22. 2. 2024
Odziv Ministrstva za javno upravo
V zvezi z vašo pobudo pojasnjujemo, da je ena od prioritet aktualne vlade pospešitev postopkov decentralizacije in dekoncentracije državnih inštitucij, pri čemer bodo državne institucije in njene organizacijske enote razporejene po območju celotne Slovenije.
Decembra 2022 je bila ustanovljena Medresorska delovna skupina za decentralizacijo in dekoncentracijo državnih institucij, z namenom analize, katere vsebine oz. naloge se lahko prenesejo oz. razporedijo izven sedežev državnih institucij in njenih organizacijskih enot v druge kraje po Sloveniji. Pri analizi in nadaljnji obravnavi področja decentralizacije državne uprave bodo upoštevani tudi: dostopnost različnih javnih storitev, zaposleni v državnih institucijah, prostorske kapacitete Republike Slovenije, vpliv na okolje, stroškovni vidik ter drugi dejavniki.
Ob tem izpostavljamo že decentralizirano delovanje posameznih organov, in sicer se je v mandatu aktualne vlade iz Ljubljane v Maribor preselil del Ministrstva za digitalno preobrazbo. V prostorih v Mariboru poleg zaposlenih uslužbencev Ministrstva za digitalno preobrazbo svoje delo opravljajo tudi zaposleni iz Uprave za javna plačila ter Ministrstva za okolje, prostor in energijo. V Mariboru imata sedež tudi dislocirana enota Agencije Republike Slovenije za kmetijske trge in razvoj podeželja, ki je organ v sestavi Ministrstva za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano; prav tako pa tudi Direkcija za infrastrukturo v okviru Ministrstva za infrastrukturo.
Ministrstvo za finance deluje na več izpostavah po celotni Sloveniji; decentralizirana pa je tudi organizacijska struktura Policije v okviru Ministrstva za notranje zadeve. Glede na naravo dela na različnih lokacijah deluje Urad za oskrbo in integracijo migrantov, ki odpira nove lokacije glede na potrebe dela. Območne enote Zdravstvenega inšpektorata so poleg Ljubljane locirane še v šestih krajih, pri tem pa izven sedeža deluje 18 % zaposlenih.
Pri tem dodajamo, da Ministrstvo za javno upravo skrbi za delovanje centraliziranih državnih organov in upravnih enot v 73 krajih brez upoštevanja glavnega mesta. Navedeno predstavlja 220 različnih lokacij, kjer se nahajajo poslovni prostori, kar pomeni 78 % vseh lokacij, kjer se izvaja delovanje centraliziranih organov državne uprave in upravnih enot. Prostorsko to pomeni 181.167,75 m² poslovnih površin oziroma 49,16 % vseh poslovnih površin centraliziranih državnih organov in upravnih enot. Sistem upravnih enot s 58 upravnimi enotami in 97 krajevnimi uradi je dejansko že dekoncentriran in delujoč sistem državne uprave.
Dodatno navajamo, da so bile izdelane usmeritve za hibridni način dela v državni upravi, katerega izvajanje ima pozitivne učinke. Delo na domu predstavlja pomemben institut za naslavljanje vsakodnevnih sodobnih izzivov tako na strani javnega uslužbenca kot delodajalca. Dosedanje izkušnje kažejo, da omenjeni način dela pozitivno vpliva tudi na zmanjšanje stroškov, povezanih z delom javnih uslužbencev v prostorih delodajalca (znižajo se stroški prevoza na delo, stroški, ki nastanejo zaradi uporabe prostora – na primer za ogrevanje, hlajenje, deljenje pisarn zaposlenih ...), manj pa je tudi bolniških odsotnosti. Med pozivne učinke pa sodi tudi posledično zmanjšanje ogljičnega odtisa in razbremenitev prometne infrastrukture, kar prispeva k zavezam zelenega prehoda in pospeševanju digitalizacije.
Medresorska delovna skupina bo s svojim delom nadaljevala s ciljem priprave in podaje predlogov za morebitne sistemske spremembe za decentralizacijo in dekoncentracijo po posameznih resorjih, upoštevaje tudi možnosti tako imenovane skupne souporabe pisarn (desk sharing) ali možnost coworkinga. Vse navedeno pa sledi cilju tako motiviranih ter zadovoljnih javnih uslužbencev kot tudi zagotavljanja dostopnega, kakovostnega in učinkovitega javnega servisa za vse uporabnike.