Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Vševanje Praktičnega izobraževanja in Raziskovalnega dela na Terciarni ravni izobraževanja v pokojninsko dobo

3834 OGLEDOV 14 KOMENTARJEV

Spoštovani,

Terciarno izobraževanje zajema Višje strokovno in Visoko šolstvo.

Nekateri kurikulumi študijskih programov zajemajo tudi Praktično izobraževanje in raziskovalno delo v realnem delovnem okolju pod vodstvom mentorja v delovni organizaciji.

Praktično izobraževanje v Višjem strokovnem šolstvu opredeljuje 50. Člen ZVSI, v Visokem šolstvu pa 33. Člen ZVis.

Študenti se srečajo s konkretnimi strokovnimi in raziskovalnimi izzivi, ki jih lahko pričakujejo na svoji karierni poti po zaključku študija in hkrati pridobijo prve delovne in/ali raziskovalne izkušnje v svoji profesiji.

Obstoječa zakonska ureditev omenjega področja predvideva sklenitev tripartitne pogodbe med izobraževalno inštitucijo, delovno organizacijo in študentom. Predvidena je dohodek študenta, vendar brez priznavanja pokojninske dobe.

Priznavanje pokojninske dobe je za študente, ki niso v rednem delovnem razmerju, skladno z veljavno zakonodajo, po 18. členu ZPIZ-2, po katerem si lahko prislužijo pokojninsko dobo z delom po drugih pravnih razmerjih, kot so Študentsko delo ter druga občasna in začasna dela (delo po Podjemni in Avtorski pogodbi).

Omenjeno določilo Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju izpušča priznavanje pokojninske dobe z delom po Pogodbi o praktičnem izobraževanju v Višjem strokovnem in Visokem šolstvu.

Predlagam dopolnitev 18. člena ZPIZ-2 tako, da se bo delo po Pogodbi o praktičnem izobraževanju in Raziskovalnem delu doda med že obstoječe oblike dela po drugem pravnem razmerju.

Po omenjenem predlogu bi študenti na Praktičnem izobraževanju, poleg delovnih izkušenj in finančnega priliva, pridobili tudi pokojninsko dobo, prisluženo z nabiranjem prvih delovnih in/ali raziskovalnih izkušenj ter kompetenc v svoji stroki.

S spoštovanjem!

76 glasov

17 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M Matej Kolmanič 2 predloga
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


14. 5. 2024

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Na Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (v nadaljevanju: MDDSZ) smo preko spletnega orodja predlagam.vladi.si. prejeli odstopljeno pobudo, v kateri avtor predlaga, da bi se v pokojninsko dobo upoštevalo tudi praktično izobraževanje in raziskovalno delo pod vodstvom mentorja v delovni organizaciji na enak način kot je sedaj urejeno priznavanje pokojninske dobe za študente po 18. členu Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo, 40/23 – ZČmIS-1, 78/23 – ZORR, 84/23 – ZDOsk-1, 125/23 – odl. US in 133/23; v nadaljevanju: ZPIZ-2).

MDDSZ v zvezi s posredovanim predlogom z vidika pokojninskega in invalidskega zavarovanja pojasnjuje, da se v skladu z 18. členom ZPIZ-2 obvezno zavarujejo dijaki, ki so že dopolnili 15 let starosti, študenti in udeleženci izobraževanja odraslih, ki so mlajši od 26 let in se izobražujejo po javno veljavnih programih osnovnega, poklicnega, srednjega in višjega strokovnega izobraževanja ter opravljajo začasna in občasna dela v skladu s predpisi, ki urejajo ta dela. Vključitev v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje iz naslova opravljanja začasnega in občasnega dela dijakov in študentov je urejena od 1. 2. 2015 dalje, ko je nost na tem področju prinesel 3. člen Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona za uravnoteženje javnih financ (Uradni list RS, št. 95/14). Mladi so na ta način vključeni v pokojninsko in invalidsko zavarovanje ter iz tega naslova pridobijo določen obseg zavarovalne dobe še pred vstopom na trg dela. Trajanje dobe se ugotovi tako, da se prizna po 1 mesec zavarovalne dobe za vsakih doseženih 60% povprečne mesečne plače iz leta, za katero se opravi izračun. Osnova za določitev pokojninske osnove se oblikuje na podlagi podatkov Finančne uprave Republike Slovenije (v nadaljevanju: FURS), s katerimi se na Zavodu za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije (v nadaljevanju: Zavod) izračuna dolžino pokojninske dobe za nazaj.

V zvezi z navedbami predlagatelja bi želeli opozoriti, da je obvezno zavarovanje dijakov in študentov pri praktičnem pouku, pri opravljanju proizvodnega dela ali delovne prakse in na strokovnih eksurzijah že urejeno preko obveznosti vključitve v posebne primere zavarovanja v 20. členu ZPIZ-2. V primerih opravljanja navedenih dejavnosti se oseba zavaruje zgolj za invalidnost in smrt, ki je posledica poškodbe pri delu. Po 143. členu ZPIZ-2 se za ta namen plačujejo zgolj pavšalni prispevki, ki jih določi Zavod, na podlagi predmetne vključitve v zavarovanje pa imajo zavarovanci lahko pravice zaradi nastopa rizika invalidnosti ali smrti, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni.

Predmetno zavarovanje ne prinaša pravic, kot je upravičenost do priznanja pokojninske dobe. V zvezi s primerjavo s študentskim delom pojasnjujemo, da so osebe, ki so vključene v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje po 18. členu ZPIZ-2, dolžne v ta namen plačevati tudi prispevke, ki po svoji višini niso primerljivi pavšalnemu prispevku, ki se plača na podlagi vključitve v posebne primere zavarovanja. Ker gre za plačilo višjih prispevkov, so tudi pravice, ki jih osebe pridobijo na podlagi takega zavarovanja, višje od pravic, ki se priznavajo na podlagi posebnih primerov zavarovanja. Dejstvo, da se v praktičnem izobraževanju ali pri raziskovalnem delu lahko opravi veliko oziroma celo več dela, na priznavanje pravic iz pokojninskega zavarovanja nima vpliva. V konkretnem primeru gre namreč za primer nastopa določenega rizika, med katerimi sta invalidnost in smrt, pravice pa se lahko priznajo zgolj za riziko, za katerega so osebe zavarovane. Skladno s pokojninsko zakonodajo se namreč šteje, da praktično pri opravljanju vsakega dela oziroma vsake dejavnosti obstaja možnost nastanka invalidnosti in v nekaterih primerih celo smrti.

Zakonodajalec na ta način varuje osebe, ki opravljajo dejavnost, saj jim zavarovanje za navedena tveganja zagotavlja pravice iz invalidskega zavarovanja (na podlagi ugotovljene invalidnosti). Zavarovanci so tako v primeru nastopa invalidnosti, ki je posledica poškodbe pri delu ali poklicne bolezni, ob izpolnjevanju pogojev lahko upravičeni do invalidske pokojnine, kot če bi bili obvezno vključeni v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje. V primeru nastopa smrti, ki je posledica poškodbe pri delu oziroma poklicne bolezni, pa so preživeli družinski člani ob izpolnjevanju pogojev upravičeni do družinske oziroma vdovske pokojnine, kot če bi bila taka oseba obvezno vključena v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje.

Prav tako je potrebno razlikovati med cilji oziroma namenom t.i. študentskega dela na eni in opravljanjem praktičnega dela na drugi strani. Medtem ko je študentsko delo omogočeno z namenom pridobivanja dodatnega zaslužka v času izobraževanja in je ekonomske narave, pa gre pri praktičnem pouku za aktivnosti, ki so del programa izobraževalne ustanove ter so zahtevane ali organizirane z namenom, da posameznikom omogočajo pridobivanje izkušenj in novih praktičnih znanj, ki so nujna za opravljanje bodočega poklica.

V zvezi s predlogom na koncu pojasnjujemo, da spremembe pokojninske in invalidske zakonodaje v zvezi z izpostavljeno vsebino niso predvidene, saj imajo osebe pri opravljanju svojih aktivnosti ob nastanku zavarovanega primera zagotovljeno minimalno socialno zaščito.

Komentarji