Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Zakonska rešitev za dvig vseh pokojnin na način kot se dvigujejo plače v javnem sektorju

2016 OGLEDOV 47 KOMENTARJEV

Z dvigom plač v javnem sektorju, posameznim skupinam in funkcionarjem- sodnikom in tožilcem za 600 eur mesečno, je nujno potrebno tudi vsem pokojnine dvigniti za minimalno 15% kar ustreza 4 razredom v javnem sektorju, ne pa le redna februarska uskladitev pokojnin za manj kot 5%.

S to trditvijo bi se vsaj delno ublažila razlika med plačo javnega ali državnega uslužbenca/ funkcionarja in penzijo ki jo prejemajo že upokojeni v istem sektorju in v privatnem sektorju. Torej računamo, da bo ZDUS, sledil rešitvam ki jih sindikati javnega sektorja izsiljujejo napram vladi RS, le ta pa vsem za 16 % in več dviguje plače.

110 glasov

4 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 25 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR B Bostjan22 21 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


20. 2. 2023

Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti

V zvezi s predlogom Ministrstvo za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti (v nadaljevanju MDDSZ) uvodoma pojasnjuje, da sistem usklajevanja pokojnin ni povezan z urejanjem plačnega sistema za funkcionarje in uslužbence v javnem sektorju, prav tako pa usklajevanje pokojnin ni odvisno zgolj od faktorja rasti plač (bodisi v javnem ali zasebnem sektorju oziroma povprečne plače), temveč je uskladitev pokojnin odvisna tudi od faktorja rasti cen življenjskih potrebščin. 

Usklajevanje pokojnin je temeljni instrument, s katerim se ohranja vrednost pokojnin v daljšem časovnem obdobju, upokojencem pa se na ta način zagotavlja socialna in materialna varnost. Zakon o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Uradni list RS št. 48/22 - uradno prečiščeno besedilo; v nadaljnjem besedilu: ZPIZ-2) vsebuje določila glede usklajevanja pokojnin v 105. in 106. členu in v 430. členu ZPIZ-2, kjer je v osmem odstavku podana še možnost za izredno uskladitev pokojnin. V okviru rednega usklajevanja po 105. in 106. členu ZPIZ-2 se uskladitev opravi enkrat letno pri izplačilu pokojnin za mesec februar na podlagi rasti povprečne mesečne bruto plače in povprečne rasti cen življenjskih potrebščin v Republiki Sloveniji, ki ju ugotovi in uradno objavi Statistični urad RS, in sicer se pokojnine uskladijo za 60 % rasti povprečne bruto plače in za 40 % povprečne rasti cen življenjskih potrebščin preteklega leta glede na predhodno leto. Uskladitev je izražena v odstotku kot seštevek obeh ugotovljenih delnih rasti. Pomembno varovalko predstavlja določba drugega odstavka 106. člena ZPIZ-2, po kateri se morajo pokojnine uskladiti najmanj v višini polovice ugotovljene povprečne rasti cen življenjskih potrebščin. 

Pravna podlaga za izredno uskladitev pokojnin je vzpostavljena v osmem odstavku 430. člena ZPIZ-2. V skladu s to določbo se lahko v letu, ki sledi letu, v katerem je ugotovljena pozitivna gospodarska rast bruto domačega proizvoda ali v letu, ko je rast najnižje pokojninske osnove dve leti zaporedoma nižja od rasti cen življenjskih potrebščin v obdobju januar – december preteklega leta v primerjavi z enakim obdobjem pred tem, opravi izredna uskladitev pokojnin. Izredna uskladitev pokojnin ni obvezna, temveč fakultativna. Izvede se lahko na predlog sveta Zavoda za pokojninsko in invalidsko zavarovanje Slovenije ob soglasju Vlade RS na način, kot je določen za redno uskladitev pokojnin.

MDDSZ pojasnjuje, da so se v letu 2022 pokojnine uskladile dvakrat. Redna uskladitev pokojnin, izvedena v mesecu februarju, je znašala 4,4 %, pri čemer so se zneski uskladili z veljavnostjo od 1. januarja dalje, kar pomeni, da se pri izplačilu pokojnin v februarju izvede še poračun razlike za uskladitev januarskih pokojnin. Pokojnine so se pred redno uskladitvijo uskladile še dodatno v mesecu januarju, in sicer na podlagi Zakona o dopolnitvi Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju – ZPIZ-2L (Uradni list RS št. 10/22), prav tako z veljavnostjo od 1. januarja dalje. Dodatna uskladitev je bila izvedena na diferenciran način v odvisnosti od leta priznanja pravice do pokojnine - pokojnine, priznane do 31. decembra 2010, so se uskladile za 3,5 %; pokojnine, priznane od 1. januarja 2011 do 31. decembra 2011, so se uskladile za 1,7 %; pokojnine, priznane od 1. januarja 2012 dalje, so se uskladile za 1 %. Prav tako so se za 1 % uskladile najnižja pokojnina, zagotovljena pokojnina in najnižji znesek invalidske pokojnine. Letošnja redna uskladitev pokojnin, ki bo izvedena konec meseca februarja, bo v skladu z določili ZPIZ-2 znašala predvidoma 5,2 %.     

MDDSZ želi dodatno pojasniti še, da se zavedamo stiske upokojencev, ki jih je vsesplošna draginja  dodatno prizadela, zato smo si prizadevali njihov socialno-ekonomski položaj izboljšati z različnimi interventnimi ukrepi. Tako je bil v mesecu aprilu 2022 upokojencem, katerih pokojnina je v decembru 2021 znašala 1.000 evrov ali manj, izplačan prvi energetski dodatek v višini 150 evrov. Ukrep drugega energetskega dodatka v višini 200 (ali 314 evrov v odvisnosti od števila članov v gospodinjstvu) je MDDSZ predvidelo za upravičence do denarne socialne pomoči ali varstvenega dodatka in je tako naslovil, med drugimi skupinami, tudi upokojence z najnižjimi pokojninami, ki so bili oziroma bodo v obdobju od 1. avgusta 2022 do 31. marca 2023 upravičeni do navedenih transferjev. Dodaten ukrep, ki je prispeval k omilitvi posledic vsesplošne draginje za upokojence, je bil oblikovan kot začasno izplačilo povečanega dela prejemkov upokojencev in prejemkov nadomestil iz invalidskega zavarovanja v višini 4,5 % za mesec november in december 2022. Prav tako pa želimo spomniti še, da so bili upokojencem v letih 2020, 2021 in 2022 izplačani še solidarnostni dodatki iz naslova epidemije.

Vlada RS in še posebej MDDSZ bosta tudi nadalje spremljala vpliv draginje na gospodinjstva, pri čemer bodo v primeru izkazanih potreb izvedeni dodatni ukrepi za pomoč ranljivim skupinam prebivalstva. Ob prihodnji celoviti prenovi pokojninskega in invalidskega sistema pa se bo, poleg večje preglednosti in vzdržnosti sistema, naslavljalo tudi vprašanje primerne (dostojne) višine pokojnin.

Komentarji