8. 11. 2019
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
V zvezi s predlogom uvedbe elektronske vloge za izdajo identifikacijskega dokumenta
Iz predloga ni povsem jasno ali predlagatelj izpostavlja uvedbo elektronske vloge, ki bi nadomestila obisk upravne enote ali uvedbo identifikacijskega dokumenta, ki ne bi imel fizične (kartične) oblike.
Glede uvedbe elektronske vloge, ki bi nadomestila obisk upravne enote pojasnjujemo, da <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Zakon o osebni izkaznici v 12. členu določa, da vlogo za izdajo osebne izkaznice vloži državljan osebno pri organu, pristojnem za izdajo osebne izkaznice.
Vlogo lahko vloži državljan, ki je dopolnil 18 let, in tudi državljan, ki še ni star 18 let, pa je sklenil zakonsko zvezo ali je postal roditelj in mu je z odločbo sodišča priznana popolna poslovna sposobnost. Za državljana, mlajšega od 18 let, oziroma državljana, ki ni poslovno sposoben, vloži vlogo zakoniti zastopnik.
Pooblaščena oseba organa, pristojnega za izdajo osebne izkaznice, ob vložitvi vloge preveri istovetnost državljana, v primerih, ko vlogo za izdajo osebne izkaznice vloži zakoniti zastopnik, pa tudi istovetnost zakonitega zastopnika. Istovetnost se lahko preveri tudi z vpogledom v uradne evidence.
Enako določilo vsebuje 22. člen <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Zakona o potnih listinah.
Nadalje oba zakona v členih, ki opredeljujeta obliko in vsebino vloge določata, da sta sestavni del vloge tudi fotografija državljana in njegov lastnoročni podpis, če se zna in zmore podpisati. K vlogi za izdajo dokumenta mora državljan priložiti fotografijo predpisane velikosti, ki kaže njegovo pravo podobo. Fotografija se lahko priloži v fizični ali digitalni obliki. Fotografije v digitalni obliki se hranijo na elektronskem odložišču fotografij za osebne dokumente 1 leto in se lahko na vlogo državljana uporabijo tudi za izdajo drugega uradnega identifikacijskega dokumenta. Za izdajo listin se že sedaj lahko uporabi tudi fotografija v digitalni obliki, ki se hrani v evidenci izdanega drugega uradnega identifikacijskega dokumenta, če kaže pravo podobo državljana.
Postopek vložitve vloge podrobneje urejata podzakonska akta, <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Pravilnik o izvrševanju zakona o osebni izkaznici in <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Pravilnik o izvrševanju zakona o potnih listinah. Oba določata, da se vloga za izdajo dokumenta vloži pri pristojnem organu, da mora vlagatelj vloge preveriti pravilnost podatkov na vlogi ter vlogo podpisati pred uradno osebo pristojnega organa na mesto, ki je za to predvideno na obrazcu vloge, da vlagatelj vloge s podpisom jamči za pravilnost podatkov na vlogi.
Če vlagatelj vloži vlogo zase, se podpis prenese tudi kot podatek na izdelano osebno izkaznico. Če je vlagatelj zakoniti zastopnik oziroma zakonita zastopnica državljana, za katerega vlaga vlogo za izdajo osebne izkaznice, se na vlogo podpiše tudi državljan, za katerega se osebna izkaznica izdaja. Podpis državljana, za katerega se osebna izkaznica izdaja, se prenese tudi kot podatek na izdelano osebno izkaznico. Lastnoročni podpis državljana je ključni podatek na vlogi.
Podpis vloge ni potreben samo, če se državljan ne zna ali ne zmore podpisati.
Uradna oseba pristojnega organa mora ugotoviti istovetnost državljana in preveriti resničnost podatkov na vlogi za izdajo dokumenta. Če vlogo vloži zakoniti zastopnik, mora uradna oseba ugotoviti tudi istovetnost zakonitega zastopnika. Ob vložitvi vloge mora biti navzoč tudi otrok, ki je že dopolnil osem let, oziroma državljan, ki ni poslovno sposoben, pa zanj ni upravičenih zdravstvenih razlogov, da ob vložitvi vloge pri pristojnem organu ne bi mogel biti navzoč.
Pravilnika predpisujeta natančnejše kriterije za ustreznost fotografije, pri čemer so kriteriji ustreznosti fotografije za izdelavo potnega lista strožji. Potni listi so namreč biometrični, osebne izkaznice ne, zato se za izdelavo osebne izkaznice lahko uporabi tudi fotografija, ki odstopa od zahtev za biometrični zajem. Takšne fotografije (v evidenci izdanih osebnih izkaznic v preteklosti je fotografij z odstopanji veliko), tudi niso primerne za uparjanje oseb na podlagi njihovih biometričnih značilnosti. Navedeno pomeni, da državljana, ki bi predložil elektronsko vlogo za izdajo osebne izkaznice, sistem za preverjanje biometričnih lastnosti ne bi mogel prepoznati na podlagi njegove že obstoječe fotografije iz stare osebne izkaznice.
Dodatno se, (trenutno samo ob izdaji potnega lista, po 2.8.2021 pa tudi ob vlogi za izdajo osebne izkaznice) državljanu po dopolnjenem 12 letu starosti, odvzameta dva prstna odtisa, pri čemer je potrebno izrecno paziti na ustrezno označbo prsta in kvaliteto zajetega prstnega odtisa.
Pravilnik prav tako določa, da mora državljan ob vlogi predložiti v fizično uničenje staro osebno izkaznico ali potni list, ki jo uradna oseba fizično uniči in vrne državljanu, če jo ta želi, sicer pa pošlje v komisijsko uničenje.
Ključni elementi postopka, zaradi katerega se zahteva obvezna osebna prisotnost posameznika so torej:
- ugotavljanje istovetnosti osebe;
- ugotavljaje ali predložena fotografija izkazuje pravo podobo vlagatelja;
- lastnoročni podpis, ki ne jamči zgolj pravilnosti podatkov, ampak je vsebovan tudi na izdelanem dokumentu;
- odvzem prstnih odtisov in
- uničenje starega dokumenta, ki je lahko še veljaven.
Ker sta potni list in osebna izkaznica pomembna dokumenta za izkazovanje istovetnosti in državljanstva, hkrati pa omogočata tudi prehod meje in nastopanje v pranem prometu v tujini, je potrebno zagotoviti vsakršno možnost zlorabe, zato predlog elektronske vloge ni sprejemljiv.
Glede uvedbe identifikacijskega dokumenta, ki ne bi imel fizične (kartične) oblike pa pojasnjujemo, da sta tako potni list, kot osebna izkaznica potovalna dokumenta, za katera velja, da morata biti po svoji obliki (in naboru podatkov) skladna z mednarodnimi standardi na področju potovalnih dokumentov, v okviru Evropske unije pa je enotnost dokumentov predpisana tudi z Uredbami. Nadomestitev kartične oblike obeh dokumentov zgolj v Republiki Sloveniji zato ni mogoča. Oba dokumenta sicer vsebujeta podatke, ki se vodijo tudi v uradnih evidencah, do katerih lahko dostopajo tudi organi, ki podatke potrebujejo pri izvrševanju svojih nalog.
V zvezi s postavitvijo portala, ki bi omogočal podajanja zahtevkov za urejanje sprememb osebnega statusa ter s tem zmanjšal obisk upravnih enot
Takšen portal je že vzpostavilo Ministrstvo za javno upravo. Gre za <link https: e-uprava.gov.si external-link-new-window internal link in current>portal e-uprava.
Na omenjenem portalu se nahajajo tudi informacije iz delovnega področja Ministrstva za notranje zadeve, ki se nanašajo na spremembe osebnih podatkov, ki se vodijo npr. v Matičnem registru (Matični register je računalniško vodena baza podatkov, v katero se vpisujejo matična dejstva: rojstvo, zakonska zveza in smrt ter druga dejstva, določena z zakonom. Matični register je razvid osebnih stanj državljanov Republike Slovenije in razvid rojstev, zakonskih zvez in smrti tujih državljanov, ki so nastala na območju Republike Slovenije.) in v Registru stalnega prebivalstva (Register stalnega prebivalstva je centralizirana elektronsko vodena zbirka podatkov o stalnih in začasnih prebivališčih, zakonskih prebivališčih ter naslovih za vročanje v Republiki Sloveniji, stalnih in začasnih naslovih v tujini ter evidenci volilne pravice.). Poleg osnovnih informacij in odgovorov na najpogostejša vprašanja, portal posameznikom z veljavnim digitalnim potrdilom omogoča tudi oddajo različnih vlog.
Primeroma navajamo vlogo za spremembo osebnega imena, vlogo za prijavo vseh tipov prebivališč, vloge za izdajo različnih izpiskov in potrdil itd.. Na področju izdaje osebnih izkaznic in potnih listin, lahko državljan preko portala e-uprava uredi tudi preklic (naznanitev pogrešitve, kraje ali izgube) potnega lista in osebne izkaznice. Sistem torej že funkcionira na način, kot izhaja iz podanega predloga.
Hkrati je za državljane na portalu e-uprava že vzpostavljen modul Moja e-uprava, ki med drugim posameznikom s kvalificiranim digitalnim potrdilom omogoča tudi vpogled v njegove podatke, vloge in drugo.
Glede na navedeno Ministrstvo za notranje zadeve ocenjuje, da predlog v prvem delu ni primeren za nadaljnjo obravnavo, v drugem delu pa se nanaša na že obstoječo storitev.