Zaščita državljanov pred spornimi praksami ponudnikov storitev mobilne telefonije
Pozdravljeni,
Že dosti več kot 10 let zakonodaja dopušča, da ponudniki storitev mobilne telefonije dobesedno "kradejo" (oprostite izrazu) ranljivim skupinam, kot so otroci, starejši in osebam ki niso spretne pri uporabi modernih tehnologij.
Z poslanim SMS sporočilom "DA" se državljani zlahka ujamejo v pasti SMS klubov, na katere opozarja ZPS, Urad IP, AKOS, odvetniške pisarne in drugi.
Mobilni operaterji zavračajo reklamacije, govorijo strankam, da so "nekaj pritisnili" in podobno.
Ob sklenitvi naročniških razmerij ne omenjajo, da je možno uvesti blokado takoimenovanih "komercialnih sporočil", to možnost omenijo uporabniku, ko so že omogočili goljufijo enemu svojih pogodbenih partnerjev.
Na njihovih uporabniških portalih se teh blokad tipično ne da urediti, prav tako na portalih tipično ni razvidno da je se je njihov uporabnik naročil na plačljive vsebine (večinoma nevede in nehote).
Po trenutni zakonodaji državljani z poslanim SMS sporočilom "DA" vstopamo v pogodbo ne le z enim ampak kar dvema poslovnima subjektoma. Kdo sploh regulira sledljivost takšnih pogodb? Ali so dnevniki krmilnih aplikacij sistema za mobilno telefonijo zadosti verodostojen vir, ki lahko potrjuje, da je fizična oseba stopila v pogodbo z dvema poslovnima subjektoma? Kdo ščiti fizično osebo pred tem, da uslužbenci podjetja, ki nudi sotritve mobilne telefonije ne priredijo sistemskih dnevnikov?
Eden od ponudnikov mobilnih storitev (Telekom) je celo v lasti države, kar pomeni, da država sama omogoča goljufanje lastnih državljanov.
Po drugi strani pa moramo državljani za podaljšanje digitalnega potrdila za fizične osebe namestiti namensko aplikacijo za podpisovanje (ki žal niti približno ne sledi dobrim praksam digitalne varnosti) in z njo podpisati naš zahtevek za podajlšanje potrdila.
Pozdravljam pobudo in delo na digitalizaciji državnega poslovanja z vsemi aplikacijami, ki omogočajo državljanom enostavnejši dostop do zdravstva in državnih storitev (pri vseh teh aplikacijah je prijava dosti bolj kompleksna kot pa da pošljemo SMS sporočilo "DA" preko mobilnega telefona).
Eden od ključnih delov digitalizacije države bi moral biti tudi varnost državljanov. Z uvajanjem digitalnih storitev, brez regulacije obstoječih pasti, se bo področje kjer se lahko izvede napade le še povečalo.
Predlogi rešitev:
1. Osebno ne vidim razloga da bi kdo sploh namerno želel dobivati plačljiva SMS sporočila. Še sam poslovni model je nenavaden. Uporabnik se strinja, ponudni pa mu lahko potem pošlje poljubno količino plačljivih sporočil. Zato je prvi predlog, da se to prepove
2. Trenutno mobilni operaterji ob sklenitvi naročniških razmerij "zamolčijo" možnost raznih blokad. Upam si trditi da večina naročnikov, ko sklepa naročniško razmerje niti ne ve, da vse to obstaja. Zato predlagam, da bi morali ob sklenitvi mobilni operaterji ponuditi možnost VKLOPA teh storitev in razložiti kaj te storitve so. Privzeto pa bi bile te storitve blokirane. Seveda se pri operaterjih vse to trenutno da blokirati (pri nekaterih je za to potreben obisk poslovalnice. Prav tako preko spletnih portalov mobilnih operaterjev NI razvidno da so naročniki prijavljeni na takšne storitve). A vendar mobilni operaterji trenutno ob sklenitvi razmerij "zamolčijo" to možnost (oziroma je skrita nekje na pogodbi, katere večino naročnikov ne prebere podrobno).
3. Glede na to, da je očitno operaterjem mobilnih omrežij v interesu, da sodelujejo z podjetji, ki se poslužujejo zavajanja oziroma slabih poslovnih praks, bi morali pristojni organi RS imeti vzvode za kaznovanje mobilnih operaterjev. Sami ponudniki teh storitev so tipično nabiralniška podjetja z sedeži v državah kjer so nedotakljivi. Trenutno lahko pristojni organi le opozarjajo prebivalstvo.
Hvala,
Jaka Bac