Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

pooblastila upravnikov večstanovanjskih stavb

905 OGLEDOV 10 KOMENTARJEV

Predlagam vladi, da nujno uskladi zakonodajo glede pooblastil upravnikom večstanovanjskih stavb za rezervni sklad.

Dosedanja zakonodaja z vsemi spremembami in dopolnili (Stanovanjski zakon, Stvarnopravni zakonik in Pravilnik o gospodarjenju z večstanovanjskimi stavbami) namreč dovoljuje, da upravnik z 50 -75% podpisi solastnikov lahko najame kredit oz. da izvajalec odstop terjatev svoji banki za manjkajoči znesek in tako smo lastniki obvezani plačevati obresti bankam, ki jih določi banka oz. izvajalec, plačnik (etažni lastnik) pa na to nima vpliva. Upravnik, ki naj bi pošteno zastopal etažne lastnike sklene z izvajalcem zato tripartitno pogodbo, v njej pa ni zaslediti kolikšen bo končni znesek plačila za etažnega lastnika, le končna cena izvajalca.

ETAŽNI LASTNIK NE MORE PO NOBENEM SPREJETEM IN VELJAVNEM ZAKONU POPLAČATI SVOJE OBVEZNOSTI V REZERVNI SKLAD ZA INVESTICIJO PO SVOJIH FINANČNIH MOŽNOSTIH (v enkratnem znesku, dveh, treh, krajši odplačilni dobi, ali najeti kredit pri svoji banki za daljšo obdobje) Dosedanji zakoni dovoljujejo da za to odloča 50% solastnikov!!!!

Ti zakoni in predpisi so tudi v nasprotju33. členom USTAVE-kratene so pravice do zasebne lastnine (kar denar je) in 67. Členom USTAVE- zagotavljanje uživanja in upravljanja svoje lastnine.

Najbolje, da za upravnike večstanovanjskih stavb sprejme poseben zakon, ki bo določal pooblastila upravnika in upravljanje z našim denarjem v rezervnem skladu, nikakor pa upravnik ne more brez pisnega soglasja posameznega etažnega lastnika najeti kredita ali kakršnokoli odplačevanje obresti ali v imenu etažnega lastnika skleniti kakršnokoli škodljivo pogodbo za lastnika.

Dosedanji zakoni namreč dajejo vsa pooblastila upravljanja z denarjem rezervnega sklada upravniku. (2.odst. 29, člena, 1.tč.43.člena., 1.tč.44.člena, 5.aliena 1tč. 50.člena in 1. In 2. Tč. 68.člena..SZ-1). Lastnik, ki vplačuje v rezervni sklad po zakonu, nima nobene pravice upravljati s tem denarjem (1.točka 43. Člena SZ-1). Upravnik si dovoljuje za investicijo najemati kredite oz. sklepati lastnikom škodljive tri in večpartitne pogodbe( z izvajalci, bankami), saj sklepa pogodbe s tretjimi osebami. Z zakoni je avtomatično pooblaščen za taka dejanja. Investitor daje manjkajoča denarna sredstva v odkup terjatev banki pri kateri ima odprt račun, ali pa tudi lahko katerokoli drugi banki, brez vednosti in vpliva lastnikov na obrestno mero in dolžino kredita oz. odkupa terjatev, upravnik je pa stranka ki zastopa etažne lastnike in je istočasno tudi podpisnik pogodbe (v imenu etažnih lastnikov).

Upravnik ima sedaj en bančni račun za rezervne sklade vseh stavb, ki jih upravlja, sam pa potem to preknjiži po stavbah. Za posamezne etažne lastnike ne vodi evidence pri investicijah kot je npr. obnova fasade. Sami fiduciarni računi tega ne morejo rešiti, je le finančno breme etažnih lastnikov. Upravniki imajo za vsakega dolžnika svojo konto, z lahkoto bi ob zaključku investicije izračunal delež posameznega etažnega lastnika. Potrebno je le izvesti kontrolo nad temi konti v primeru, da je kakršnakoli pritožba.

O problematiki upravnikov in vodenja večstanovanjskih stavb je bilo že veliko povedanega, pa žal še vedno ostaja neurejeno. Očitno obstajajo močni lobiji da upravniki lahko bogatijo na račun denarnih sredstev lastnikov teh nepremičnin. O tej problematiki je bilo pisano v Delovi Sobotni prilogi dne 8.januarja .2022 (Milena Šmit) , 5. Februarja 2022 (Nevenka Šorli) in tudi v Pravni praksi dne 24.2.2022 (Nevenka Šorli).

Vložena je tudi pobuda na Ustavnem sodišču, ki pa seveda rabi še dodaten čas.

30 glasov

4 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 26 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR A Alenka99 5 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


11. 6. 2024

Odziv Ministrstva za solidarno prihodnost

Z uveljavitvijo Stvarnopravnega zakonika (Ur. l. RS, št. 87/02) je bil ustanovljen instrument rezervnega sklada, ki ga je Stvarnopravni zakonik opredelil kot skupno premoženje etažnih lastnikov. Novi Stanovanjski zakon, ki je začel veljati 15. oktobra 2003, je bil glede določil upravljanja v večstanovanjskih stavbah povsem skladen z določbami Stvarnopravnega zakonika, le da je vnesel nekaj varovalk glede rezervnega sklada ter natančneje določil namenskost sredstev.

Glede posojila v breme rezervnega sklada naj navedemo, da je bilo že ob uveljavitvi Stanovanjskega zakona (leta 2003) stališče ministrstva v tej zvezi enako kot danes, in sicer da je za najem in odplačevanje posojil v breme rezervnega sklada potrebno 100% soglasje etažnih lastnikov. Stališče je bilo že tedaj usklajeno z Ministrstvom za pravosodje. Ob zadnji noveli Stanovanjskega zakona (SZ-1E) pa je bilo omenjeno dejstvo tudi zapisano v drugem odstavku 29. člena Stanovanjskega zakona. Menimo, da posojilna pogodba, ki bi jo z banko sklenil upravnik v breme rezervnega sklada zgolj na podlagi sklepa večine (več kot 50% ali 75%) solastnikov, ne more zavezovati etažnih lastnikov, ki je ne podpišejo. Še posebej, ker so sredstva rezervnega sklada skupno premoženje. Pri skupni lastnini se namreč zastopa stališče, da se morajo vse odločitve sprejemati soglasno (100% soglasje). Za potrebe vzdrževanja večstanovanjske stavbe se s posojilom v breme rezervnega sklada zagotavljajo posojilna sredstva vsem etažnim lastnikom večstanovanjske stavbe, čeprav jih morebiti nekateri ne potrebujejo. Tudi zato je za odločitev o najemu posojila v breme rezervnega sklada potrebno soglasje vseh etažnih lastnikov (stroški odobritve posojila, obresti itd. so namreč breme vseh). Kakršnekoli drugačne rešitve vezane na posojilo v breme rezervnega sklada niso v skladu s trenutno veljavno stanovanjsko zakonodajo. V primeru, da etažni lastnik ne soglaša z najemom posojila v breme rezervnega sklada (kar je njegova pravica) in zato sklenitev posojila v breme rezervnega sklada ni mogoča, preostane posameznim etažnim lastnikom, ki nimajo dovolj lastnih sredstev za plačilo stroškov vzdrževanja stavbe, da vsak zase najamejo posojilo pri banki pod pogoji in jamstvi, s katerimi soglašajo. Etažni lastniki, ki imajo zadosti sredstev pa plačajo stroške vzdrževanja stavbe, ki odpadejo na njihov solastniški delež.

Glede navedb o samovolji upravnikov pri razpolaganju s sredstvi rezervnega sklada pojasnjujemo, da so pooblastila upravnika glede načina gospodarjenja s sredstvi rezervnega sklada jasna ter v zvezi z njimi v zadnjih letih nismo imeli posebnih vprašanj. Upravnik mora sredstva rezervnega sklada naložiti samo v depozite pri banki, ki ima v skladu s predpisi o bančništvu dovoljenje za sprejemanje depozitov na območju Republike Slovenije, v nakup obveznic države ali vrednostne papirje centralne banke. Pri sklepanju depozitnih pogodb mora upravnik zagotoviti ohranjanje vrednosti denarnih sredstev kot dober gospodarstvenik. Etažni lastniki pa lahko sklenejo, da upravnik izplačila iz rezervnega sklada izvaja le ob potrditvi enega izmed etažnih lastnikov. Poleg izbranega etažnega lastnika lahko izmed etažnih lastnikov določijo tudi njegovega namestnika.  Etažnega lastnika in namestnika določijo s sklepom. Veljavno sprejeti sklep upravnik v 15 dneh predloži banki, pri kateri je odprt fiduciarni račun za sredstva rezervnega sklada večstanovanjske stavbe.

Ravno tako se ne moremo v celoti strinjati z oceno, da ločeni fiduciarni računi za sredstva rezervnega sklada posamezne večstanovanjske stavbe (obveznost je določila novela Stanovanjskega zakona SZ-1E) pomenijo zgolj finančno breme za etažne lastnike in ne prinašajo dodatne varnosti.

Ločen fiduciarni račun za vsako večstanovanjsko stavbo ima v nasprotju z enotnim fiduciarnim računom upravnika (2. odstavek 42. člena SZ-1), odprtem za zbiranje sredstev rezervnega sklada več večstanovanjskih stavb, naslednje lastnosti:

  • omogoča, da etažni lastniki posamezne večstanovanjske stavbe mesečna vplačila v rezervni sklad izvajajo neposredno na tak fiduciarni račun, ki je odprt zgolj za sredstva rezervnega sklada posamezne stavbe;
  • ločen fiduciarni račun za posamezno stavbo tudi pomeni, da se na tem računu zbirajo zgolj in samo sredstva rezervnega sklada te stavbe (ni možnosti prelivanja zbranih sredstev rezervnega sklada med posameznimi podračuni);
  • z ločenim fiduciarnim računom za sredstva rezervnega sklada posamezne stavbe imajo etažni lastniki te stavbe možnost imenovati etažnega lastnika, ki bo skladno z določbami 3. odstavka 43. člena SZ-1 potrjeval izplačila iz rezervnega sklada.

Odločitev o tem ali se bodo sredstva rezervnega sklada zbirala še naprej na enotnem fiduciarnem računu upravnika ali pa bo za stavbo odprt ločen fiduciarni račun (kot določa novela SZ-1E) je torej izključno v rokah etažnih lastnikov.

Ker je narava rezervnega sklada kot skupnega premoženja opredeljena že s Stvarnopravnim zakonikom so morebitne spremembe na tem področju mogoče le ob spremembi določb Stvarnopravnega zakonika. Področje glede upravnikovega načina gospodarjenja s sredstvi rezervnega sklada ter soglasja za posojilo v breme rezervnega sklada pa menimo, da so ob upoštevanju zadnjih sprememb (SZ-1E) zakonsko ustrezno urejena.

Komentarji