Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

državljani regije (bivše Jugoslavije) morajo primarno zaprositi za denarno socialno pomoč v državi iz katere so prišli

341 OGLEDOV 19 KOMENTARJEV

Vladi predlagam pripravo predpisa, ki bo določal, da bodo državljani regije (bivše Jugoslavije) šele po 10 letih bivanja v Sloveniji lahko zaprosili za denarno socialno pomoč, če ne bodo zaposleni in so dela nezmožni. Slovenija bi s tem preprečila, da bi državljani regije (bivše Jugoslavije) prihajali v Slovenijo zaradi socialne pomoči, ki je pogosto višja kot v njihovi matični državi (Hrvaška, Bosna in Hercegovina, Srbija, Črna Gora, Makedonija).

S tem so omejili prosilce za socialno pomoč na tiste, ki že vsaj 10 let bivajo v Sloveniji. Gre za osebe, ki v Sloveniji živijo, delajo in plačujejo prispevke. Kdor pa še ni delal v Sloveniji in je odvisen od državne podpore, mora v svoji domovini (Hrvaška, Bosna in Hercegovina, Srbija, Črna Gora, Makedonija) zaprositi za osnovno socialno pomoč, ki mu zagotovi preživetje. Preden zaprosi DSP v Sloveniji mora predložiti dokazilo, da je že zaprosil za DSP v svoji državi iz katere je prišel v Slovenijo in odgovor te države na njegovo zaprosilo za DSP.

47 glasov

4 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 26 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR V verso verso 441 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


19. 9. 2023

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (v nadaljnjem besedilu: ministrstvo) si v skladu s pristojnostmi, nalogami in poslanstvom vztrajno prizadeva, da naslavlja in obravnava socialne probleme prebivalstva Republike Slovenije in si po drugi strani prizadeva, da bi bile vse oblike socialne pomoči države čim bolj učinkovite in bi dosegle svoj namen. Ob tem se ministrstvo zaveda tveganj, povezanih z izkoriščanjem pravic iz javnih sredstev ter si prizadeva odpraviti čim več anomalij, ki se pokažejo v sistemu dodeljevanja vseh oblik socialne pomoči.

Vezano na problematiko, ki jo zaznava in v svojem predlogu naslavlja predlagatelj, uvodoma pojasnjujemo, da so na podlagi 3. člena Zakona o socialno varstvenih prejemkih (Uradni list RS, št. 61/1040/1114/1399/1390/1588/1631/1873/18196/21 – ZDOsk in 84/23 – ZDOsk-1) do socialnovarstvenih transferjev upravičeni le tisti tujci, ki v Republiki Sloveniji dejansko prebivajo, imajo veljavno dovoljenje za stalno prebivanje in prijavljeno stalno prebivališče. Ob tem velja poudariti, da tujci v Republiko Slovenijo praviloma vstopajo in v njej prebivajo na podlagi dovoljenja za začasno prebivanje, ki ga nato podaljšujejo, tako ob vlogi za izdajo kot ob podaljšanju dovoljenja pa morajo izkazati, da razpolagajo oziroma imajo zagotovljena zadostna sredstva za preživljanje oziroma jim je preživljanje drugače zagotovljeno za celoten čas veljavnosti dovoljenja za začasno prebivanje.

Glede na navedeno ter upoštevajoč, da tujci dovoljenje za stalno prebivanje, skladno z določbami Zakona o tujcih, (Uradni list RS, št. 91/21 – uradno prečiščeno besedilo, 95/21 – popr.105/22 – ZZNŠPP in 48/23) lahko praviloma pridobijo le na podlagi predhodnega 5-letnega neprekinjenega prebivanja v Republiki Sloveniji, je mogoče ugotoviti, da bo tujec, državljan države, ki ni članica EU, do socialnovarstvenih transferjev lahko upravičen šele po petih letih neprekinjenega prebivanja v Republiki Sloveniji. Glede na navedeno ministrstvo pojasnjuje, da sistem ne omogoča izkoriščanja socialnovarstvenih transferjev na način, kot ga opisuje predlagatelj.

Vezano na predlog, da bi bili tujci, državljani bivših republik SFRJ, do socialnovarstvenih transferjev upravičeni šele po desetih letih prebivanja v Republiki Sloveniji, ministrstvo pojasnjuje, da je Republika Slovenija v svoj pravni red (Zakon o tujcih) prenesla Direktivo Sveta 2003/109/ES z dne 25. novembra 2003 o statusu državljanov tretjih držav, ki so rezidenti za daljši čas (UL L št. 16 z dne 23. 1. 2004). Predmetna direktiva, ki zavezuje tako Republiko Slovenijo kot druge države članice EU, v čl. 4(1) namreč določa, da so državljani tretjih držav, ki najmanj pet let zakonito in neprekinjeno prebivajo na ozemlju države članice EU in izpolnjujejo druge zakonske pogoje, upravičeni do statusa rezidentov za daljši čas v tisti državi (stalno prebivanje), skladno s čl. 11(1)d predmetne direktiva pa mora država članica EU državljanom tretjih držav, ki imajo status rezidenta za daljši čas (stalno prebivanje), zagotoviti dostop do socialne pomoči in socialnega varstva pod enakimi pogoji kot državljanom tiste države. Glede na navedeno bi rešitev, kot jo predlaga predlagatelj, pomenila kršitev zakonodaje EU.

V zaključku ministrstvo še opozarja, da bi bila ureditev dostopa do socialne varnosti za tujce, ki prihajajo iz določenih držav, pod drugačnimi pogoji, kot veljajo za tujce, ki prihajajo iz drugih držav, diskriminatorna in neustavna.

V skladu z navedenim Vlada Republike Slovenije predloga ne podpira.

Komentarji