15. 2. 2021
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
Področje prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov ureja Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih (Uradni list RS, št. 35/08 in 19/15), ki pirotehnične izdelke glede na vrsto uporabe, namen, raven nevarnosti in raven hrupa, ki ga pirotehnični izdelek povzroča, razvršča v kategorije F1, F2, F3, F4 (ognjemetni izdelki), T1 in T2 (pirotehnični izdelki za odrska prizorišča) ter P1 in P2 (drugi pirotehnični izdelki). Ognjemetne izdelke kategorije F1, F2, T1, P1 in fontane ter baterije in kombinacije iz kategorije F3, lahko kupujejo in uporabljajo fizične osebe, vse ostale izdelke iz kategorije F3, ter kategorij F4, T2 in P2 pa lahko kupujejo, posedujejo ali uporabljajo le pravne osebe ali podjetniki, ki imajo ustrezno dovoljenje za promet s pirotehničnimi izdelki.
Razvrstitev pirotehničnih izdelkov opravi proizvajalec glede na vrsto uporabe, namen, raven nevarnosti in glede na raven hrupa, razvrstitev pa potrdi priglašen organ za ugotavljanje skladnosti. To je s strani Evropske komisije potrjen akreditiran laboratorij, ki pirotehnične izdelke testira v skladu s harmoniziranimi EN standardi in po končanem uspešnem testiranju zanje izda listino o skladnosti oziroma CE certifikat, kar zagotavlja sistem kakovosti in je podlaga za izdajo potrdila o priglasitvi. Tako Zakon o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih določa, da se pirotehnični izdelki lahko dajo v promet oziroma se smejo začeti uporabljati, če je bila njihova skladnost ugotovljena po predpisanem postopku in imajo oznako CE. Preden se pirotehnični izdelki dajo v promet, jih je treba priglasiti Ministrstvu za notranje zadeve, ki za izdelke, ki izpolnjujejo vse navedene zahteve in imajo CE certifikat, izda potrdilo o priglasitvi.
Prodaja in uporaba ognjemetnih izdelkov kategorije F1, katerih glavni učinek je pok (sem sodijo predvsem nenevarni pirotehnični izdelki, ki predstavljajo zelo majhno nevarnost in povzročajo zanemarljivo raven hrupa), je prostorsko in časovno omejena. Prodaja ognjemetnih izdelkov kategorije F1, katerih glavni učinek je pok, je dovoljena od 19. do 31. decembra, njihova uporaba pa je dovoljena od 26. decembra do vključno 1. januarja. Ostali pirotehnični izdelki se lahko uporabljajo in prodajajo skozi celo leto. Izjema so le ognjemetni izdelki kategorije F2 in F3, katerih glavni učinek je pok (sem sodijo npr. petarde, svetlobne petarde, dvojne petarde), saj je njihova prodaja, uporaba in posest prepovedana. To so izdelki, ki so po mnenju javnosti najbolj moteči med vsemi pirotehničnimi izdelki, vsebujejo pa večjo količino neto mase tistih eksplozivnih snovi v posameznem izdelku, zaradi česar povzročajo večjo jakost poka oziroma hrupa. V primeru, da posameznik uporabi petardo ali drug pokajoči izdelek iz teh kategorij oziroma le tega poseduje, je za tako ravnanje predpisana globa v višini od 400 do 1.200 EUR. Omeniti je potrebno, da poznamo tudi ognjemetne izdelke F1, katerih glavni učinek ni pok, pač pa vidni oziroma svetlobni učinek in so proizvedeni, namenjeni in označeni za uporabo v stanovanjskih zgradbah in drugih zaprtih prostorih. Gre za izdelke, ki so v trgovinah v prosti prodaji skozi celo leto (npr. kače, trakovi, namizni ognjemet, fontane za notranjo uporabo).
Pojasnjujemo tudi, da Policija že vrsto let izvaja preventivne ukrepe, in sicer tako, da osvešča ljudi pri uporabi pirotehničnih izdelkov (v šolah, preko medijev in zdravstvenih ustanov) ter vsako leto opravi analizo uporabe pirotehničnih izdelkov. Najbolj moteča za ljudi in živali je uporaba ognjemetnih izdelkov kategorije F2 in F3, katerih glavni učinek je pok ter doma izdelanih oziroma predelanih pirotehničnih izdelkov. Nepravilna uporaba teh pirotehničnih izdelkov pa je tudi v večini primerov vzrok za težke telesne poškodbe. Ognjemetni izdelki kategorije F2 in F3, katerih glavni učinek je pok, in doma izdelani pirotehnični izdelki so po veljavni zakonodaji prepovedani, vendar se kljub vsem ukrepom in negativnim posledicam še vedno uporabljajo. Eden izmed razlogov je tudi ta, da prodaja in uporaba teh izdelkov v sosednjih državah (npr. Italija, Avstrija, Hrvaška) ni prepovedana.
Glede na vse navedeno menimo, da splošna prepoved prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov z Zakonom o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih ni utemeljena, saj nekatere izdelke lahko kupujejo, posedujejo ali uporabljajo le pravne osebe ali podjetniki, ki imajo ustrezno dovoljenje za promet s pirotehničnimi izdelki. Prodaja in uporaba ognjemetnih izdelkov kategorij F2 in F3, katerih glavni učinek je pok ter doma izdelanih oziroma predelanih pirotehničnih izdelkov (npr. petarde), ki so najbolj moteči za ljudi in živali, pa je že prepovedana. Prav tako bi bila splošna prepoved prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov nesorazmeren ukrep, saj je v skladu z veljavno zakonodajo prodaja in uporaba ognjemetnih izdelkov kategorije F1, katerih glavni učinek je pok, prostorsko in časovno omejena, ostali ognjemetni izdelki kategorije F1 pa so v prosti prodaji (trgovini ni treba pridobiti dovoljenja Ministrstva za notranje zadeve) v trgovinah ves čas.
Prav tako menimo, da je vaš predlog za prepoved prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov iz razloga nedovoljenega zbiranja na javnih mestih v času praznikov neutemeljen. Prodaja pirotehničnih izdelkov je bila namreč z Odlokom o dopolnitvah Odloka o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 192/20), ki je začel veljati 21. 12. 2020 in z Odlokom o začasni prepovedi ponujanja in prodajanja blaga in storitev potrošnikom v Republiki Sloveniji (Uradni list RS, št. 193/20), ki je začel veljati 24. 12. 2020 do vključno 4. 1. 2021, prepovedana oziroma ni bila dovoljena, vendar ne iz razloga, ker v tem času zaradi preprečevanja širjenja nalezljive bolezni, javna zbiranja niso bila dovoljena, pač pa iz razloga, da se zaradi morebiti nastalih telesnih poškodb zaradi uporabe pirotehničnih izdelkov, ne bi dodatno obremenjevalo bolnišnic in njenega osebja. Iz analize problematike uporabe pirotehničnih izdelkov med božično novoletnimi prazniki 2020/2021, ki jo je izdelala Policija, je razvidno, da ni obravnavala poškodb oseb (v letu 2019 je obravnavala 8 poškodb oseb), je pa obravnavala 60 kršitev določb Zakona o eksplozivih in pirotehničnih izdelkih ter 8 kaznivih dejanj v zvezi s poškodovanjem premoženja.
Na neutemeljenost vašega predloga za prepoved prodaje in uporabe pirotehničnih izdelkov zaradi nedovoljenega zbiranja na javnih mestih v času praznikov, kaže tudi dejstvo, da je že z Zakonom o javnih zbiranjih (Uradni list RS, št. 64/11-uradno prečiščeno besedilo) med drugim določeno, da udeleženci na shod oziroma prireditev ne smejo prinašati pirotehničnih izdelkov ali nevarnih predmetov oziroma snovi ter motiti reda na shodu oziroma prireditvi (tretji odstavek 23. člena).