saj se v evidentira neposredno v karton, ki ga obdrži zamenjana šola vožnje. Za izdajo novega potrdila agencije bi kandidat sicer moral plačati še upravno takso, a k sreči tam zaposleni (vsaj ne povsod) ne vedo, da z žigom in podpisom izdajajo potrdilo iz uradne evidence, za katerega se plača upravna taksa. Tudi zaradi novega potrdila kandidat izgubi čas, do česar ne bi prišlo, če bi bil evidenčni karton vožnje njegov. Ob tem se je sicer treba vprašati še, zakaj mora biti v evidenčnem kartonu sploh potrdilo javne agencije, če o tem obstaja uradna evidenca in je podatek preverljiv.

Ob izvirnih birokratskih pogruntavščinah na koncu velja omeniti še, da mora šola vožnje hraniti evidenčni karton osem let, četudi se je kandidat »izpisal«. Opravljena usposabljanja in druga dejstva, ki so javnopravno pomembna, naj šole vožnje evidentirajo v evidencah, ki jih morajo voditi, zato evidenčnega kartona ne rabijo. Takšne evidence lahko hranijo tudi trajno, ne le osem let. Agencija pa v imenu države lahko opravlja nadzor preko prej omenjenih evidenc.

Sklepno, zaradi opisanih razlogov, predlagam spremembo ureditve opravljanja vozniškega izpita tako, da teoretično usposabljanje ni več pogoj za pristop k pisnemu oziroma teoretičnemu delu izpita, da evidenčni karton vožnje postane last kandidata, da za prestop iz ene v drugo šolo vožnje ni potrebna izpisnica in potrdilo o opravljenem v zamenjani šoli vožnje ter da se v evidenčni karton vožnje ne vpisujejo podatki iz uradnih evidenc, ki jih vodi država.

31 glasov

15 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M Matjazizrudnika 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


22. 10. 2024

Odziv Ministrstva za infrastrukturo

Ministrstvo za infrastrukturo uvodoma pojasnjuje, da je realizacija vseh navedenih predlogov možna le s sprejetjem potrebnih zakonodajnih sprememb na področju voznikov in pripravo tehnoloških rešitev, ki bodo omogočila digitalizacijo celotnega procesa izdaje in podaljšanja veljavnosti vozniškega dovoljenja.

V zvezi s popolno digitalizacijo postopka izdaje in podaljšanja veljavnosti vozniškega dovoljenja Ministrstvo za infrastrukturo nadalje pojasnjuje, da v sodelovanju z Ministrstvom za zdravje, Rdečim križem Republike Slovenije, Ministrstvom za digitalno preobrazbo in Ministrstvom za javno upravo že pripravlja nekatere elemente digitalizacije v postopkih izdaje in podaljšanja veljavnosti vozniškega dovoljenja, ki so vključeni v Akcijski načrt Strategije digitalnih javnih storitev 2030, in katerih realizacija je predvidena do konca leta 2024 (nadgradnja evidence o vozniških dovoljenjih s centralizirano evidenco izdanih potrdil o izpitu iz prve pomoči) oziroma do konca prve četrtine leta 2025 (nadgradnja evidence o vozniških dovoljenjih s centralizirano evidenco izdanih zdravniških spričeval).

Pri tem velja poudariti, da je popolna digitalizacija celotnega postopka izdaje in podaljšanja veljavnosti vozniškega dovoljenja obsežen projekt, ki zajema več faz postopka, in sicer:
 

FAZA 1: Vzpostavitev in zagotovitev dokazil o zaključenem programu usposabljanja kandidatov za voznike motornih vozil v šolah vožnje v elektronski obliki (elektronski evidenčni karton vožnje)

Ta faza zajema povezavo evidence o vozniških dovoljenjih s potrebnimi podatki šol vožnje o zaključenem teoretičnem in praktičnem delu usposabljanja kandidata za voznika (elektronski evidenčni karton vožnje). Za realizacijo te faze postopka so pristojne vse šole vožnje, vpisane v register šol vožnje, Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa in Ministrstvo za infrastrukturo.
 

FAZA 2: Vzpostavitev in zagotovitev elektronske prijave na vozniški izpit

Glede optimizacije postopka opravljanja vozniškega izpita pojasnjujemo, da je Ministrstvo za infrastrukturo zelo aktivno na tem področju, vendar vseh predlogov ni mogoče realizirati v kratkem času in istočasno. Za implementacijo posameznega predloga je treba v prvi vrsti zagotoviti ustrezno pravno podlago, v drugi vrsti pa tudi potrebna finančna sredstva in kadre.

Na področju evidence o vozniških dovoljenjih se Ministrstvo za infrastrukturo trenutno ukvarja z:

  • vzpostavitvijo povezave evidence o vozniških dovoljenjih s centralizirano bazo podatkov o opravljenih izpitih iz prve pomoči,
  • vzpostavitvijo elektronske povezave z izdajatelji zdravniških spričeval, s čimer bo zagotovljena optimizacija, vezana na predložitev dokazila o telesni in duševni zmožnosti za vožnjo motornega vozila, ki je zahtevano tako v postopku priglasitve na opravljanje vozniškega izpita kot tudi v postopku izdaje vozniškega dovoljena,
  • nadgradnjo ukrepov sodišč, kjer je pravna podlaga že zagotovljena.

Šele ko bo evidenca o vozniških dovoljenjih vsebovala vse navedene podatke v elektronski obliki (potrdilo o opravljenem izpitu iz prve pomoči, podatke o teoretičnem in praktičnem delu usposabljanja, dokazilo o telesni in duševni zmožnosti za vožnjo motornega vozila – zdravniško spričevalo,...), bo možno vzpostaviti elektronsko prijavo na vozniški izpit.
 

FAZA 3: Izdaja vozniških dovoljenj v elektronski obliki.

Tretja faza zajema prenos nove direktive o vozniških dovoljenjih v pravni red Republike Slovenije, ki bo omogočal nadgradnjo evidence o vozniškem dovoljenju s ciljem izdaje vozniških dovoljenj v elektronski obliki. 

Komentarji