Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Omejitev višine provizij zavarovalnic pri izplačevanju pokojninske rente.

484 OGLEDOV 1 KOMENTAR

V skladu s četrtim v zvezi s tretjim odstavkom 6. člena Pravilnika o podrobnejših pravilih in minimalnih zahtevah, ki jih zavarovalnica ali pokojninska družba upoštevata pri izračunu pokojninske rente lahko izvajalec pokojninskega načrta v izračunu pokojninske rente upošteva stroške v višini 12% od rente. Zavarovalnica oz. pokojninska družba torej od rente, ki bi pripadla upravičencu, lahko zase zadrži 12%. Ni odveč omeniti, da zavarovalnice na tej podlagi obračunajo najvišje možne stroške, torej 12%.

Ugotavljam, da je ta določba problematična z dveh vidikov:

1. gre za zakonsko materijo, ne materijo podzakonskega akta; v tem delu se urejajo pravice in obveznosti zavarovancev, zato bi morala biti največja dopustna višina stroškov opredeljena v zakonu, ne pa v podzakonskem aktu. Napotilo četrtega odstavka 348. člena ZPIZ-2, da se to uredi v podzakonskem aktu, je torej protiustavno. Pri tem pa je potrebno dodati, da se poraja dvom, ali ta določba res pooblašča ministra, da prizna stroške zavarovalnici ali pokojninski družbi. Določba namreč pravi, da minister določi pravila in minimalne zahteve, ki se upoštevajo pri izračunu pokojninske rente, in torej ne vsebuje izrecne in jasne podlage, da so zavarovalnice ali pokojninske družbe upravičene do stroškov pri vsakokratnem izplačilu dodatne pokojnine, višino stroškov pa da določi minister.

2. ti stroški se zdijo nesorazmerno visoki in pretirani, zlasti v primeru višje dodatne pokojnine. Pri tem je potrebno dodati, da je davčna obremenitev dodatnih pokojnin nizka, pri čemer se 50% dodatne pokojnine sploh ne upošteva v davčno osnovo (tretji odstavek 42. člena ZDoh-2). Država je torej pri dohodnini naredila korak nazaj, da ljudi spodbuja k sklenitvi dodatnega pokojninskega zavarovanja, po drugi strani pa dopušča, da zavarovalnice zase obdržijo kar 12% rente, s čimer marsikdo ob sklenitvi dodatnega zavarovanja niti ni seznanjen. Če se stroški že obračunavajo v % od rente, bi moral biti določen najvišji (absolutni) znesek stroškov, ki ga lahko zavarovalnica obračuna, po potrebi pa tudi najnižji znesek. Vprašati se je namreč potrebno, kakšne stroške sploh ima zavarovalnica z izplačevanjem rente? Po mojem mnenju samo v višini stroškov provizije za UPN nalog.

Upoštevaje informativni izračun na spletni strani: www.prva.si/pokojninsko-zavarovanje/pokojninske-rente/ pri osnovni pokojnini 820 eur in dodatni pokojnini 100 eur ni potrebno plačati nobene dohodnine, vendar pa bo zavarovalnica zase zadržala 12 eur. Če je 12eur morda mogoče upravičiti kot strošek administracije, pa zagotovo temu ni tako pri dodatni pokojnini v višini npr. 1.000 eur, saj bi v tem primeru zavarovalnica za svoje stroške obdržala kar 120eur. V tem primeru so stroški oderuški in zato protiustavni.

Upam na resno obravnavo predloga.

45 glasov

0 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 24 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR P predlagatelj94 2 predloga
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


29. 12. 2023

Odziv Ministrstva za finance

Ministrstvo za finance (v nadaljnjem besedilu: MF) je pristojno za pripravo in sprejem zakonodajnega okvira s področja poslovanja finančnega sektorja ter/oziroma prenos evropske zakonodaje s področja finančnega sistema v slovenski pravni red.

Za pripravo in sprejem Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo, 40/23 – ZČmIS-1, 78/23 – ZORR, 84/23 – ZDOsk-1 in 125/23 – odl. US; v nadaljnjem besedilu: ZPIZ-2) je pristojno Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti. Glede na dejstvo, da so lahko v skladu z  ZPIZ-2 upravljalci pokojninskega načrta za izplačevanje rent zavarovalnice in pokojninske družb je za pripravo in sprejem Pravilnika o podrobnejših pravilih in minimalnih zahtevah, ki jih zavarovalnica ali pokojninska družba upoštevata pri izračunu pokojninske rente odgovorno oziroma pristojno Ministrstvo za finance. 348. člen ZPIZ-2 predpisuje, da podrobnejša pravila in minimalne zahteve, ki jih zavarovalnica ali pokojninska družba upoštevata pri izračunu pokojninske rente, določi minister, pristojen za finance, v sodelovanju z ministrom, pristojnim za delo.

Zakonodajni postopek glede priprave, javne obravnave in medresorskega usklajevanja pri pripravi in sprejemu zakonov in podzakonskih predpisov je v Republiki Sloveniji transparenten, postopkovno in terminsko v naprej predpisan. Vse zakonodajne predloge in predloge podzakonskih predpisov pregleda in potrdi Služba Vlade Republike Slovenije za zakonodajo in Zakonodajno pravna služba Državnega zbora Republike Slovenije pred njihovim sprejemom in objavo v Uradnem listu Republike Slovenije.

Vlada Republike Slovenije se je v Programu za delo koalicije od leta 2022 do leta 2026 zavezala, da bo pripravila in s socialnimi partnerji uskladila pokojninsko reformo, ki bo omogočala dostojno starost in bo finančno vzdržna. V okviru pokojninske reforme bo Ministrstvo za finance podrobno proučilo odzive in predloge javnosti.
 

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Dodatno pokojninsko zavarovanje predstavljata temeljno obliko varčevanja za starost v Sloveniji, ki jo država spodbuja z davčnimi olajšavami. Gre za zbiranje denarnih sredstev na osebnih računih zavarovancev, vključenih v to obliko zavarovanja, z namenom, da se jim ob dopolnitvi določene starosti ali v drugih primerih, določenih s pokojninskim načrtom ali z Zakonom o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo, 40/23 – ZČmIS-1, 78/23 – ZORR, 84/23 – ZDOsk-1 in 125/23 – odl. US; v nadaljnjem besedilu: ZPIZ-2), zagotovi pravica do dodatne pokojnine ali druge pravice. Gre za namensko varčevanje na osebnih varčevalnih računih z namenom zagotovitve dodatnih prihodkov po upokojitvi v obveznem pokojninskem in invalidskem zavarovanju.

Dodatno pokojninsko zavarovanje sestavljata dve fazi in sicer faza varčevanja (vplačila in plemenitenje teh sredstev) in faza izplačevanja (izplačevanje pokojninske rente na podlagi privarčevanih sredstev).

S Pravilnikom o podrobnejših pravilih in minimalnih zahtevah, ki jih zavarovalnica ali pokojninska družba upoštevata pri izračunu pokojninske rente (Uradni list RS, št. 110/13, 94/14, 21/16 in 68/19; v nadaljevanju: Pravilnik) so v skladu z določbo 348. člena ZPIZ-2 določena podrobnejša pravila in minimalne zahteve, ki jih mora izplačevalec pokojninskih rent upoštevati pri izračunu pokojninske rente. Pravilnik je v skladu z določbami ZPIZ-2 sprejel minister, pristojen za finance, v sodelovanju z MDDSZ. Pred sprejemom Pravilnika je bilo področje izplačevanja pokojninskih rent praktično neurejeno, zato je bilo potrebno določiti pravni okvire pri izračunu pokojninskih rent.

V Pravilniku je tako določena tudi najvišja višina stroškov, ki se lahko upoštevajo v izračunu pokojninske rente (12 % od pokojninske rente). Gre za zgornjo mejo stroškov, ki si jo lahko izplačevalci pokojninskih rent obračunajo, za katero so zavarovalnice in pokojninske družbe v postopku sprejemanja Pravilnika dokazovale, da je določena prenizko in ne bo omogočala izplačevanja pokojninskih rent brez izgub. Brez takšne določbe bi si izplačevalci pokojninskih rent tako zagotovo obračunali še višje stroške izplačevanja pokojninskih rent.

V zvezi s pomislekom, da je določitev najvišje višine stroškov, ki se lahko upoštevajo v izračunu pokojninske rente, zakonska materija, ki ne bi smela biti urejena v podzakonskem aktu, se ne strinjamo. Pravice iz dodatnega pokojninskega zavarovanja so določene v ZPIZ-2, s Pravilnikom pa so določene le nekatere omejitve, ki jih morajo izplačevalci pokojninskih rent upoštevati pri izplačevanju pokojninskih rent. Ob tem menimo, da je omejitev najvišjih stroškov zajeta s četrtim odstavkom 348. člena ZPIZ-2, saj gre za pravilo, ki jih zavarovalnica ali pokojninska družba upoštevata pri izračunu pokojninske rente.

Glede na to, da je od uveljavitve Pravilnika minilo že več kot 10 let, da se je v tem času trg izplačevanja pokojninskih rent v Sloveniji že nekoliko razvil ter da se v praksi izkazuje potreba po spremembah na področju urejanja pravic na podlagi privarčevanih sredstev v okviru dodatnega pokojninskega zavarovanja, bo to področje dodatnega pokojninskega zavarovanja zagotovo tema, ki se bo obravnavala ob predvidenih celovitejših spremembah pokojninskega in invalidskega zavarovanja. Zavarovancem bi bilo namreč potrebno ponuditi več možnosti izbire pri oblikah pokojninskih rent, ki bi morale biti, ob zmanjšanju tveganj za izplačevalca, tudi stroškovno ugodnejše za zavarovance.

Stroški nakazila pokojninske rente zagotovo niso edini strošek izplačevalca pokojninske rente, ki ga mora ta upoštevati pri izračunu pokojninske rente. Upoštevati je potrebno namreč tudi stroške glede oblikovanja in poslovanja kritnega sklada iz katerega se izplačujejo pokojninske rente; različna tveganja, ki jim je izpostavljen izplačevalec (dolgoživost, tržna tveganja,…), itd. Se pa strinjamo, da je potrebno področje izplačevanja pokojninskih rent ponovno obravnavati in ga izboljšati z vidika zavarovancev.

Komentarji