Enakopravnost arhitekturne in gradbene stroke
Za namen zagotovitve enakopravnosti (in jasnosti) arhitekturne in gradbene stroke, predlagam:
-črtanje 23., 24. in 34. člena Zakona ZZNŠPP
-ustrezen popravek GZ-1 (oz. povrnitev v stanje pred sprejemom ZZNŠPP)
-dopolnitev GZ-1 s stavkom, da sta pri projektiranju oz. vodenju projektne dokumentacije stavb, arhitekturna in gradbena stroka enakopravni
Obrazložitev:
Merjenje moči med arhitekturno in gradbeno stroko v gradbeni zakonodaji ima dolgo brado. Stroki sta bili prvotno enakopravni, nato so določene interesne skupine dosegle sprejem gradbene zakonodaje, ki je neupravičeno privilegirala arhitekturno stroko, gradbeno pa pahnila v podrejen položaj.
Po obsežnih debatah in pogajanjih med ZAPS, IZS, ter Ministrstvom, pristojnim za okolje in prostor se je s sprejemom Gradbenega zakona (GZ-1) ponovno doseglo ravnovesje med strokami (in upanje, da se bo pogosto spreminjanje zakonodaje končalo), ki pa ni dolgo trajalo.
Interesne skupine so s pomočjo Zakona za zmanjšanje neenakosti in škodljivih posegov politike ter zagotavljanje spoštovanja pravne države (ZZNŠPP), spet dosegle nejasnost gradbene zakonodaje in privilegiranost arhitekturne stroke. Zaradi posledičnih popravkov Gradbenega zakona je prišlo do zmede pri vseh udeležencih graditve objektov, kar je privedlo do potrebne razlage zakona upravnim enotam s strani Ministrstva. Zakon ZZNŠPP je leta 2022 predlagal Inštitut 8. marec, ki pri obravnavanem področju zakonodaje jasno ni kompetenten in je s popravki Gradbenega zakona namesto izboljšanja stanja, vnesel le zmedo, ter podaljšanje gradbenih procesov.