18. 1. 2011
Odziv Ministrstva za javno upravo
Ministrstvo za javno upravo, ki je pristojno za pripravo Zakona o volitvah v državni zbor (Uradni list RS, št. 109/06 – uradno prečiščeno besedilo, v nadaljnjem besedilu ZVDZ) in Zakona o volilni in referendumski zakonodaji (Ur. l. RS, št. 41/07, 103/07 - ZPolS – D, v nadaljnjem besedilu ZVRK), je že pripravilo nekatere spremembe teh dveh zakonov, ki sta povezana tudi s predlogi predlagateljev. Predlog novele ZVDZ tako med drugim določa ukinitev volilnih okrajev in uvedbo absolutnega obveznega preferenčnega glasu. Volilni okraji kot način uresničevanja pasivne volilne pravice bi se ukinili in bi se ohranili le še na administrativni ravni. Volivci bi tako glasovali o celotni listi kandidatov v volilni enoti, uvedel pa bi se primerjalno-pravno pogosto uveljavljeni preferenčni glas, in sicer v obliki absolutnega obveznega preferenčnega glasu, ki je po mnenju predlagatelja predloga novele ZVDZ najustreznejši in v največji možni meri odraža voljo volivcev. Absolutni obvezni preferenčni glas namreč pomeni, da mora volivec preferenčni glas obvezno oddati, nadalje pa, da so izvoljeni tisti kandidati, ki so dosegli največje število preferenčnih glasov, pri čemer se preferenčni glas upošteva ne glede na to, kolikšno število preferenčnih glasov je dobil kandidat. S takšno ureditvijo bi bil uresničen tudi predlog kandidatov, ki predlagajo, da se da mandat »osebi, ne stranki«. Takšna ureditev bi stopila v veljavo, če bi jo državni zbor potrdil z dvotretjinsko večino glasov vseh poslancev. Nadalje pa predlog sprememb ZVRK določa, da pravne osebe ne bi več smele financirati volilne kampanje. S prepovedjo financiranja volilne kampanje pravnim osebam bi se zmanjšala odvisnost političnih strank in drugih, ki kandidirajo na volitvah, od donatorjev sredstev za volilno kampanjo, s čimer bi se preprečevala možnost za korupcijo. Predlog zakona vsebuje izrecne določbe, po katerih bi bilo od pravnih oseb, samostojnih podjetnikov posameznikov ali posameznikov, ki samostojno opravljajo dejavnost, prepovedano tako pridobivanje prispevkov za volilno kampanjo kot tudi brezplačno opravljanje storitev in dajanje blaga. Organizatorji volilne kampanje bi lahko pridobivali posojila samo pri bankah in posojilnicah. Predlagani »odvzem mandata« v primeru, ko izvoljeni predstavniki ljudstva svojega dela ne opravljajo dobro, se po mnenju našega ministrstva ustrezno udejanji na volitvah, ko volivci kandidata, s katerim so imeli slabe izkušnje, na naslednjih volitvah pač ne bodo izvolili. Predloga ne podpiramo tudi v delu, ki se nanaša na zahtevo po kandidatovem stalnem prebivališču v okraju, v katerem kandidira, oziroma je bil v tem volilnem okraju rojen. Poslanci so že po Ustavi RS predstavniki vsega ljudstva in naj v državnem zboru ne bi zastopali parcialnih lokalnih interesov. V primeru predlagane ureditve pa se temu ne bi dalo izogniti. Lokalni interesi se zastopajo v Državnem svetu RS, ki ima dvaindvajset predstavnikov, ki zastopajo lokalne interese, prav tako pa zahteva po stalnem prebivališču velja za uveljavljanje tako aktivne kot pasivne volilne pravice na lokalnih volitvah. Kot navedeno, predlog v določeni meri podpiramo in smo predlagane rešitve tudi že vključili v predvidene spremembe zakonodaje, v določeni meri pa ga ne podpiramo.