25. 3. 2024
Odziv Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano
Ministrstvo za kmetijstvo gozdarstvo in prehrano (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo) je proučilo pobudo vladi o ukinitvi subvencij govedorejcem oziroma preusmeritvi govedorejcev v drugo panogo v primeru, da prodajajo mleko (in goveje meso) izven Slovenije. Govedoreja (goveje meso in mleko) je najpomembnejša usmeritev slovenskega kmetijstva, kjer samooskrba mleka in mesa dosegata zavidljivo raven. Sektor je tržno naravnan, odločitev o proizvodnji in preusmeritvi proizvodnje pa je prepuščena kmetijskim gospodarstvom.
Raven samooskrbe z mlekom in govejim mesom v Sloveniji je zaradi naravnih razmer (pretežna travniška raba zemljišč), že tradicionalno pozitivna. Na podlagi zadnjih podatkov (začasnih) je samooskrba v letu 2022 z govejim mesom 116,2 % z mlekom pa dosega samooskrba 130,0 %. Visoka samooskrba pomeni, da je potrebno del mleka oziroma govejega mesa prodati na druge trge EU ali izvoziti na tretje trge. Menimo, da je sektor govedoreje v Sloveniji uspešen sektor, kar se tudi izkazuje s konkurenčnostjo na trgih izven Slovenije.
Slovenija kot članica EU izvaja ukrepe skupne kmetijske politike, katere del so tudi subvencije kmetijskim gospodarstvom. Do subvencij so upravičena tista kmetijska gospodarstva, ki izpolnjujejo predpisane pogoje. Med pogoji za pridobitev subvencij pa ni pogoja, da se mora prodati mleko ali goveje meso na Slovenskem trgu. Tak pogoj bi bil diskriminatoren in ni v skladu z pravili skupne kmetijske politike.
Menimo, da je predlog o nesubvencioniranju kmetijskih gospodarstev, ki prodajo del ali celotno proizvodnjo na tuje trge, tudi dolgoročno nesprejemljiv, uvedba takšnega predloga bi bila za Slovenske govedorejce škodljiva. Izvedba takšnega predloga bi rušila enotni trg EU, Slovenija pa bi postala nekonkurenčna na drugih trgih s proizvodnjo, ki je višja od samooskrbe (mleko in goveje meso), obenem pa bi se v Sloveniji verjetno podražili kmetijski proizvodi, ki jih zaradi nizke samooskrbe Slovenija mora kupiti na drugih trgih (zelenjava, meso prašičev).
Ministrstvo izvaja tudi promocijo lokalnih kmetijskih in živilskih proizvodov v sklopu promocijske kampanje »Naša super hrana« že od leta 2016 dalje. S promocijskimi aktivnostmi se v medijih poudarja pomen pridelave, predelave, uporabe in nakup lokalnega, slovenskega mesa, ki so namenjeni tako splošni populaciji, kot nakupnim odločevalcem v obratih javne prehrane. S poseganjem po slovenskem mleku in mlečnih proizvodih pomagamo ohranjati in krepiti celotno verigo od pridelovalca do predelovalca, ohranjati delovna mesta, s tem vplivamo tudi na obdelanost slovenskega podeželja in lepo krajino, ter nenazadnje tako skrbimo za manjši okoljski odtis in svoje zdravje. Končna odločitev o nakupu lokalnih živil pa sloni na ozaveščenemu potrošniku in njegovem zavedanju v skrbi za nacionalni interes.