Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Preusmeritev subvencij od sončnih elektraren k energetski obnovi stavb

584 OGLEDOV 6 KOMENTARJEV

Predlog:

Znatno povečanje (v% in znesku) subvencije za energetsko obnovo stavb za vse interesente, ne zgolj za depriviligirane skupine.

Cene energetske subvencije (izolacija fasade, ostrešja) so za večino nedosegljive, saj se cena izvedbe fasade za družinsko hišo giblje okoli 22.000 eur, če k temu oddamo še ceno izolacije ostrešja, smo takoj na 30.000 eur. 30% subvencija pač ne po prepričala posameznikov, saj je to še vedno finančno prevelik zalogaj.

Vložek v energetsko sanacijo stanovanjske hiše za gospodinjstav bi moral biti manjši od vložka gospodinjstev, ki so postavljala sončne elektrarne. Cilj bi moral biti namreč manjša poraba, k čemur energetska sanacija nedvomno prinese, izkušnje z sončnimi elektrarnami pa so ravno obratne – gospodinjstva, ki so jih postavila, so porabila več električne energije kot pred postavitvijo, pri čemer je samooskrba maks 30%, saj sončne elektrarne 85-90% energije poizvodnje med marcem in oktobrom, v delu leta, ko ta gospodinjstva energijo trošijo, pa zgolj 10%. Glej: Paradoks samooskrbe: Ko sončna elektrarna na strehi poveča porabo iz omrežja - N1 (n1info.si)

Cilj nam mora biti zmanjšanje porabe energije, ne pa proizvodnja energije, ki je ne znamo shraniti za mesece, ko jo dejansko potrebujemo.

Utemeljitev:

V preteklih letih se je postavilo precej sončnih elektraren na individualnih stanovanjskih hišah. Pri tem je bil v veljavi net-metering sistem, kjer se je proizvedena in porabljenega energija poračunala na letni osnovi. Sončna elektrarna pozimi proizvede zgolj med 10 in 15 % letne proizvodnje električne energije, seveda pa je pozimi poraba električne energije največja, saj imajo praktično vsi, ki so sončno elektrarno namestili, ogrevanje s toploto črpalko. Povedano drugače, sončne eletrarne v omrežje pošiljajo energije ko jo ne potrebujemo, lastniki pa so pozimi hudi potrošniki energije, ki je ne plačajo, kot tudi ne plačajo omrežnine (do zneska proizvedene energije). Čeprav se lastniki sončnih elektraren na omrežje zanašajo enako kot ali celo še bolj kot pred postavitvijo sončne elektrarne, ne prispevajo praktično ničesar za vzdrževanje omrežja, kar je diskriminatorno do ostalih porabnikov elektrike. Dejansko je omrežje zaradi teh samooskrbnih sončnih elektrarn celo bolj obremenjeno. Več o tem na povezavi: n1info.si/poglobljeno/paradoks-samooskrbe-ko-soncna-elektrarna-poveca-porabo-iz-omrezja/

Poleg tega ob subvencioniranju ni bilo nikakršnih pogojev glede siceršnje energetske sanacije stavb, zato so se prenekatere sončne elektrarne postavile na strehe predimenzioniranih energetsko potratnih hiš, zgrajenih po drugi svetovni vojni. Tako se je poraba energije samo povečala, sončne elektrarne pa trenutno bolj kot ne zgolj obremenjujejo mrežje, saj proizvajajo energijo poleti, ko imamo tako ali tako viške, pozimi pa je njihov učinek zanemarljiv. Ko bodo na voljo ustrezni hranilniki energije, da se bo energija, proizvedena poleti shranila za porabo pozimi, bo zgodba seveda povsem drugačna.

A v trenutnih okoliščinah je potrebno vse vire nameniti za energetsko sanacijo stavb, ki ob ustrezni izvedbi zmanjša porabo energije za do 70%. Ker so cene sanacije za enormno večino nedosegljive, predlagam, da se močno pojačata % in znesek subvencije za energetsko sanacijo stavb. Tako bomo zmanjšali potrebo po energiji. Ne pa da subvencioniramo proizvodnjo energije na energetsko potratnih stavbah, pri čemer te energije ne znamo shraniti za mesece, ko je po njej dejansko povpraševanje.

27 glasov

4 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 23 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR S Somebody79 16 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


11. 7. 2025

Odziv Ministrstva za okolje, podnebje in energijo

Velja splošno načelo, ki ukrepom učinkovite rabe energije daje prednost pred menjavo energenta, oziroma prehodu na obnovljive vire energije. 

Pomena prenove energetske prenove stavb se zavedamo, zato so se s spremembo javnega razpisa v maju sredstva za sofinanciranje energetske prenove stavb v lasti in rabi občin za obdobje 2023-2027 zvišala s 30 na 44,55 milijona evrov. Od tega bo 37,87 milijona sredstev EU, ki jih je odobrilo Ministrstvo za kohezijo in regionalni razvoj, 6,68 milijona evrov pa znaša nacionalni prispevek iz državnega proračuna. Javni razpis za sofinanciranje celovite energetske prenove stavb v lasti in rabi občin za obdobje od 2023 do 2027, ki se financira v okviru Programa evropske kohezijske politike v obdobju 2021-2027 in vključuje sredstva iz Kohezijskega sklada ter Evropskega sklada za regionalni razvoj je konec lanskega leta objavilo Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo. Obseg sredstev za gradnjo sončnih elektrarn je pri tem ostal nespremenjen. Prek razpisa lahko občine pridobijo do 49 odstotkov upravičenih stroškov celovite energetske prenove stavb. Gre za ukrepe za učinkovito rabo energije na ovoju stavbe ter na stavbnih tehničnih sistemih, kot so ogrevanje, prezračevanje, klimatizacija, priprava tople vode. 

Finančna sredstva za celovito prenovo stavb so zagotovljena tudi iz mehanizma za okrevanje EU po koronski krizi na podlagi izvajanja Načrta za okrevanje in odpornost (NOO). To je nacionalni program reform in naložb, s katerimi želimo ublažiti gospodarske in družbene posledice pandemije covida-19 v Sloveniji ter prispevati k pospešitvi zelenega prehoda. Z načrtovanimi ukrepi do leta 2026 podpiramo dolgoročno trajnostno rast in premagujemo izzive zelenega ter digitalnega prehoda. V okviru mehanizma je za ta namen na voljo nekaj več kot 86 milijonov evrov.

Poleg naštetih obstajajo še drugi razpisi in drugi viri ter načini sofinanciranja energetske prenove stavb. Sredstva so namenjena tako občinam, podjetjem kot tudi gospodinjstvom. 

Občanom sredstva podeljuje Eko sklad. Sredstva za dodeljevanje nepovratnih finančnih spodbud se v skladu z zakonom, ki ureja učinkovito rabo energije, zagotavljajo s prispevkom na rabo energije za povečanje energetske učinkovitosti (t . i. prispevek URE), ki bremeni daljinsko toploto, električno energijo ter trdna, tekoča in plinasta goriva. Prispevek URE je določen v višini 80 centov na megavatno uro. Končni odjemalci sredstva v obliki prispevka k ceni energije oziroma goriv plačujejo operaterju, kjer ta obstaja, pri drugih energentih pa dobavitelju energije oziroma goriv, le ta pa jih nakazuje Eko skladu. Podoben namenski prispevek obstaja tudi za podporo obnovljivim virom energije.

V letu 2024 je Eko sklad objavil nov javni poziv za energetsko obnovo stavb občanov, ki prinaša višje subvencije za ukrepe energetske učinkovitosti na ovoju stavbe, torej za zamenjavo oken in za toplotno izolacijo. Skupaj je bilo namenjeno 42 milijonov evrov nepovratnih sredstev za 9 različnih ukrepov. Letos je spodbude na enoto še povečal in zanje namenil dodatnih 5 milijonov evrov. 

Ministrstvo za okolje, podnebje in energijo pripravlja nov razpis namenjen celoviti energetski prenovi zasebnih večstanovanjskih stavb za gospodinjstva. Kjer bo predvidoma na voljo 13,2 milijona evrov kohezijskih sredstev. Zajemal bo med drugim demonstracijske primere skoraj ničenergijskih stavb, zagotavljal sredstva za odpravo energetske revščine in vključeval tudi protipotresno zaščito.

V Sloveniji se namreč srečujemo še s tem dodatnim vidikom prenove, ki ga je potrebno upoštevati. Strinjamo pa se, da je potrebno prenovo stavb še pospešiti. Tudi zato v sklopu ministrstva deluje Urad za spodbujanje zelenega prehoda in v njegovem okviru Projektna enota - pisarna za energetsko prenovo stavb, ki zagotavlja čim bolj poenoten pristop k spodbujanju učinkovitejše rabe energije v stavbah skladno z Dolgoročno strategijo za prenovo stavb.

Komentarji