Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Uporaba opozorilnih modrih luči za operativce PGD

1920 OGLEDOV 5 KOMENTARJEV

Spoštovani!

SDS je že leta 2017 predlagal dopolnitev zakona o pravilih cestnega prometa, uporaba intervencijske modre luči v osebnih vozilih. Apeliram na vlado v imenu vseh prostovoljnih operativnih gasilcev in tudi poklicnih gasilcev v RS, da gre predlog ponovno v obravnavo in da se uredi dopolnitev v ZPrCP. V sosednjih državah je takšen sistem že zaživel in glede na razvejanost terena v Sloveniji in pomembnosti prostovoljnih gasilskih društev bi lahko to še dodatno skrajšalo odzivni čas prostovoljcev in hkrati imelo zelo velik pomen k povečanju prometne varnost. Dejstvo je, da interventi vsakokrat hitijo na intervencijo, saj si zavedajo, da so ključne sekunde, ob tej ureditvi bi tako dodatno poskrbeli za njihovo vidnost in tudi za varnost vseh ostalih udeležencev v prometu.

Prilagam še link do članka na STA:

www.sta.si/2376498/zakonski-predlog-sds-prinasa-moznost-uporabe-modre-luci-s-sireno-tudi-na-osebnih-vozilih-gasilcev

24 glasov

6 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 20 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR M MAB 2 predloga
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


22. 12. 2020

Odziv Ministrstva za infrastruturo

Z Zakonom o dopolnitvah Zakona o pravilih cestnega prometa, ki ga je Državnemu zboru Republike Slovenije v letu 2017 predložila skupina poslank in poslancev, s prvopodpisanim Jožetom Tankom, so predlagatelji predlagali, da bi modro luč in zvočni signal uporabljali gasilci I., II., III., IV., V., VI., VII. in VIII. kategorije, ki v gasilskih enotah opravljajo gasilsko službo, in sicer ob uporabi svojih osebnih vozil na poti v gasilsko enoto, ob pozivu na intervencijo. Kandidate za uporabo modre svetilke in sirene bi določil poveljnik Gasilske zveze občine na osnovi občinskega načrta alarmiranja. Slednji bi kandidatom po opravljenem tečaju, najkasneje v roku osem dni izdal tudi pisno pooblastilo za uporabo modre svetilke in sirene. S tem bi bila dana možnost uporabe modre svetilke s sireno vsem gasilcem vseh enot, in sicer z namenom, da se kar najhitreje, varno in učinkovito odzovejo na poziv.  

Veljavni Zakon o pravilih cestnega prometa (Uradni list RS, št. 82/13 – uradno prečiščeno besedilo, 68/16, 54/17, 3/18 – odl. US, 43/19 – ZVoz-1B in 92/20; v nadaljnjem besedilu: ZPrCP) v prvem odstavku 101. člena določa, da so vozila s prednostjo in vozila za spremstvo motorna vozila, na katerih se za izvršitev določenih nujnih nalog uporabljajo posebni svetlobni in zvočni znaki. Vozila s prednostjo, na katera je dovoljeno namestiti naprave za dajanje posebnih svetlobnih in zvočnih znakov, ki označujejo vozila s prednostjo, ter v katerih primerih je dovoljena uporaba posebnih svetlobnih in zvočnih znakov na vozilih s prednostjo, so po veljavni ureditvi določena v podzakonskem predpisu, ki ga skladno z določbo četrte alineje prvega odstavka 11. člena ZPrCP izda minister, pristojen za promet, v soglasju z ministrom, pristojnim za notranje zadeve.

Pobudnik torej predlaga, da se nekatera vozila s prednostjo, na katera je dovoljeno namestiti naprave za dajanje posebnih svetlobnih in zvočnih znakov, ki označujejo vozila s prednostjo določijo v zakonu (osebna vozila gasilcev I., II., III., IV., V., VI., VII in VIII. kategorije, ki jih gasilci uporabljajo na poti v enoto ob pozivu na intervencijo), ostala vozila s prednostjo, na katera je dovoljeno namestiti naprave za dajanje posebnih svetlobnih in zvočnih znakov, ki označujejo vozila s prednostjo, pa ostanejo določena v podzakonskem predpisu, ki ga izda minister, pristojen za promet, v soglasju z ministrom, pristojnim za notranje zadeve.

Uveljavitev tako predlagane ureditve (dvotirna ureditev) bi pomenila kršitev načela določnosti pri pripravi predpisov, saj načelo določnosti zahteva pripravo splošno razumljivih in jasnih predpisov, kar zagotavlja pravno varnost, zaupanje v pravo in enakost pred zakonom ter onemogoča različno tolmačenje oziroma uporabo predpisov v praksi.

Ministrstvo za infrastrukturo je predlog preučilo in meni, da ni primeren za nadaljnjo obravnavo iz naslednjih razlogov:

  • pri pooblaščanju za vožnjo vozil s prednostjo je potrebno kot pogoj upoštevati določbo 102. člena ZPrCP, ki ureja pogoje za vožnjo vozil s prednostjo. Vozilo s prednostjo sme voziti le oseba, ki ni voznik začetnik, in v zadnjih treh letih ni bila pravnomočno obsojena za kaznivo dejanje povzročitve prometne nesreče iz malomarnosti, ki ima za posledico smrt ene ali več oseb, ali za kaznivo dejanje zapustitve poškodovanca v prometni nesreči brez pomoči;
  • glede na število možnih uporabnikov (gasilci I., II., III., IV., V., VI., VII. in VIII. kategorije, ki v gasilskih enotah opravljajo gasilsko službo) bi predlagana rešitev zajela večino gasilcev – tako prostovoljnih kot poklicnih, kar bi glede na njihovo število pomenilo bistveno povečano število voženj vozil s prednostjo, bistveno več možnosti za zlorabe pri vožnji vozil s prednostjo ter s tem tudi negativen vpliv na varnost udeležencev v cestnem prometu;
  • večina članov prostovoljnih gasilskih društev prebiva v neposredni bližini ali zelo blizu gasilskega doma oziroma gasilske enote, kar bi pomenilo uporabo vozil s prednostjo na krajših relacijah. Na lokalnih cestah običajno ni zgostitev prometa ali zastojev, ki bi onemogočali prihod gasilcev od doma do gasilskega doma oziroma gasilske enote. Prav tako vožnja na krajših relacijah, v skladu s predpisano najvišjo dovoljeno hitrostjo, ne bi bistveno podaljšala odzivnega časa gasilcev;
  • ureditev vožnje vozil s prednostjo v Republiki Hrvaški ne odstopa od ureditve v Sloveniji. Naprave za dajanje posebnih svetlobnih in zvočnih znakov, ki označujejo vozila s prednostjo, je dovoljeno namestiti in uporabljati le na vozilih nujne medicinske pomoči, reševalnih vozilih, gasilskih vozilih, na vozilih civilne zaščite, vozilih policije in vozilih vojaške policije (Zakon o sigurnosti prometa na cestama, Članak 149.), ne pa tudi na vozilih gasilcev, ki so v zasebni lasti;
  • predlagana rešitev lahko sproži postopke za spremembo predpisa tudi s strani drugih primerljivih služb oziroma možnih uporabnikov, ki morajo v primerih dežurstev na domu ali drugih podobnih delovnopravnih institutov nemudoma priti na delo ali drugo aktivnost, povezano z reševanjem življenj, zdravja in premoženja (zdravniki, kriminalisti, vojaki, pripadniki drugih sil za zaščito in reševanje, pripadniki posebne enote policije, policisti, ki so v pripravljenosti, …). Upoštevanje predlagane rešitve ter vseh morebitnih novih predlogov pa bi pomenilo popolno razvrednotenje sedanjega strogo omejenega instituta vozil s prednostjo in verjetno tudi prometni kaos.

Prav tako predlog ne rešuje naslednjih vprašanj:

  • Za koliko časa poveljnik Gasilske zveze občine gasilcu izda pooblastilo? V katerih primerih se pooblastilo lahko odvzame in pod katerimi pogoji se pooblastilo lahko odvzame / kateri so razlogi za odvzem pooblastila?;
  • Kdo lahko izvaja tečaj za uporabo modre luči na osebnih vozilih? Kako je tečaj sestavljen (teoretični del, praktični del)? Koliko ur traja? Vožnja vozil s prednostjo zahteva določena dodatna znanja in usposobljenost voznikov, zlasti v smislu varne vožnje, kar večina možnih uporabnikov trenutno ne obvlada;
  • Kolikšna bo višina letne dajatve za takšna vozila, saj se vozilo uporablja tudi v zasebne namene?;
  • Kdo bo plačal stroške izvedbe postopka posamične odobritve vozila, stroške nadgradnje vozila (vgradnje modrih svetilk in sirene) in stroške polletnih tehničnih pregledov?;
  • Ali bo zavarovalnica pri sklenitvi obveznega zavarovanja, zaradi večjega tveganja, zvišala ceno zavarovanja osebnemu avtomobilu? ter
  • Kakšna bo odgovornost oziroma kdo bo plačal škodo v primeru prometne nesreče, v kateri bo udeleženo vozilo s prednostjo (osebno vozilo gasilca)? Po splošnem načelu odgovornosti za povzročeno škodo, je namreč odgovoren tisti, ki jo povzroči. Pri tem poudarjamo večkrat izraženo temeljno načelo, da je bolje priti na intervencijsko mesto minuto kasneje, kot pa nikoli.

Komentarji