13. 2. 2024
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Zakon o cestninjenju (Uradni list RS, št. 24/15, 41/17, 158/20 in 159/21; v nadaljnjem besedilu: ZCestn) v 6. členu določa, da se za vsako uporabo cestninske ceste oziroma cestninskega odseka in cestninskega cestnega objekta, plača cestnina. V 37. členu ZCestn nadalje določa, da upravljavec cestninskih cest, ki upravlja in vzdržuje največji delež obveznih cestninskih cest v Republiki Sloveniji, izdaja na podlagi javnega pooblastila elektronske vinjete za plačilo cestnine za določen čas uporabe cestninske ceste, ki se plača za uporabo cestninske ceste z vozilom do 3.500 kg največje dovoljene mase.
V zvezi z vinjetnim cestninskim sistemom je treba pojasniti, da smo imeli Republiki Sloveniji pred uvedbo vinjetnega sistema cestninjenja za osebna vozila v veljavi t. i. mešani cestninski sistem (odprti in zaprti sistem cestninjenja), kar je v praksi pomenilo, da vsi uporabniki cestninskega omrežja niso plačevali cestnine po enakih kriterijih oziroma so bili posamezni uporabniki cestninskega omrežja dejansko neenako obravnavani. Z vzpostavitvijo vinjetnega sistema cestninjenja, so bili naposled vzpostavljeni pogoji enake obravnave vseh uporabnikov slovenskega omrežja avtocest in hitrih cest.
Z nakupom elektronske vinjete pridobi lastnik ali imetnik vozila časovno omejeno pravico do uporabe cestninske ceste za obdobje veljavnosti elektronske vinjete. Pred potekom veljavnosti elektronske vinjete ima lastnik ali imetnik vozila pravico (možnost), da v primeru odjave vozila, na katero je vezana letna ali polletna elektronska vinjeta, zahteva od upravljavca cestninskih cest vračilo sorazmernega dela vrednosti letne ali polletne elektronske vinjete za čas od dneva, ko je bilo vozilo odjavljeno iz evidence registriranih vozil, do dneva izteka njene veljavnosti. Vračilo sorazmernega dela vrednosti elektronske vinjete ureja ZCestn v 38. členu, kjer tudi določa, da vloži vlogo za vračilo sorazmernega dela vrednosti letne ali polletne elektronske vinjete lastnik ali imetnik vozila najpozneje v 30 dneh od odjave vozila iz evidence registriranih vozil oziroma od dneva, ko je bila za vozilo z registrsko označbo, na katero je vezana elektronska vinjeta, izdana nova registrska tablica z drugačno označbo.
V zvezi s stanjem na slovenskih cestah želimo poudariti, da se zavedamo problematike prometnih zastojev na avtocestah in pomembnejših vpadnicah, ki so v zadnjem obdobju (pre)pogosti in ne nastajajo le v poletni turistični sezoni, jutranjih in popoldanskih konicah, ampak postajajo v dobršni meri del našega vsakdana. Na Ministrstvu za infrastrukturo si zato skupaj z obema upravljavcema državnih cest, t. j. Direkcijo Republike Slovenije za infrastrukturo in družbo DARS, d. d., prizadevamo, da bi kar čimbolj učinkovito obvladovali prometne tokove in zagotavljali ustrezno pretočnost prometa.
Ker sodi zagotavljanje varnega in pretočnega prometa na avtocestah in hitrih cestah med glavne prioritete upravljavca, potekajo s tem namenom tako investicijska vlaganja v posodabljanje, nadgradnjo in modernizacijo obstoječe prometne infrastrukture, kot tudi sofinanciranje projektov s področja vodenja prometa, vključno s prometno signalizacijo s spremenljivo vsebino in dinamičnim upravljanjem hitrostnih omejitev. Ker pa se rezultati o uspešnosti oziroma učinkovitosti tovrstnih aktivnosti in ukrepov pokažejo šele skozi daljše časovno obdobje, je za podajanje kakršnih koli ocen trenutno še prezgodaj.
Glede na vse navedeno ocenjujemo, da nadaljnja obravnava predloga ni potrebna.