4. 9. 2023
Odziv Ministrstva za kulturo
Ministrstvo za kulturo (v nadaljevanju: MK) je v skladu s 32. a členom Zakona o državni upravi (Uradni list RS, št. 113/05 – uradno prečiščeno besedilo, 89/07 – odl. US, 126/07 – ZUP-E, 48/09, 8/10 – ZUP-G, 8/12 – ZVRS-F, 21/12, 47/13, 12/14, 90/14, 51/16, 36/21, 82/21, 189/21, 153/22 in 18/23) pristojno tudi za opravljanje nalog na področju verske svobode in sicer v obsegu, ki ga določa Zakon o verski svobodi (Uradni list RS, št. 14/07, 46/10 – odl. US, 40/12 – ZUJF in 100/13; v nadaljevanju: ZVS).
MK v skladu z ZVS odloča o pravici do namenske državne finančne pomoči za plačilo prispevkov zavarovanca za socialno varnost verskih uslužbencev registriranih cerkva in drugih verskih skupnosti. V skladu s četrtim odstavkom 27. člena ZVS lahko cerkve in druge verske skupnosti število svojih pripadnikov dokazujejo z verodostojnimi podatkovnimi viri, med drugim lahko predlagajo tudi uporabo podatkov zadnjega popisa prebivalstva. Glede na navedeno verske skupnosti v postopku odločanja o pravici do namenske državne finančne pomoči za plačilo socialnih prispevkov verskih uslužbencev kot dokaz, da izpolnjuje vse pogoje za prejemanje pomoči iz četrtega odstavka 27. člena ZVS in četrtega in petega odstavka 28. člena ZVS predlagajo zadnji popis prebivalstva v letu 2002, ki je še vseboval podatke o veroizpovedi prebivalstva. Podatki zadnjega popisa prebivalstva v letu 2002 se uporabljajo tudi pri dokazovanju pogojev za izredno naturalizacijo iz verskih razlogov v skladu s 4. členom Uredbe o merilih za ugotavljanje nacionalnega interesa pri sprejemu v državljanstvo Republike Slovenije na podlagi 13. člena Zakon o državljanstvu Republike Slovenije (Uradni list RS, št. 41/07, 45/10 in 24/13).
Glede na navedeno se MK strinja s pobudnikom, da so podatki o veroizpovedi prebivalstva zelo pomembni, saj jih redno upošteva pri svojem delu, hkrati pa razume tudi objektivne razloge, da se ponovnega popisa prebivalstva, ki bi vseboval podatke o veroizpovedi, trenutno ne načrtuje.
Odziv Statističnega urada
V Sloveniji je bilo po drugi svetovni vojni izvedenih 11 popisov prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj. Zbiranje podatkov o veroizpovedi je bilo vključeno v tri popise, ki so potekali v letih 1953, 1991 in 2002 ter so bili izvedeni na klasični, tj. terenski način.
Po določilih 41. člena Ustave Republike Slovenije je izpovedovanje vere v zasebnem in javnem življenju svobodno. Pravni pouk o tem je bil tudi jasno podan v vprašalnikih zadnjega popisa prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj, v katerem smo zbirali tudi podatke o veroizpovedi.
Osebni podatki, ki razkrivajo verska ali filozofska prepričanja, spadajo v skladu s Splošno uredbo o varstvu podatkov[1] med posebne vrste osebnih podatkov, za katere veljajo posebni pogoji zbiranja in obdelave, ki zagotavljajo ustrezno varstvo teh podatkov (npr. ločen zapis podatkov, zapis na podlagi zakona in tudi izrecno podane privolitve, nadaljnja obdelava teh podatkov z anonimizacijo, prednostno uničenje teh zapisov ipd.).
Z metodološkega vidika je veroizpoved zahtevna vsebina, ki je ne opredeljuje nobena natančna definicija. Pri Popisu prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj 2002 (v nadaljevanju: Popis 2002) v navodilih za zbiranje podatkov v nasprotju z drugimi vsebinami ni bilo podane definicije veroizpovedi. Tako se je popisani samoopredelil, če je to želel storiti, in je odgovoril tako, kot je razumel vprašanje. Tudi mednarodna priporočila za izvedbo popisov prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj opisujejo, da se podatki o veroizpovedi lahko nanašajo na različne vidike, kot so formalna pripadnost verski skupnosti, identifikacija s posamezno versko skupnostjo, versko prepričanje, veroizpoved, v kateri je posameznik odraščal, ali obiskovanje verskih obredov. Podatki o veroizpovedi tako spadajo med neobvezne spremenljivke popisov prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj v EU.
V Popisu 2002 za skoraj četrtino prebivalcev (23 %) podatka o veroizpovedi ni bilo mogoče pridobiti: 16 % prebivalcev na vprašanje ni želelo odgovoriti, za 7 % pa je bil odgovor neznan. Stopnja neodgovora na vprašanje o veroizpovedi v Popisu 2002 je bila torej visoka. To je sprožilo veliko javnih polemik; pojavile so se različne, tudi diametralno nasprotne interpretacije podatkov.
Popis prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj se v Republiki Sloveniji od leta 2011 naprej ne izvaja več na terenu, temveč ga Statistični urad RS v skladu s priporočili mednarodne stroke izpelje na registrski način. Izvedba registrskega popisa prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj je pomemben mejnik v razvoju slovenske statistike – postali smo šele sedma država na svetu, ki ji je to uspelo.
Registrski popis pomeni, da se podatki o prebivalstvu, gospodinjstvih in stanovanjih pripravijo brez zbiranja podatkov na terenu. Namesto slednjega se izvede postopek, pri katerem že obstoječe nepovezane podatke iz različnih registrov in administrativnih baz strokovno pregledamo, ustrezno povežemo in uredimo ter pripravimo tako, da lahko uporabnikom ponudimo uporabno in kakovostno statistiko. Takšen popis prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj pomeni tudi velik finančni prihranek za državo (ocenjujemo, da bi terenski popis prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj stal okoli 22 milijonov evrov), zmanjšuje obremenjenost sporočevalcev podatkov in omogoča pogosto izvedbo. Podatki o veroizpovedi niso na voljo v nobenem izmed administrativnih virov v Sloveniji.
Po naših informacijah se veroizpoved v popisih prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj ne zbira v nobeni izmed devetih držav EU, ki popis izvajajo na registrski način. Od držav, ki izvajajo terenski popis, dve državi ne zbirata podatka o veroizpovedi. V treh državah zbiranje podatka o veroizpovedi ni dovoljeno.
Statistični urad RS ne podpira ponovne izvedbe popisa prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj na terenu, v okviru katerega bi se zbiral podatek o veroizpovedi. Razlogi za to so omenjeni metodološki zadržki, čedalje manjša pripravljenost prebivalcev za sodelovanje tudi v drugih statističnih raziskovanjih oseb in gospodinjstev ter ne nazadnje tudi velik finančni vložek za izvedbo.
Statistični urad RS prav tako ne podpira, da bi podatke o veroizpovedi zbrali z anketnim raziskovanjem. Na podlagi analize podatkov o sestavi prebivalstva po veroizpovedi iz leta 2002 smo ugotovili, da bi bilo potencialno vzorčno anketno raziskovanje, ki bi ponudilo dovolj kakovostne statistične podatke o številu in sestavi prebivalstva po veroizpovedi, kompleksno in težko izvedljivo, in sicer predvsem zaradi neenakomerne ozemeljske razporeditve prebivalcev posameznih veroizpovedi v Republiki Sloveniji. Poleg tega so tudi za tako raziskovanje relevantni vsi metodološki izzivi, omenjeni pri popisu.
Če bi pristojne institucije v državi vzpostavile ustrezen register verske pripadnosti državljanov, bi ga Statistični urad RS prevzel kot enega izmed podatkovnih virov. To bi omogočilo analizo podatkov, primerljivo s popisom prebivalstva, gospodinjstev in stanovanj. V povezavi z vzpostavitvijo registra verske pripadnosti državljanov je Ministrstvo za kulturo leta 2016 zapisalo: »Ker je bila v letu 2010 sprejeta odločitev o izvajanju registrskih in nič več terenskih popisov prebivalstva, in ker država nima in ne more imeti registra o verski pripadnosti državljanov, v skladu z 41. členom Ustave Republike Slovenije se namreč nihče ni dolžan izrekati glede svojega verskega ali drugega prepričanja, se bomo morali v prihodnosti morda bolje naučiti uporabe drugih virov, ki pričajo o velikosti naših religijskih organizacij (ali pa v posameznih primerih bolje presoditi, kdaj in kje te podatke zares potrebujemo).«
Če se zbirajo podatki o verski pripadnosti, potem naj se istočasno tudi o narodnosti in drugih z ustavo prepovedanih ravnanj. Ustavo pa ukinite, saj itak ne spoštujete ČP - razen vaših s katerimi si dovolite prekomerno posegati v območja, kjer se začnejo druge pravice. Ampak to vas očitno ne ovira. Upam, da drugi konec palice kmalu vaše riti najde.
Nekako imam vtis, da smo Slovenci zaslepljeni zaradi destruktivne "politike". Ta s poseganjem in obvladovanjem medijev deli in vlada. Takšen način je strup za medsebojne odnose in sram je lahko vse kvazi politike za ta rezultat. Verjetno je to vzrok za odziv, saj se ljudje v takšnem okolju bojijo tudi sence samega sebe.
Kakšno dodano vrednost ima podatek o številu pripradnikov posamezne verske skupnosti?
Seveda ima! Saj vendar mora biti zanimivo vedeti s kom živimo.
Dodana vrednost je to vedenje.
Da, kajti zelo pomembno je, da živimo z dobrimi ljudmi, in ne z slabimi. Hvala vam za odličen predlog. Lp.
Menda se verske skupnosti financirajo sorazmerno s članstvom.
Članstva pa ne preverjamo.
Kalne vode torej?
Pri popisu prebivalstva leta 1980 v SFRJ je bilo to vprašanje postavljeno, odgovor prostovoljen. Enako je veljalo za narodnost. V tedanji ustavi je bila določena "svoboda misli in opredelitve", diktatura gor ali dol. Kaj koga briga, v kaj verujem, če sploh verujem v kaj. Nihče ne more zahtevati od mene, da se opredelim za karkoli. Če to zahteva, to ni demokracija.
Odličen predlog ! Podpiram 100 % ! In to bi morali že predlani obvezno popisati ! Kajti, ta podatek že marsikaj pove o duhovnem stanju človeške duše. No, sedaj pa na delo. Lp.
Prvo povej kateri veri ti pripadaš, kateri družbeni sestav ti zagovarjaš, pa ti bom povedal umno zgodbo.
Na vprašanje, zakaj se nisem želel natančneje opredeliti o rabi, sem načeloma že odgovoril. Ker so podatki zanimivi iz različnih razlogov in lahko pri glasovalcih povzročijo različne, tudi negativne odzive. Javno opredeljevanje, pa smatram, da tudi na splošno ni primerno. Tudi eventualno zbrani podatki se bi morali evidentirati le numerično, brez osebnih podatkov. To je ob današnji tehnologiji možno z lahkoto izvesti.
Iz mojega vidika gledano je podatek zanimiv ptedvsem zaradi samega vedenja o sestavi prebivalstva, nadalje je zanimivo tudi spreminjanje te sestave. V svojem okolju (SV Slovenija) imam občutek, da se je sestava v zadnjih letih izjemno spremenilla, vsak dan namreč opažam več ljudi s popolnoma drugačno kulturo.
Na splošno pa podatek verjetno zanima tudi tujce, mene na primer pri izbiri počitniške destinacije zelo zanima kakšna je opredeljenost domorodcev, saj je podatek pomemben za izbor oblačil, sanitarno varnost in splošno varnost.
Državo pa bi podatek moral zanimat zaradi demografije.
V tem smuslu je moja opredeljenost ali neopredeljenost popolnoma irelevantna.
Odpri oči in se zavej, da si že po službeni logiki ujet v mrežo iz katere ti ni izhoda.
Današnja slovenska vojska (SV) ni nekdanja Titova jugoslovanska osvobodilna vojska, ki je branila vrednote socializma, ozemeljsko celovitost naroda, slovansko kulturo bratstva in enotnosti, slovanske jezike in ozemlje.
Današnja EU politika ni nekdanja jugoslovanska politika, vzajemnosti, osvoboditve izpod kapitalističnega jarma, obnove od Nemcev porušene dežele in osamosvojitve izpod zahodnega fevdalnega lastništva.
Kje si zdaj, se ti bo kmalu posvetilo, če ne prej pa, ko boš kot Slovan moral uperiti pušo proti drugemu Slovanu.
Vse omenjeno je hočeš ali nočeš povezano z nad vsemi vzvišeno zahodno Protestantsko etiko in Puritansko vero
.
Kaj pa koga briga )ake -ere sem v kaj verujem .Državi tega ne bom zaupal,to je moja stvar in pravica.Država pa ima zle namene okoli vseh takih popisov
Sem proti, če bi potemtakem spraševali po veri, bi lahko vprašali tudi po kateri glasbi nam je všeč, kakšne filme radi gledamo, kakšni hobiji nas navdušujejo, kdaj hodimo spat itd. zakaj bi nudili ustrezno vodenje države na podlagi vere, čemu ta podatek. Že itak je vse preveč pogojeno s tem verskim zaznamovanjem. Sploh ne vem zakaj so verski prazniki državni…lahko bi bil tudi moj rojstni dan dneva prost dan a ne, vsakemu svoj. Na osnovi religij in takih opredeljevanj in ločevanj se zanetijo spori in končno tudi vojne.
Res je, da se zaradi vere dogajajo vojne, res se lahko tudi vprašamo kam vodi multikulturnost v evropi? Sam sem mnenja, da ta pomeni napredek. Predstavljajte si popolen svet mešanih kultur, ljudi vseh barv in ver, složnih in srečnih v Evropi. To bo in se naj zgodi brez preštevanja, kdo je kaj! Pa mešane poroke med krščanskimi kopti, muslimani, krščani, šiiti, budisti, itd ter vsemi spoli, kakor se kdo počuti, brez prisile in statistike! Evropa bo postala raj na zemlji, zato sem proti preštevanju, nazadnje tudi državljanstvo ne bo smelo biti več predmet opredeljevanja.
Uporabi svoj um,
Zanima me konkretno kaj pomeni v vašem predlogu da so podatki izredno pomembni za demokratično družbo ker kot vemo to pri nas ne obstaja že več kot leto dni in vredni zbiranja iz različnih ralogov predvsem katerih ? Če dobim odgovor bom šele naknadno ugotavljal ali naj glasujem ali ne, trenutno kar ste pisali ni predlog ampak neka gostilniška debata.
Zakaj se nisem želel natančneje opredeliti o rabi? Ker so podatki zanimivi iz različnih razlogov in lahko pri glasovalcih povzročijo različne, tudi negativne odzive.
Iz mojega vidika gledano je podatek zanimiv zaradi samega vedenja o sestavi prebivalstva, nadalje me zanima tudi spreminjanje te sestave. V svojem okolju (SV Slovenija) imam občutek, da se je sestava v zadnjih letih izjemno spremenilla, vsak dan namreč opažam več ljudi s popolnoma drugačno kulturo, ki na ulici dejansko prevladajo.
Na splošno pa podatek verjetno zanima tudi tujce, mene na primer pri izbiri počitniške destinacije zelo zanima kakšna je opredeljenost domorodcev, saj je podatek pomemben za izbor oblačil, sanitarno varnost in splošno varnost.
Državo pa bi podatek moral zanimat zaradi demografije.
V Ljubljani imamo kak mesec pred volitvami naval Opankovičevih frendov, ki jih morajo na UE vnesti v sistem prijave, če bi bil interes raziskat kje vse so ti prijavljeni bi nas vse bolela glava saj je za 50.000 ljudi bilo na voljo recimo največ 10 naslovov za začasno prebivališče z možnostjo voliti pravega pajaca. Drugo pa je bilo še ob zadnjih golobovih volitvah oddanih recimo 50.000 glasov s strani muslimanske narodnosti kjer jim po vsej verjetnosti ni bilo potrebno na volišča saj se je Urška po izidu stiskala in ljubčkala (ji privoščim) z glavno protoganistko muslimanske vere (ne vem kako se piše je pa tista ločenka iz Jesenic, zdaj pa ji je Opankovič dal 4 sobno stanovanje v Ljubljani). Torej vse se da če se hoče samo NE E-volitev ker potem ne bi mogli tako goljufati kot goljufajo sedaj. E-volitve pomenijo identifikacijo podpisanega in naslova IP od kod prihaja glas, saj ne moreš imeti na 50 računalnikih po 1.000 volilnih kandidatov.
Vaš izbor parametrov je tudi mene presenetil za Belgijo kjer je javno navedeno da imajo 25% prebivalcev muslimanske opredeljenosti, pa si zdaj mislimo/te kar koli že želite da boste počeli z takimi podatki.
Verska opredelitev je zasebnost. Članstvo v kakršnikoli druščini pomeni spoštovanje pravil druščine torej tudi članstva v strankah, zamrznjena članstva v ZK in podobno bi morali popisovati sicer bi izvajanje pomenilo neenakopravnost.
Dokler gre od vseh davkoplačevalski denar verskim institucijam, je prav, da se ljudje opredelijo, če (ali sploh) pripadajo kakšni verski skupnosti in na podlagi tega, naj IZKLJUČNO LE tistim članom odtegujejo plačilo (davek, prispevek, karkoli pač že) za tisto versko skupnost, katere verski skupnosti pripadajo.
Se pravi naj se vsakdo, sam sebe vnaprej označi, da ko bo prišlo do verskega sovraštva, da bo med prvimi za odstrel. To lahko zahteva samo nekdo, ki se že vnaprej pripravlja kako bo skregal ljudi na osnovi vere. Pri nas je vera ločena od države in kot taka ne more biti predmet državnega nadzora ali obravnave.
Potemtakem, bi se po tej logiki vsak državljan moral javno opredelit za katero nogometno moštvo navija, katero prehrano zagovarja, čigavo glasbo občuduje, ....
Podatek o veroizpovedi je oseben podatek in tega podatka ni bilo potrebno dati niti takrat, ko je bil zadnji popis te vrste na terenu.
Seveda je podatek oseben, kar pa ni razlog, da se ti podatki ne bi spremljali na prostovoljni bazi.
Ja če je na prostovoljni bazi, potem pa že zdej lahko vsak človek k nima pr bogu kej počet, pride pa pove katere veroizpovedi je. Pa še zlaže se loh na mimgrede, če mu paše. Ne rab država nč potem počet, če je prostovoljno.
Ste obesedeni vsi skp s to vero, k da karkol pove o človeku.
Štefka, vera že pove veliko o človeku.
Slovemcelj še več o človeku pove vsiljevanje vere in njenih nazorov
Za, ampak na prostovoljni bazi.
Hvala za podporo predlogu. Prostovoljnost je absolutni predpogoj!
Je pa o tem zanimivo razmišljati o zasebnosti kot taki ob internetu samem in še posebej ob "pojavu" umetne intelegence, ki že obvladuje medmrežje. Kdorkoli ima namreč na internetu svoj profil, ga umetna intelegenca s preprostim algoritmom zazna in opredeli. Na primer z izjavljanjem, strukturo povezanih oseb, izobrazbo, poklicem, prehrano, spletnimi nakupi, ..... Skratka, vse kar počnemo na internetu nas opredeljuje in smo dejansko kot odprta knjiga.