Sprememba 6. člena Zakona o pravniškem državnem izpitu (ZPDI)
Zakon o pravniškem državnem izpitu (ZPDI) ureja naravo pravniškega državnega izpita (v nadaljevanju PDI), pogoje, s katerimi lahko kandidat pristopa na opravljanje PDI, potek sodniškega pripravništva ter potek samega PDI kot izpita. V 6. členu ZPDI je v 3. točki, 2. alineji kumulativno navedeno, da mora imeti morebitni kandidat za sodniškega pripravnika (oziroma pripravnika za PDI) naziv "diplomirani pravnik (UN) in magister prava".
Ker v trenutnih letih narašča trend pomanjkanja strokovnega kadra (ter zavoljo pravičnosti do tistih, ki imajo le drugostopenjski naziv), predlagam, da bi se ob premisleku dodala še četrta možnost, da tudi oseba, ki je pridobila strokovni naziv magister prava (se pravi drugostopenjski naziv brez prvostopenjskega) (v nadaljevanju magister prava), pridobi možnost opravljanja sodniškega pripravništva.
Z uvedbo bolonjske reforme v slovenskem visokošolstvu se je odprla možnost, da je nekdo, ki je pridobil prvostopenjsko diplomsko izobrazbo iz nepravne smeri, pod pogojem, da je opravil od fakultet razpisane diferencialne izpite, vpisal drugostopenjski program pravo, s katerim je lahko pridobil strokovni naziv magister prava. Diferencialni izpiti, ki jih vse tri fakultete na Slovenskem zahtevajo za vpis na drugostopenjski študij, predstavljajo temeljne, najobsežnejše in najkompleksnejše izpite prve stopnje. Kot takšni predstavljajo diferencialni izpiti vsebinsko zaključeno celoto, s katero lahko nekdo pridobi temeljna pravna znanja, ki ji potem v enem (PFLJ) oziroma dveh letih (PFMB in EPF NOVA) magistrskega študija še nadgradi. S tem pridobijo kandidati, ki opravijo magistrski študij prava (četudi niso opravljali prvostopenjskega študija), ravno tiste osnove, ki so smatrane kot enakovredne tem, ki jih pridobijo tisti, ki doštudirajo tako prvostopenjsko kot drugostopenjsko stopnjo. Tako je smiselno predlagati, da bi se tudi tem študentom omogočilo, da po končanju magistrskega študija pridobijo možnost, da se vpišejo v službo sodniškega (ali drugega) pripravništva, s čimer bi se jim odprla pot do opravljanja PDI.
Ker je smisel obstoja pripravništva ravno priprava na PDI, predlagam, da se pri tem upošteva slednje:
- Ker velja PDI za enega najzahtevnejših in najobsežnejših izpitov, že sam po sebi predstavlja nekakšno sito, ki pokaže, ali je oseba zmožna opravljati samostojno in višjo funkcijo v mreži slovenskega pravosodja. Kot takšno je smiselno reči, da bi - v kolikor bi držale domneve nekaterih, da tisti, ki imajo naziv magister prava brez prvostopenjske diplome, "nimajo znanja," da bi opravili izpit - ta izpit tako ali tako lahko opravili le tisti, ki imajo vsa potrebna znanja. Če se pa izkaže, da je kandidat, ki ima drugostopenjski naziv magister prava brez prvostopenjskega, zmožen opraviti PDI, je smiselno zatrditi, da se mu lahko zaupa delo v pravosodju. Povedano drugače: Če je kandidat z magisterijem druge stopnje zmožen opraviti PDI, je že samo s tem pokazal dovoljšno znanje in spretnosti, da bi se mu moralo zaupati.
Druga opcija je lahko ta, da se zaostrijo pogoji opravljanja pripravništva:
- Namesto o zdaj pogojenih dveh let pripravništva, na podlagi katerega lahko kandidat pristopi na PDI, bi se lahko za tiste kandidate, ki so opravili drugostopenjski študij in pridobili naziv magister prava, podaljšala potrebna doba le-tega. S podaljšanjem pripravništva (denimo iz pogoja dveh na tri leta) bi kandidati lahko s prakso "nadoknadili" manko ter se lažje poglobili v svet prava.
Tretja opcija pa je ta, da se omejijo možnosti, ki bi jih takšni kandidati imeli po opravljanju PDI:
- Kandidatom, ki imajo strokovni naziv magister prava in ki uspešno opravijo PDI, bi se lahko postavila omejitev tega, kje in kaj bi lahko delali v pravosodju. Namesto vodilnih samostojnih funkcij (sodnik, državni tožilec, državni pravobranilec, notar) bi imeli kandidati z opravljenim drugostopenjskim študijem in PDIjem možnost, da se zaposlijo na sodiščih, tožilstvih, notariatih, itd. na mestih strokovnih sodelavcev brez možnosti imenovanja v sodniško, tožilsko, notarsko itd. funkcijo.