20. 7. 2023
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
V zvezi s posredovanim dopisom pojasnjujemo, da je pravica do pokojnine pravica iz pokojninskega in invalidskega zavarovanja, ki temelji na prispevkih, plačanih v času aktivne dobe. Po Zakonu o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS, št. 48/22 – uradno prečiščeno besedilo in 40/23 – ZČmIS-1, v nadaljevanju: ZPIZ-2) se pokojninska osnova, od katere odmerimo starostno, predčasno, invalidsko pokojnino in tudi vdovsko pokojnino, praviloma določi na podlagi prejetih plač oziroma zavarovalnih osnov, od katerih so bili obračunani prispevki. Poleg pokojninske osnove pa na višino pokojnine odločilno vpliva tudi dolžina dopolnjene pokojninske dobe, dosežena starost ob upokojitvi oziroma način upokojevanja (starostna/predčasna upokojitev). Obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje je zavarovanje, kar pomeni, da morajo biti izplačani zneski sorazmerni z vplačanimi prispevki. Osebe, ki so v sistem vplačevale več ali pa daljše obdobje, so torej upravičene do višje pokojnine. Ker pa gre skladno z Ustavo RS za sistem socialnega zavarovanja, pa le-ta vsebuje tudi določene elemente solidarnosti, ki se kažejo v odmeri pokojnine od najnižje in najvišje pokojninske osnove, kar pomeni, da se od nižje/najvišje pokojninske osnove pokojnina ne more izračunati, kljub temu da je morebiti zavarovanec v sistem vplačeval od nižjega/višjega zneska. Glede na zapisano se osebam, ki so vplačevale prispevke od nižje zavarovalne osnove in je zato njihova pokojninska osnova nižja od najnižje predpisane (le-ta se določi v višini 76,5% povprečne plače), zaradi načela solidarnosti odmeri pokojnina od najnižje pokojninske osnove, kar pomeni, da so upravičene do višje pokojnine kot pa bi bile v primeru strogega zavarovalnega načela. Pravica do pokojnine je tako pravica iz socialnega zavarovanja in je v bistveni povezavi s plačevanjem prispevkov in s trajanjem dobe, v kateri so bili plačani prispevki. Sistem poleg tega vsebuje tudi druge solidarnostne elemente – npr. najnižjo pokojnino, zagotovljeno višino pokojnine in tudi institut najnižje invalidske pokojnine.
Nadalje pojasnjujemo, da je sistem zagotovljene višine pokojnine zastavljen na način, da nagrajuje tiste posameznike, ki so delali ali pa plačevali prispevke najdlje. Tako imenovana polna pokojninska doba znaša po trenutni ureditvi 40 let pokojninske dobe (tako za moške kot tudi za ženske), zagotovljena pokojnina pa se zagotavlja zgolj starostnim in invalidskim upokojencem. Gre torej za ožji krog oseb, ki imajo daljšo pokojninsko dobo, zaradi česar so bili s strani zakonodajalca prepoznani kot tista kategorija, ki se jo dodatno nagradi za dolgoročno vključenost v pokojninski sistem. Dejstvo je, da so vsi posamezniki, ki prejemajo pokojnino, zanjo izpolnili take ali drugačne z zakonom predpisane pogoje, saj sicer do pokojnine ne bi bili upravičeni, vendar pa niso vsi vplačevali v pokojninsko blagajno enako dolgo časovno obdobje. Zakonodajalec se je odločil, da se dodaten solidarnosti element v obliki zagotovljene višine starostne in invalidske pokojnine zagotovi zgolj tistim posameznikom, ki so tekom svoje aktivnosti dosegli t.i. polno pokojninsko dobo. Ne glede na zapisano pa pojasnjujemo, da imajo drugi posamezniki v okviru socialnega zavarovanja ravno tako priznane nekatere solidarnostne elemente, v okviru katerih je potrebno izpostaviti predvsem odmero od najnižje pokojninske osnove.
Institut zagotovljene pokojnine je bil uveljavljen z Zakonom o spremembi in dopolnitvah Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (ZPIZ-2C, Ur. l. RS, št.23/17), ki je začel veljati s 1. oktobrom 2017. Razlog za uvedbo instituta zagotovljene najnižje pokojnine za t. i. polno pokojninsko dobo je bilo dejstvo, da je v letu 2017 za moškega znesek pokojnine, odmerjene od najnižje pokojninske osnove za 40 let pokojninske dobe brez dokupa, znašal 456,37 evrov, in je bila torej pokojnina za t.i. polno pokojninsko dobo moškega nižja od cenzusa za varstveni dodatek, ki je v letu 2017 znašal 470,76 evrov. Z namenom, da upokojencem po 40 letih dela na centrih za socialno delo ne bi bilo potrebno zaprošati za pridobitev pravice do varstvenega dodatka, je bil določen (izhodiščni) znesek zagotovljene pokojnine v višini 500 evrov. Trenutno zneski sledijo omenjenemu cilju.
Do zagotovljene pokojnine so upravičeni zavarovanci, ki pridobijo pravico do starostne ali invalidske pokojnine po določbah ZPIZ-2 in so dopolnili pokojninsko dobo v enaki višini, kot je predpisana višina pokojninske dobe brez dokupa za pridobitev pravice do starostne pokojnine pri najnižji starosti. Upravičenci so tudi vsi uživalci starostnih in invalidskih pokojnin, ki so to pravico pridobili po predpisih o pokojninskem in invalidskem zavarovanju, veljavnih v preteklih obdobjih.
Zagotovljena pokojnina se usklajuje v višini in rokih, v katerih se izvajajo uskladitve pokojnin.
Nimam 40 let delovne dobe, ker sem bil invalidsko upokojen. Z veseljem bi delal 40 let pa žal ne morem. Poseben pogoj za dodatke tistim, ki so dosegli 40 let je oz tega razloga krivičen in nesmiselen. Edino merilo bi morala biti odločba, ta pa sorazmerna doseženi dobi in vplačilom. Žal politika deluje všečno za tiste, od katerih pričakuje več glasov.
Se zelo strinjam. Upokojencem, ki imajo prenizke pokojnine iz kakršnegakoli razloga bi morali finančno krizo reševati s socialnimi transferi in ne na račun upokojencev, ki so delali 40 let in več
Nekateri dobimo 640e pokojnine za 42 let delovne dobe.
Vsa leta smo vplačevali v pokojninsko blagajno.
Torej bomo zdaj izenačeni s tistimi,ki niso vplačali niti centa in nimajo niti dneva delovne dobe.
Hvala.
Če bi bili pametni,bi živeli od sociale.
Moj predlog kateri, 14.3.2023,ni bil sprejet.
OECD zahteva enostaven izračun pokojnine.
Primer za izračun pokojnine za minimalno plačo.
Minimalni plači se doda še 10 % dodatek za minulo delo in 10 % za regres za npr. 40 let delovne dobe.
Potem je tu še prehrana (malica za 22 dni je 114.6 €) kot del neobdavčene plače.
Seštejemo :878x1.2=1057,6+114.6=1172.2€.
To je minimalna plača brez prevoza na delo in stimulacije.
Če enostavno seštejemo:351€x12x40 let=168768€ vplačil za pokojnino.
168768€delimo z minimalno plačo in dobimo 192 pokojnin v višini minimalne plače.
Ali za 16 let pokojnin v višini minimalne plače.
Vedno vzamemo sedanjost oz. aktualne plače in se ni potrebno izmišljevati komplicirane in nerazumljive izračune.
Če, slučajno, porabimo svoja plačila za pokojnino, pa ostane še sociala
podpora.
Ne pa kot sedaj, da moramo po varstveni dodatek.
Lp
Meni je Zpiz izračunal 10% večjo pokojnino, kot mojemu sodelavcu.
Potem pa so naredili, spet spremembo, in se je pojavilo pravilo 40 let delovne dobe.
Tako ima sedaj, moj 5 let mlajši sodelavec, 10% večjo pokojnino od mene.
Seveda pa imava oba premajhno.
Kar naprej spreminjajo pravila za nazaj, čeprav nas prepričujejo, da se to ne sme.
Ko sem začel delati je bila pokojnina 85% plače.
Kasneje pa so večkrat znižali %, in to za nazaj.
Naj se nehajo norčevati iz ljudi in končno nam dajo zaslužene pokojnine.
Včasih imam občutek, da se določajo pravila glede na to, kdo se upokojuje. V nekaterih državah velja isti pokojninski zakon več desetletij, mi ga spreminjamotako rekoč že skoraj na par mesecev in to vedno na slabše.
Moram prespat za glasovanje, ste morda premalo natančni pri predlogu. Še vedno naj dobijo srečkoti pokojnino a ne v enakem ali celo boljšem razmerju do delovno aktivnega človeka, ki gre v pokoj.
Sem v dilemi kako bi glasoval.
O pokojninah govorimo kot da je to edini način, da nam država zagotovi denar za življenje-preživetje.
Ne razumite narobe in ja določen procent ljudi res ni pošteno obravnavan, ampak ostali pa bi morali razmišljati nekaj drugače.
Življenje je kratko ampak obstajajo neke faze.
Faza učenja, kreiranja družine, kariera, zagotavljanje prihrankov in uživanje v teh s penzijo.
Zdaj se povsod obravnava penzija kot edini vir dohodka.
Pa kaj ni nihče v stanju da prihrani v fazi kariere in ko je oddal otroke v svet malce pomisliti na starost.
Nekateri pošenkajo otrokom vse svoje premoženje, otroci ga porabijo sami pa ostanejo odvisni od pokojnine.
Pa kaj ste delali vse življenje, potrošili??? Vsi niso živeli iz rok v usta, kot sem rekel nekateri res niso zmogli a v času debelih krav kar so 90-ta bila se je dalo prihraniti za starost.
Nehajmo biti licemerski.
Problem je tudi visoka obdavčitev plač.
Osebno so je všeč pokojninski sistemi dveh vrst.
- enotna državna pokojnina za vse, ki imajo vsaj 15 let delovne dobe. Prejme se jo po dopolnjenem 65 letu, znaša določen % povprečne plače (recimo 1/3). Prispevki za obvezno pokojninsko zavarovanje so seveda radikalno nižji kot pri nas. Se pa spodbuja individualno pokojninsko varčevanje.
- pokojninsko zavarovanje ostane obvezno, a gre za individualni pokojninski račun, sredstva se tudi dedujejo. Prehod na tak sistem je seveda lahko zgolj postopen, saj se pokojnine sedanjih upokojencev napajajo iz vplačil delovno aktivne populacije.
Sistem, kot ga imamo mi, ni ne pravičen ne vzdržen.
Tisti z najnižjimi plačami res niso mogli nič prišparat
S potezami, kot so višanje samo minimalne plače in višanje minimalne pokojnine se ne strinjam ( pa ne, da ljudem ne bi privoščil tega denarja). Vse skupaj vodi v ''vsi enaki, vsi revni''. In vse je nek administrativen izračun, ki nima osnove v realnem zasluženem denarju. Od kod bo denar za vsa doplačila države do minimalne plače, za vse izsiljevalske zahteve sindikatov, za vse ostalo kar vemo in predvsem česar ne vemo? Rešitvi sta dve : višji davki in zadolževanje.
Sam bi delal 40 let, vendar sem se bil prisiljen upokojit. Nikoli ne bim mogel doseči 40 let delovne dobe, menim, da je to zrelo za Ustavno in Evropsko sodišče.
Sedaj se še ta pokojnina zaradi inflacije topi, vlada od katerih kdo nikoli ni delal, drugi so bili ves čas pri koritun pa sploh nimajo pojma kaj je resno in odgovorno delo, pa so se spravili na upokojence s šikaniranjem, kaj je drugega to, kar je povedal včeral predsednik vlade?
Saj to je pomembo, zakaj se dviguje pokojnina samo tistim, ki imajo 40 let delovne dobe, nekomu manka par mesecev, pa je vplačal več, sedaj pa izvisel in mu ni dano, da bi bil obravnavan enako, kot ostali s 40 leti. To je krivica. Naj se gre uravnilovka, pa naj dobijo vsi enako.
Tudi vsem enako je krivično! Dvig mora biti sorazmeren in skladen s plačanimi prispevki, v kolikor pa država zvišuje bolj najnižje pokojnine pa se naj to pokrije iz proračuna. Prizadeti so vsi ostali, katerih dvig nima osnove v odločbi. Tak sistem nas vodi do točke, ko bodo vse pokojnine enake.
Prisiljen,???, kdo te lahko prisili. Če te bolezen prisili, so zato določeni instrumenti, ampka neka pravila morajo bit, nemogoče pa je to prilagoditi vsakemu posebej. Sem pa naprimer jaz delal 43 let v gospodarstvu in imava nek bonus iz mojega naslova. In takih nas je veliko pa se nič ne govori da bi morali mi imeti 10% večji penzion...
Odvisno kaj ste delali. Raziglavanje je najenostavnejše delo, nato sledijo zahtevnejša in bolje plačana. In če vso dobo raziglavaš, narediš v 42 letih mogoče mnogo manj, kot negdo v 39 ali manj letih, če opravlja zahtevnejša dela. Pomembno pa je še marsikaj.
reforma je v teku, s takimi predlogi ne izboljšujete pač pa negirate dejanske spremembe. Raje sledite dogodkom.
Nikakor se ne strinjam da bi kar počez prekoračili določene norme.
In vedno je peščica tistih ki niso izpolnili pogojev in se počutijo diskriminirane.
imejte vse pogoje in če ste dobro vplačevali in se med kariero odrekali nekaj procentom, danes nebi tarnali.
Saj tist, ki so vplačevali več, dobivajo več kot 700 ojrov. Pač so mel boljše plače. Samo eni čakate, da bi dobival več kot tisti, ki imajo 40 let. Poznam ene primere, ki imajo po 20 ali 25 let, pa se samo pritožujejo, zakaj sam tuk mal dobivajo. Madona, dobivaš tuk kolikor si vplačeval.
So pa tudi eni, ki imajo 42 ali več delovne dobe, pa ne dobivajo tuk kot tisti, ki imajo manj kot 40 let.......... Pač dobivaš tuk kolikor si vplačeval. A to te pa ne mot?
Počakajte dve leti, reforma se dela v smeri uravnilovke. Ne borim se za tiste, ki imajo 25 let, je pa krivica, da nekomu manjka par mesecev, pa dobiva 500 ali manj evrov, vplačal pa je vec, kot nekdo s 40 leti.