Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Uvedba negativnih glasov na volitvah

1461 OGLEDOV 25 KOMENTARJEV

Namreč pri trenutnem sistemu volitev, je sistem narejen tako, da izberemo enega (izjemoma več) kandidata/ov. Vendar problem se pojavi pri nizki udeležbi volivcev. Zakaj? Po mojem prepričanju zato, ker nimamo možnosti izbire »NE«. Kar pa je narobe, ne pošteno. Vsak volilni upravičenec bi moral imeti možnost podati pozitivni in negativni glas na volitvah. Zelo visok odstotek volilnih upravičencev kateri se ne udeležijo volitev, se ne strinjajo z nobenim kandidatom kateri so na izbiro. Posledično ostanejo doma.

Primer:

Imamo stranke A, B, C, D.

Volitve po trenutnem sistemu

Stranka A ima 45% oddanih glasov.

Stranka B ima 29% oddanih glasov

Stranka C ima 21% oddanih glasov

Stranka D ima 5% oddanih glasov

Volilna udeležba 35%.

Če damo možnost podati svoj negativni glas. Se pa slika popolnoma spremni.

Kar pomeni da preostalih 65% volivcev odda morebitni negativni glas. Pomeni, da lahko stranka A ima samo 10% pozitivnih glasov. Posledično ne zmaga na volitvah in dobimo veliko bolj realno sliko priljubljenosti. S to možnostjo, bi izredno povečali volilno udeležbo in dobili veliko bolj realno sliko volitev.

In če stranka ima ob koncu volitev negativni odstotek?

To bi pomenilo, da je nepriljubljena pri državljanih ter da dela slabo. Potreben bi bil temeljit premislek zakaj je do tega prišlo. V takem sistemu volitev, sem prepričan da bi bilo veliko manj stavk, shodov, protestov in nasprotovanja državljanov vladi. Ker ob naslednjih volitvah, bi se hitro pokazala uspešnost posamezne stranke. Seveda bi bilo potrebno uvest tudi kazen za stranko z morebitnim negativnim odstotkom glasov na volitvah.

76 glasov

18 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 26 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR E Etergam 2 predloga
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


10. 7. 2020

Odziv Ministrstva za javno upravo

Ustavna ureditev volilne pravice, ki je temeljna politična človekova pravica, v Sloveniji izhaja iz enakih izhodišč kot ureditev večine sodobnih parlamentov. V demokratični državi oblast izvršuje ljudstvo neposredno ali posredno – prek izvoljenih predstavnikov. Izvoljeni nosilci funkcij v državnih organih sprejemajo odločitve v imenu ljudstva. Posameznik ima pravico, da sodeluje pri oblikovanju teh državnih organov tako, da v vnaprej predpisani obliki in na predpisan način izraža svojo voljo o tem, kdo naj ga zastopa in v njegovem imenu sprejema temeljne družbene odločitve. Pravico osebe, da lahko voli člane predstavniškega telesa, označujemo kot aktivno volilno pravico. Njen neposreden izraz je tudi pravica predlagati kandidate za nosilce takšnih funkcij. Posameznik se lahko svobodno opredeljuje pri izjavljanju svoje volje o tem, za katerega kandidata bo glasoval. Sestavni del svobodnega izvrševanja volilne pravice je tudi pravica, da se volilni upravičenec volitev sploh ne udeleži in svoje volje ne izjavi. Ustava RS volilne dolžnosti namreč ne zapoveduje.

Posameznik ima tudi pravico, da se pod enakimi pogoji z drugimi poteguje za to, da je izvoljen za člana takšnega državnega organa – ima torej pasivno volilno pravico oziroma pravico kandidirati na volitvah. Načelo enakosti pasivne volilne pravice zahteva, da imajo politične stranke ali druge politične skupine v boju za glasove volivcev enake konkurenčne možnosti npr. glede določanja kandidatov, glede volilne kampanje, ipd.

Ustava RS ne določa nobenih posebnih omejitev volilne pravice. Določena je splošna starostna omejitev tako za aktivno kot za pasivno volilno pravico za vse državne organe enako. Prav tako Ustava RS nadalje ne vsebuje posebej primerov neizvoljivosti, ki jih srečamo v drugih ustavnih ureditvah in ki onemogočajo izvajanje pasivne volilne pravice osebam, ki opravljajo določeno javno funkcijo, ki bi lahko njenemu nosilcu omogočila večji vpliv na volilno telo kot drugim kandidatom. Takšne primere omejitev pasivne volilne pravice bi lahko določil zakonodajalec, vendar bi bilo od primera do primera treba tehtati, ali gre za ustavno dopustno omejitev.

Ministrstvo za javno upravo prejetega predloga ne podpira, saj meni, da predlog ni zadosti premišljen in kot tak ni primeren za nadaljnjo obravnavo. Bistvo volilne pravice oziroma volitev je ravno v tem, da volivec glasuje za tistega kandidata, ki se zavzema za njegove poglede. Volilna pravica omogoča vpliv posameznika na vzpostavitev in delovanje temeljnih državnih organov. Predlog predlagatelja, da bi imeli volivci možnost »negativnega glasu« oziroma možnost glasovati proti določenemu kandidatu, pa je v nasprotju s pomenom oziroma bistvom volitev in predstavniško demokracijo nasploh ter je kot tak po našem mnenju nesprejemljiv. Volilna pravica je ena najpomembnejših političnih pravic posameznika, da glasuje za tistega kandidata, za katerega želi, da ga predstavlja in sprejema odločitve v predstavniškem telesu. Hkrati bi v primeru oddanega negativnega glasu za določenega kandidata volivec z uresničevanjem svoje volilne pravice posegel v volilno pravico drugega volivca, ki pa je glasoval za tega istega kandidata (izničil bi se oddani pozitivni glas).

Poleg navedenega na ministrstvu menimo, da je potrebno vsakršne spremembe volilne zakonodaje predhodno izredno dobro pretehtati. Hitre rešitve niso mogoče, saj jih je treba obravnavati v okviru širše razprave, pri kateri je k sodelovanju potrebno pritegniti strokovno in tudi ostalo javnost, za potrebne spremembe zakona, ki ureja volitve poslancev v državni zbor, pa je nenazadnje nujna dvotretjinska večina glasov vseh poslancev v državnem zboru.

Komentarji