Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Splošna dohodninska olajšava in dohodninska lestvica naj bosta vezani na minimalno in povprečno plačo

309 OGLEDOV 7 KOMENTARJEV

Cene grejo gor, minimalna plača gre gor, ostale plače (in posledično tudi povprečna) gredo gor.

Po drugi strani, razen ene spremembe med janševo vlado, ki je bila takoj ustavljena z prihodom golobove vlade nismo redno usklajevali dohodninske lestvice in splošne olajšave.

Pri istih olajšavah in istih lestvicah so tako plače obdavčene vedno bol (več procentov, ne samo večji znesek pri isto procentih)j: 10% dvig cen in plač ne pomeni sorazmerno enake obdavčitve (torej 10% ceč davkov) tega pribitka k plači, ampak je teh 10% obdavčeno več, posledično je država na boljšem delavec pa na slabšem. Že zdaj zdaj vse več minimalne plače prehaja iz neobdavčene olajšave v 16% razred obdačitve. Pri recimo dvigu povprečne plače iz 2000eur na 2200eur (in isti olajšavi), delavec namesto 1308.32 eur neto plače ponovem dobi 1432.61eur, pri čemer je pri 2000eur država pobrala 34.58% dohodnine in prispevkov, pri 2200 pa 35.29%. Ker gre za usklajevanje z inflacijo in ne "luksuzni dvig" plače, ni razloga da bi država plačo bolj obdavčila.

Predlagam da se splošno olajšavo veže na minimalno plačo (torej ob vsakem dvigu minimalne plače, naj se sorazmerno dvigne tudi splošna olajšava), davčne razrede pa sorazmerno veže na povpreno plačo (torej da bo povprečna plača vedno obdavčena z istim odstotkom). Korekcija se lahko dela ob izračunu dohodnine glede na povprečje dohodninskega leta.

49 glasov

4 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR B Burek Man 31 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


27. 6. 2024

Odziv Ministrstva za finance

V splošnem velja, da je davčni sistem eden od sistemov, ki delujejo v okviru družbeno ekonomskega sistema države. Na davčni sistem vplivajo tudi drugi družbeni sistemi, kot primeroma sistem socialne varnosti, gospodarski sistem, monetarna politika, itd. in obratno. Vsi navedeni sistemi so torej medsebojno povezani in sledijo določenim ciljem. Pri tem pa davčna politika lahko predstavlja podporo drugim politikam družbenega sistema.   

Pri oblikovanju davčne politike pa je pomembno upoštevanje davčnih načel. Zakonodajalec si mora pri pripravi davčnih zakonov prizadevati za enakomerno in sorazmerno delitev davčnega bremena med vse ekonomsko sposobne člane družbe, kar sledi načelu pravičnosti obdavčitve (t. im. horizontalne in vertikalne pravičnosti obdavčitve). Po tem načelu morajo davek plačevati vsi, ki so ekonomsko sposobni, glede na svojo ekonomsko sposobnost. Davčno breme mora biti enakomerno porazdeljeno med davčnimi zavezanci, vsak zavezanec pa mora prispevati pravičen delež k delovanju države. Na drugi strani pa je seveda pomembno, da ima vsak član družbe pravico od države pričakovati zavarovanje njegovih koristi in potreb, tako splošnih kot specifičnih, na primer na področju socialne varnosti.

V Sloveniji imamo bruto sistem dohodka, kar pomeni, da se pri izračunu neto dohodka, bruto dohodek zmanjša za obvezne prispevke za socialno varnost delojemalca in za akontacijo dohodnine od tega dohodka. Obremenitev bruto dohodka torej ne pomeni le obremenitev z davkom, temveč tudi s prispevki za socialno varnost delojemalca. Davčna osnova pa je odvisna od višine dohodka in od davčnih olajšav, ki jih zavezanec uveljavlja, od te pa se izračuna akontacija dohodnine. Torej dva zavezanca z enako višino bruto dohodka imata lahko različen neto dohodek glede na davčne olajšave, ki jih uveljavljata. 

Pojasnjujemo, da se davčna obremenitev čez leta v splošnem zmanjšuje, saj so bile v preteklih letih uveljavljene številne davčne razbremenitve, ki so vplivale na posameznike. Pri tem so bile uveljavljene splošne razbremenitve– npr. zviševanje splošne olajšave, sprememba davčne lestvice, kot tudi selektivne – npr. razbremenitev regresa in poslovne uspešnosti. Vsak ukrep pa je pripomogel k zviševanju neto razpoložljivega dohodka zavezancev. Kot primeroma smo zaposlenega s plačo v višini 1,5-kratnika povprečne plače danes, glede na sistem obdavčitve dohodkov fizičnih oseb z dohodnino v letu 2015, razbremenili za več kot 1.200 EUR, pri čemer je upoštevana le splošna razbremenitev plače z dohodninsko lestvico in povečevanjem splošne olajšave. Prav tako je na povečanje njegovega razpoložljivega dohodka vplivala razbremenitev regresa in dela plače iz naslova poslovne uspešnosti, ki posamezniku lahko predstavljata pomemben del dohodkov.  

Zakon o dohodnini[1] (ZDoh-2) v prvem odstavku 118. člena določa uskladitev davčnih olajšav, v drugem odstavku 122. člena pa uskladitev neto zneskov iz davčne lestvice, vendar do navedene uskladitve še ni prišlo. Za leto 2023 ni bilo uskladitve, saj je bilo v prehodnih določbah ZDoh-2 določeno, da se navedena uskladitev za leto 2023 ne opravi. Do uskladitve za leto 2024 prav tako ni prišlo, to pa predvsem iz razlogov krepitve javnofinančne vzdržnosti kot osnovnega cilja fiskalne politike v letu 2024, ki ga je vlada, na podlagi usmeritev Evropske komisije, dolžna zasledovati. Dodati pa velja, da so bili kljub navedenemu, sprejeti določeni drugi ukrepi (npr. začasni ukrep nižje stopnje DDV na določene energente), s ciljem zmanjševanja obremenitve prebivalstva zaradi visokih cen, s katerimi se je zasledovalo cilj, da se razpoložljivi dohodek posameznikov ne bi znižal in da se ne bi poslabšal posameznikov socialni in gmotni položaj. 


[1] Zakon o dohodnini (Uradni list RS, št. 13/11 – uradno prečiščeno besedilo, 9/12 – odl. US, 24/12, 30/12, 40/12 – ZUJF, 75/12, 94/12, 52/13 – odl. US, 96/13, 29/14 – odl. US, 50/14, 23/15, 55/15, 63/16, 69/17, 21/19, 28/19, 66/19, 39/22, 132/22 – odl. US, 158/22 in 131/23 – ZORZFS)

Komentarji