23. 5. 2022
Odziv Ministrstva za finance
V zvezi s prejeto pobudo uvodoma pojasnjujemo, da je za dodaten dvig praga doseženega prometa, nad katerim je obvezna identifikacija za namene DDV, potrebno posredovati zaprosilo za posvetovanje Evropski komisiji. Pri tem je predlog za zvišanje praga potrebno utemeljiti na ocenah in analizah posledic predlaganega zvišanja praga, ki bi temeljile na dejanskih podatkih in upoštevale celoten položaj davčnih zavezancev in strukturo slovenskega gospodarstva. Za dodaten dvig praga z obstoječe višine 50.000 EUR bi Slovenija morala pridobiti soglasje tako Evropske komisije kot tudi vseh držav članic EU, pri čemer pojasnjujemo, da se Slovenija s pragom 50.000 EUR že uvršča med države članice z najvišjim pragom za obvezen vstop v sistem DDV.
V zvezi s pobudo za uvedbo relativnega praga, ki se dviguje v odvisnosti od druge spremenljivke (npr. glede na minimalno plačo oz. relevanten dejavnik), pojasnjujemo, da Direktiva Sveta 2006/112/ES z dne 28. novembra 2006 o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (UL L št. 347 z dne 11. 12. 2006, str.1) (v nadaljevanju: Direktiva o DDV) določa zgolj uvedbo praga na podlagi letnega prometa. Glede na obstoječo zakonodajo uvedba praga za obvezen vstop v sistem davka na dodano vrednost (v nadaljevanju: DDV) v odvisnosti od druge spremenljivke tako ni mogoča.
Glede alternativne pobude za dvig praga za obvezen vstop v sistem DDV na 70.000 EUR pojasnjujemo, da bi morala Republika Slovenija vložiti na Evropsko komisijo zahtevo za dovoljenje, da uvede posebni ukrep in poviša prag letnega prometa za obvezen vstop v sistem DDV. Skladno z obstoječim 395. členom Direktive o DDV lahko Svet na predlog Evropske komisije soglasno dovoli katerikoli državi članici, da uvede posebne ukrepe, ki odstopajo od določb te direktive, za poenostavitev postopka obračunavanja davka ali za preprečevanje nekaterih vrst davčnih utaj ali izogibanja davkom.
Republika Slovenija lahko na podlagi Izvedbenega sklepa Sveta (EU) 2022/464 z dne 21. marca 2022 o spremembi Izvedbenega sklepa 2013/54/EU glede dovoljenja, podeljenega Republiki Sloveniji, da še naprej uporablja posebni ukrep, ki odstopa od člena 287 Direktive 2006/112/ES o skupnem sistemu davka na dodano vrednost, prag 50.000 EUR uporablja do 31. 12. 2024. S 1. 1. 2025 se bodo namreč začela uporabljati nova pravila za poenostavitev, ki bodo omogočila oprostitev plačila DDV malim podjetjem s sedežem v drugih državah članicah in pripomogla k zmanjšanju stroškov upoštevanja predpisov s področja DDV. Nova ureditev naj bi zmanjšala upravna bremena za majhna in srednje velika podjetja ter ustvarila enake pogoje za podjetja ne glede na to, kje v EU imajo sedež. Hkrati je tudi določen nov najvišji prag v znesku 85.000 EUR letnega prometa, do katerega lahko države članice uporabijo oprostitev plačila DDV za mala podjetja (prag za obvezni vstop v sistem DDV).
Davčni zavezanci iz različnih razlogov vstopajo in ostajajo v sistemu DDV, čeprav ne dosegajo praga prometa za obvezno vključitev v sistem DDV. Ukrep povišanja praga za obvezen vstop v sistem DDV pomeni zmanjševanje učinka nevtralnosti sistema DDV. Načelo nevtralnosti zahteva, da ne pride do kopičenja davčne obveznosti, kar pomeni, da se v sistemu DDV davčnemu zavezancu omogoči, da lahko celotno davčno breme prek odbitka DDV prevali na svojega kupca, ne pa, da bi zaradi prepovedi odbitka DDV moral del ali celotni DDV prenesti v svoje stroške oz. za ta del zmanjšati svoj dobiček. Na delovanje načela nevtralnosti pa najbolj vplivajo oprostitve plačila DDV. Pri dobavah blaga in storitev, ki jih opravi davčni zavezanec, ki je oproščen obračunavanja DDV (mali davčni zavezanec), dodana vrednost ni obdavčena, ostane pa obdavčena dodana vrednost prejšnjih faz, s čimer pride do kopičenja davka v stroških davčnega zavezanca.
Dvig praga s 50.000 EUR na 70.000 EUR bi pomenil da bi le približno 9.000 davčnih zavezancev, sedaj vključenih v sistem DDV, imelo možnost izstopa iz sistema DDV. Glede na podatke o vključenih davčnih zavezancih v sistem DDV, ki ne dosegajo praga letnega prometa 50.000 EUR, in na osnovi spremembe števila zavezanec, ki so ostali v sistemu DDV ob dvigu praga s 25.000 EUR na 50.000 EUR, ocenjujemo, da bi se le okoli desetina teh zavezancev (cca. 900) dejansko odločila za izstop iz sistema DDV.
Glede na navedene podatke in ker bo v letu 2025 že na podlagi Direktive o DDV omogočeno državam članicam uporabiti višji prag, kakršen bo najbolj ustrezal njihovim gospodarskim in političnim razmeram (do najvišje dovoljenega praga 85.000 EUR), Ministrstvo za finance v tem trenutku določitve novega praga in novega zaprosila Evropski komisiji za povišanje praga na 70.000 EUR ne podpira.