16. 2. 2024
Odziv Ministrstva za finance
V zvezi s pobudo za trajno uvedbo nižje stopnje DDV za dobave električne energije do višine povprečne porabe gospodinjstev pojasnjujemo, da je sistem obdavčevanja dobav blaga in storitev z davkom na dodano vrednost (DDV) v Republiki Sloveniji določen z Zakonom o davku na dodano vrednost (Uradni list RS, št. 13/11 – uradno prečiščeno besedilo, 18/11, 78/11, 38/12, 83/12, 86/14, 90/15, 77/18, 59/19, 72/19, 196/21 – ZDOsk, 3/22, 29/22 – ZUOPDCE, 40/23 – ZDavPR-B in 122/23; v nadaljevanju: ZDDV-1), ki je urejen in uveden skladno z Direktivo Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL L št. 347 z dne 11. 12. 2006 s spremembami; v nadaljevanju: Direktiva o DDV). Države članice EU morajo spoštovati okvir pravnega sistema EU in nacionalna pravila sprejemati v okviru možnosti, ki jih dopušča evropska zakonodaja. Stopnje DDV, ki se uporabljajo za dobavo blaga in storitev v Sloveniji, tako temeljijo na omenjeni direktivi.
DDV se obračunava in plačuje po splošni 22 % stopnji od davčne osnove in je enaka za dobavo blaga in storitev. Ne glede na navedeno se za dobave blaga in storitev iz Priloge I k ZDDV-1 obračunava in plačuje DDV po nižji 9,5 % stopnji od davčne osnove za dobave blaga in storitev iz Priloge I in po posebni nižji stopnji 5 % od davčne osnove za dobave blaga in storitev iz Priloge IV.
Direktiva o DDV določa, da države članice lahko uporabljajo največ dve nižji stopnji, ki ne smeta biti nižji od 5%, in eno stopnjo, ki je lahko nižja od 5%, ki se lahko uporabljajo za dobave blaga in opravljanje storitev iz kategorij določenih v Prilogi III k Direktivi o DDV. Priloga III določa seznam blaga in storitev, iz katerega države članice opravijo nabor blaga in storitev, katere lahko prenesejo v nacionalno zakonodajo. Dobave blaga in storitev, ki jih ni na seznamu Priloge III Direktive o DDV, za katere je dovoljena možnost uvedbe nižje stopnje DDV, morajo biti v vseh državah članicah obdavčene po splošni stopnji DDV.
Skladno z Direktivo o DDV, konkretneje z 22. točko seznama dobav blaga in storitev iz Priloge III je možna uporaba nižje stopnje DDV za dobavo električne energije. Pri čemer pojasnjujemo, da je Republika Slovenija omejena pri obsegu uporabe nižjih stopenj DDV v skladu s pravili EU, saj lahko v nacionalni zakonodaji uredi uporabo nižje stopnje DDV le za omejen nabor blaga in storitev iz seznama, ki ga določa DDV direktiva.
Uporaba določene stopnje DDV se lahko enotno določi za istovrstno blago, ki ima določene lastnosti, opredeljene v skladu s kombinirano nomenklaturo carinske tarife in opravljanje storitev, opredeljenih s standardno klasifikacijo dejavnosti. Z vidika sistema DDV se različne stopnje DDV za istovrstno blago ali storitve ne morejo določiti glede na količino dobavljenega blaga ali opravljene storitve.
Dodatno izpostavljamo, da bi predlagana pobuda povzročila tudi vrsto dodatnih večplastnih posledic. Predlagana rešitev bi dodatno zaostrila problematiko energetske revščine, zlasti v primerih, ko je višja poraba električne energije povezana z uporabo manj energetsko učinkovitih električnih naprav in sistemov ogrevanja ter bivanja v energetsko manj učinkovitih objektih. Prav tako se lahko poraja vprašanje primernosti kriterija porabe povprečnega gospodinjstva, saj so gospodinjstva sestavljena iz različnega števila članov, kar prav tako vpliva na višino porabe električne energije. Nenazadnje pa je potrebno upoštevati, da se učinek ukrepa uporabe nižje stopnje DDV primerno odraža v drobnoprodajnih cenah končnega potrošnika le v primeru določitve regulacije cen. Zato je bila ob uvedbi začasnega znižanja stopnje DDV za določene energente in električno energijo v ogrevalni sezoni 2022/2023 uvedena tudi regulacija cen energentov in električne energije.
Nenazadnje pa je potrebno upoštevati, da je cena električne energije za gospodinjstva v letu 2024 sicer še regulirana, vendar le do višine 90 % porabe posameznega gospodinjskega odjemalca. Za preostalih 10 % porabljenih količin električne energije pa se cene prosto oblikujejo na trgu. S tem se z bolj primernimi nedavčnimi ukrepi že spodbuja gospodinjstva k racionalni rabi energije, kar je eden izmed navedenih ciljev podane pobude.
Ob tem pa je potrebno upoštevati tudi javnofinančne razmere. Davek na dodano vrednost je pomemben in stabilen finančni vir, zato vsakršno poseganje v sistem stopenj DDV, brez zagotovitve nadomestnih finančnih virov, predstavlja velik vpliv na javnofinančne prihodke. Stabilnost in izdatnost javnofinančnih prihodkov pa je še posebno pomembna v času, ko se ponovno vzpostavlja obveznost sledenja in upoštevanje fiskalnih okvirjev države, določenih z ustavo in predpisi Evropske Unije.
Upoštevaje navedeno Ministrstvo za finance predloga ne more podpreti.