Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Pobuda za možnost vožnje motorjev kategorije A1 z vozniškim izpitom kategorije B

1764 OGLEDOV 5 KOMENTARJEV

Spoštovani, podajam pobudo, da se lastnikom vozniškega izpita kategorije B z najmanj petimi leti vozniških izkušenj zakonsko omogoči vožnja motornih koles kategorije A1 (motorna kolesa s prostornino motorja do 125 ccm, katerih moč motorja ne presega 11 kW, z razmerjem moč motorja/masa vozila, ki ne presega 0,1 kW/kg, ter trikolesa, katerih moč motorja ne presega 15 kW) po vzoru nekaterih drugih EU držav (npr. Italija, Avstrija in druge). Vozniki mopedov so namreč zaradi omejitve hitrosti na 45 km/h ob hkratni zahtevi, da se tudi v mestih vozijo po voziščih, kjer je hitrost omejena na 50 km/h ali več, pogosto ravno zaradi te omejitve postavljeni v neprijetne in nevarne situacije. Nekateri mopedisti tako tudi zaradi tega namenoma odstranijo blokade v svojih mopedih, s preprostim ciljem, da bi bili enakopravnejši udeleženci v prometu. Prav tako se z višanjem emisijskih standardov praviloma niža moč motorja, ki poganja mopede. Tako so lahko sicer okolju prijaznejši motorji, ki so praviloma štiritaktni, ob hkratni uporabi dveh oseb praviloma celo nevarnejši od dvotaktnih, starejših (predelanih) motorjev.

Ob uvajanju trajnostne mobilnosti je potrebno razmisliti tudi o tem segmentu. V tujini (trajnostna) mobilnost na manjših motorjih predstavlja velik del (trajnostne) mobilnosti v mestih. Možnost enakopravnejše udeležbe v prometu bo morebiti tudi Slovence spodbudila, da se kdo iz avta preseli na skuter oziroma vozilo A1 kategorije.

Pri tem pa je potrebno z morebitno spremembo zakonodaje predpisati tudi določeno kvoto ur (morebiti najmanj šest ur po vzoru Avstrije) praktičnega usposabljanja. S tem se bodo bodoči motoristi tudi ustrezno izobrazili, pri čemer bo v tej skupini verjetno možno pričakovati tudi (mlajše) ljudi, ki se bodisi vozijo s predelanimi (in pogosto nevarnimi 49 ccm) motorji in bo s tem poskrbljeno tudi za večjo varnost. K temu segmentu lahko dodamo še voznike trikolesnih skuterjev, voznih z kategorijo B, katerih lastniki pogosto nimajo nikakršnih motorističnih izkušenj in lahko vozijo trikolesni skuter s prostornino 300 ali celo 500 ccm. Sprostitev zakonodaje na tem področju bi lahko pomenila tudi delni dvig prometne varnosti, seveda ob splošnem spoštovanju načela zaupanja v prometu, saj smo vsi udeleženci cestnega prometa dolžni ravnati v skladu s predpisi o varnosti cestnega prometa, ne glede na prostornino in moč vozil, ki jih upravljamo.

S spoštovanjem!

28 glasov

3 glasovi

Če bo predlog prejel vsaj 28 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR P Predlagatelj_19 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


4. 8. 2020

Odziv Ministrstva za infrastrukturo

V Zakonu o voznikih (Uradni list RS, št. 85/16, 67/17, 21/18 – ZNOrg in 43/19; v nadaljnjem besedilu: ZVoz-1) je v 62. členu določeno, da spadajo v kategorijo A1 motorna kolesa na dveh kolesih s stransko prikolico ali brez nje, katerih prostornina motorja ne presega 125 ccm in katerih moč motorja ne presega 11 kW, z razmerjem moč motorja/masa vozila, ki ne presega 0,1 kW/kg, ter trikolesa, katerih moč motorja ne presega 15 kW. Dovoljenje za vožnjo te kategorije vključuje tudi dovoljenje za vožnjo vozil kategorije AM in G. Hkrati je v ZVoz-1 določeno, da dovoljenje za vožnjo vozil B kategorije vključuje dovoljenje za vožnjo vozil kategorij AM, B1 in G.

Taka ureditev je v skladu z Direktivo 2006/126/ES z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih (prenovitev), čeprav le ta omogoča izjemo, da lahko države članice na svojem ozemlju odobrijo ekvivalente tako, da se imetnikom vozniških dovoljenj kategorije B omogoči vožnja motornih koles kategorije A1. Izjema je bila v direktivo vneseno zgolj zaradi ureditve v nekaterih državah članicah Evropske unije, ki so to izjemo že imele, pri čemer pa Evropska komisija takšni ureditvi ni naklonjena. Zaradi varnostnih razlogov so bili z direktivo zvišani starostni pogoji za pridobitev pravice do vožnje motornih koles in postopno pridobivanje vozniškega dovoljenja za vožnjo motornih koles A kategorije brez omejitve.

Potrebno je izpostaviti, da pravica do vožnje motornih vozil kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem kategorije B velja izključno na nacionalnem ozemlju, te kategorije države ne vpisujejo v vozniška dovoljenja, ampak pridobljena kategorija B daje imetnikom samo pravico do vožnje lahkih motornih koles (A1).

To pomeni, da ZVoz-1 ne more določati, da vozniško dovoljenje za kategorijo B vključuje tudi dovoljenja za vožnjo vozil kategorije G, AM in A1, saj se kategorija A1 v skladu z direktivo ne vpisuje v vozniško dovoljenje.

Avtomatično priznavanje pravice do vožnje motornega kolesa kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem kategorije B je tudi predvsem iz varnostnega vidika nesprejemljivo, kajti tehnika vožnje in obvladovanje motornega kolesa se bistveno razlikuje od tehnike vožnje osebnega avtomobila oziroma motornega vozila B kategorije. Glede na podatke statistike je največji delež prometnih nesreč (s smrtnim izidom in težjimi telesnimi poškodbami) povzročenih z motornimi kolesi pri starosti voznikov od 18-34 let. To pa je ravno starost primerna oz. ustrezna za vožnjo vozil A1 kategorije. Zato je z ZVoz-1 določeno postopno pridobivanje vozniškega dovoljenja za vožnjo motornih koles A kategorije (brez omejitev), in sicer preko kategorije A1 in A2 (pri tem je potrebno zadostiti pogojem kot so ustrezna starost, ustrezne izkušnje z vožnjo motornih koles in dodatno opravljanje praktičnega dela vozniškega izpita ustrezne kategorije).

Poleg tega obstaja tudi razlika med kolesi z motorjem (AM kategorije, ki jo lahko vozi imetnik vozniškega dovoljenja B kategorije), katerega hitrost je konstrukcijsko omejena na 45 km/h in motornimi kolesi kategorije A1, katerih hitrost lahko presega 100 km/h. Iz teh razlogov se tudi usposabljanje kandidatov za voznike motornih koles izvaja na drugačen način kot usposabljanje kandidatov za voznike dvoslednih motornih vozil.

Pri tem je potrebno poudariti tudi dejstvo, da zaradi varnostnega vidika, predpisi v Republiki Sloveniji s področja varnosti cestnega prometa niso nikoli določali možnosti vožnje motornega kolesa kategorije A1 z vozniškim dovoljenjem kategorije B.

Komentarji