Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Prepoved opravljanja funkcij za "obsojene" politike

4346 OGLEDOV 6 KOMENTARJEV

Pozdravljeni,

nekako imam občutek, da je v tujini večja moralna higiena tudi med politiki, ki ob raznoraznih aferah in spodrsljajih kar sami ponudijo odstop, če se je spodrsljaj zgodil znotraj njihovega resorja. Pri nas pa se držijo stolčkov kot klopi in jih ne spraviš s pozicije drugače, kot da počakaš, da jim poteče mandat.

To je zame nesprejmljivo!

Pravila bi morala biti nekako v tem stilu:

  • Če pride to t.im. "afere" v neki skupini ali ministrstvu, ki dobi večje razsežnosti, mora odgovorna oseba sama ponuditi odstop, o katerem se potem odloča.
  • Če ni jasno, kdo točno je ta odgovorna oseba, mora odstop ponuditi sam minister.
  • Če se odgovorni osebi dokaže, da je zakrivila zločin ali gospodarski prekršek, se mu poleg mandatnih in denarnih kazni obvezno izreče tudi prepoved ukvarjanja s kakršnokoli podobno funkcijo, kot jo je opravljal na inkriminiranem mestu.
  • ČE se odgovorni osebi dokaže jasna vpletenost v gospodarski kriminal, ki je imel finančne razsežnosti višje, od 20-kratnika povprečne slovenske plače, se prepoved ukvarjanja z vodstvenimi, managerskimi in političnimi funkcijami izreče ne samo zanj, ampak tudi za vso njegovo ožje sorodstvo.
  • Ok, tole je presneto laično psisano, ampak upam, da bodo bralci dojeli poanto: V NAŠI POLITIKI (in gospodarstu) NI ZADOSTNE ODGOVORNOSTI! Politiki, gospodarstveniki, managerji iz dneva v dan zagrešijo cele kupe manjših ali večjih kriminalnih dejanj, nastradajo cele horde ljudi, propadajo podjetja ipd, ti ljudje pa se potem samo prestavijo na drug stolček v novem podjetju in nadaljujejo s poslovanjem. Nekaterim zadostuje, da v imenu podjetja samo zamenjajo eno črko, drugi za direktorja postavijo svojo ženo ali sina....in kriminal se nadaljuje.

    Po moje bi s takimi drastičnimi ukrepi močno zajezili porast gospodarkega kriminala, zaprli bi cele kupe slamnatih podjetij, nenazadnje pa bi močno zajezili razrast korupcije in tajkunarstva, ki izhaja iz vrhnjih lobijev.

    15 glasov

    5 glasov

    Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

    AVTOR Andrej Pirman 13 predlogov
    STATUS PREDLOGA
    • PREDLOG POSLAN
    • KONEC OBRAVNAVE
    • ODGOVOR

    Odgovor


    9. 9. 2011

    Odziv Ministrstva za javno upravo

    Ustava Republike Slovenije v drugem odstavku 3. člena določa, da ima v Sloveniji oblast ljudstvo, ki oblast izvršuje neposredno ali posredno prek izvoljenih predstavnikov. V 44. členu Ustave pa je določeno,da ima vsak državljan pravico, da v skladu z zakonom neposredno ali po izvoljenih predstavnikih sodeluje pri upravljanju javnih zadev.

    Za funkcionarje praviloma niso določeni posebni pogoji glede nekaznovanosti, saj so neposredno izvoljeni oziroma izbrani, izjema so sodniki, kjer zakon določa konkretno nekaznovanost kot predpogoj za izvolitev.

    Opozoriti je treba, da tudi za funkcionarje velja osnovna temeljna človekova pravica, zapisana v 27. členu Ustave, in sicer, da kdor je obdolžen kaznivega dejanja, velja za nedolžnega, dokler njegova krivda ni ugotovljena s pravnomočno sodbo. Zaradi tega ni možno predpisati obveznosti odstopa funkcionarja že ob sumu kaznivega dejanja ali ob sumu nepravilnosti v organu, katerega predstojnik je. Odstop s funkcije je v veljavni ureditvi prepuščen presoji posameznika, vendar pa to ne pomeni popolne nedotakljivosti funkcionarjev, saj obstajajo instituti, s katerimi se ugotavlja odgovornost funkcionarjev, kot na primer:

    • postopek ugotavljanja odgovornosti Predsednika republike (pred Ustavnim sodiščem)
    • postopek ugotavljanja odgovornosti predsednika Vlade in ministrov (pred Ustavnim sodiščem)
    • postopek interpelacije o delu Vlade ali posameznega ministra
    • nezaupnica Vladi
    • ugotavljanje kazenske odgovornosti v kazenskem postopku (upoštevaje ustavno določeno imuniteto).

    Nenazadnje pa je funkcionar pri opravljanju funkcije časovno vezan na mandat, po poteku mandata pa se na novih volitvah ponovno odloča o primernosti kandidata za opravljanje funkcije.

    Odziv Ministrstva za pravosodje

    Pravne posledice obsodbe določa Kazenski zakonik (Uradni list RS, št. 55/08, 66/08 – popr. in 39/09; v nadaljevanju: KZ-1) v osmem poglavju. Navedeni zakon že določa pravno posledico, ki je predlagana v predlogu 1195, določena pa je v 1. točki drugega odstavka 79. člena KZ-1: prepoved opravljanja posameznih javnih funkcij ali pooblastil uradne osebe.

    • 78. člen KZ-1 določa nastanek pravnih posledic obsodbe:
    • obsodbe za posamezna kazniva dejanja ali posamezne kazni imajo lahko za pravno posledico prenehanje oziroma izgubo posameznih pravic ali prepoved pridobitve posameznih pravic (prvi odstavek 78. člena);
    • pravne posledice obsodbe ne morejo nastati, če je bila storilcu za kaznivo dejanje izrečena denarna kazen, pogojna obsodba ali sodni opomin ali če mu je bila kazen odpuščena (drugi odstavek 78. člena);
    • pravne posledice obsodbe se smejo predpisati samo z zakonom in nastanejo po samem zakonu, s katerim so predpisane (tretji odstavek 78. člena KZ-1);
    • za storilca se sme uporabiti samo tista pravna posledica obsodbe, ki je bila z zakonom določena ob storitvi kaznivega dejanja (četrti odstavek 78. člena).

    V zvezi s predlogom o prepovedi ukvarjanja z vodstvenimi, managerskimi in političnimi funkcijami ne le za obsojenega funkcionarja, ampak tudi za vse njegovo ožje sorodstvo, pa Ministrstvo za pravosodje pojasnjuje, da lahko pravna posledica obsodbe, ki pomeni prepoved opravljanja posameznih javnih funkcij ali pooblastil uradne osebe, velja le za osebo, ki je bila pravnomočno obsojena za kaznivo dejanje, za katero je predvidena tovrstna pravna posledica obsodbe. V primeru, da bi sprejeli rešitev, ki je bila predlagana na portalu predlagam.vladi.si, bi to pomenilo grobo kršitev načela zakonitosti v kazenskem pravu, ki je določeno v 28. členu Ustave Republike Slovenije in je posledično eno izmed temeljnih načel kazenskega materialnega prava:

    »Nihče ne sme biti kaznovan za dejanje, za katero ni zakon določil, da je kaznivo, in ni zanj predpisal kazni, še preden je bilo dejanje storjeno. Dejanja, ki so kazniva, se ugotavljajo in kazni zanje izrekajo po zakonu, ki je veljal ob storitvi dejanja, razen če je novi zakon za storilca milejši.«

    Priloge:

    Komentarji