Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Omejitev škodljivega vpliva hrupa motornih koles

1594 OGLEDOV 18 KOMENTARJEV

V letu 2007 je bilo v Sloveniji registriranih nekaj čez 70.000 enoslednih vozil, lani je številka dosegla 100.000. Starejši in modificirani motorji oddajajo izredno visok nivo hrupa in vznemirjajo prebivalce ob promethih cestah v mestih in vaseh ter ostale udeležence v prometu (pešce, kolesarje).

Sam sem na primer kot kolesar primoran k nošenju čepkov proti hrupu. Hrupen motor, ki me je prehitel z veliko hitrostjo, mi je namreč že lažje poškodoval bobniče.

V EU potekajo določene iniciative:

www.europarl.europa.eu/doceo/document/E-8-2015-009790-ASW_EN.html

In tudi v Sloveniji imamo za nova vozila pravilnik:

www.uradni-list.si/glasilo-uradni-list-rs/vsebina/14047

Osebno se mi zdi nujnost rednih testiranj hrupa motornih koles na tehničnem in cestnih kontrolah tako pomembna kot protikadilski zakon. Vožnja z motornim kolesom je pravica posameznika. Ni pa pravica posameznika, da na eni sami nedeljski vožnji s prekomernim hrupom na poti obremeniti več 1000 ljudi in živali.

Prekomeren hrup povzroča stres in poškodbo skušnih organov, slabša kvaliteto naših življenj in posledično ubija nedolžne prebivalce.

Vlado prosim za odgovor kakše korake uvaja v smeri k reševanju tega problema, v smislu sprejemanja in izvajanja ustrezne zakonodaje.

49 glasov

9 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 31 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR G Gasper Benedik 3 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


30. 7. 2019

Odziv Ministrstva za infrastrukturo

V zvezi z urejanjem hrupa vseh cestnih vozil (kar vključuje tudi mopede in motorna kolesa) Ministrstvo za infrastrukturo v okviru svojih pristojnosti izvaja vse naloge za to, da je hrup vozil enak, kot je bil izmerjen ob postopku odobritve vozil.

Ministrstvo za infrastrukturo pripravlja in vzdržuje potrebno zakonodajo za cestna vozila in sicer za postopke dajanja na trg (odobritev vozil), registracijo vozil, tehnične preglede vozil in nadzor.

Za odobritve vozil so v Republiki Sloveniji v veljavi predpisi, ki so povsem usklajeni s predpisi Evropske unije, kar pomeni, da se lahko v naši državi dajejo na trg taka vozila, ki se lahko dajejo na trg v drugih državah članicah Evropske unije. Med omenjenimi predpisi so tudi predpisi glede mejnih vrednosti hrupa mopedov in motornih koles, ki veljajo enako v vseh državah članicah Evropske Unije in državah Evropskega gospodarskega prostora (EGP). Ministrstvo za infrastrukturo ima <link http: www.mzi.gov.si si zakonodaja_in_dokumenti kopenski_promet cestni_promet_in_logistika podrocje_vozil veljavni_predpisi external-link-new-window internal link in current>na svojih spletnih straneh objavljene predpise, ki veljajo za  cestna vozila. Za postopke odobritev vozil v Republiki Sloveniji je v skladu z Zakonom o motornih vozilih (Uradni list RS, št. 75/17) pristojna Javna agencija Republike Slovenije za varnost prometa, ki skupaj z njihovimi pooblaščenimi strokovnimi organizacijami in tehničnimi službami skrbi, da so na trgu na voljo samo ustrezno odobrena vozila. Tehnične službe pa so pristojne tudi za odobritve predelanih vozil. Ustrezna odobritev vozila in posledično izdaja potrdila o skladnosti je tudi eden od ključnih pogojev za registracijo teh vozil v naši državi.

Tudi na področju tehničnih pregledov vozil je nacionalna zakonodaja povsem usklajena z zakonodajo Evropske unije. Tehnični pregledi vozil in njihova periodika so določeni z Zakonom o motornih vozilih, sam postopek tehničnega pregleda vozila pa s Pravilnikom o tehničnih pregledih motornih in priklopnih vozil (Uradni list RS, št. 43/19) in Tehnično specifikacijo za vozila TSV 605 (izdaja 02) o postopkih za izvedbo tehničnih pregledov motornih in priklopnih vozil. Navedena TSV 605 je dosegljiva v elektronski obliki na spletni strani Ministrstva za infrastrukturo, uveljavljena pa je bila z Odredbo o dopolnitvah Odredbe o določitvi seznama tehničnih specifikacij o postopkih s področja motornih in priklopnih vozil (Uradni list RS, št. 9/17).

Zakon o motornih vozilih, navedeni pravilnik in TSV 605 prenašajo v slovenski pravni red Direktivo 2014/45/EU Evropskega parlamenta in Sveta z dne 3. aprila 2014 o rednih tehničnih pregledih motornih vozil in njihovih priklopnih vozil ter razveljavitvi Direktive 2009/40/ES (UL L št. 127 z dne 29. 4. 2014, str. 51). Kot vsaka država članica Evropske Unije, tudi Republika Slovenija sledi predpisom Evropske Unije s področja vozil.

TSV 605 ima glede hrupa vozil kategorije L (mopedi, motorna kolesa, trikolesa …) postavko 10.6.1 »Hrup«, ki določa metodo pregleda, razlog za neustreznost in oceno nepravilnosti. Za metodo je določeno: »subjektivna ocena (če kontrolor meni, da gre lahko za mejno raven hrupa, se lahko opravi preizkus hrupa z merilnikom hrupa«, kot razlog za neustreznost: »Nivo hrupa vozila presega vrednost, določeno v predpisih.«, za oceno nepravilnosti pa je določena »Napaka«. Pravilnik za oceno nepravilnosti za »Napako« določa: »»napaka« je nepravilnost, ki lahko vpliva na varnost vozila ali na okolje ali ogrozi druge udeležence na cesti, in druge večje neskladnosti. Vozilo ni tehnično brezhibno, vendar je v času veljavnosti prometnega dovoljenja lahko udeleženo v cestnem prometu zaradi prevoza na popravilo;«. Navedena postavka smiselno sledi postavki za »Hrup« 8.1, ki je določena za ostala vozila.

Medtem, ko so v Republiki Sloveniji tehnični pregledi mopedov in motornih koles obvezni že dalj časa, omenjena direktiva določa, da se morajo tehnični pregledi kategorij vozil L3e, L4e, L5e in L7e s prostornino motorja, ki presega 125 cm3, v državah članicah Evropske unije in državah EGP pričeti izvajati od 1. januarja 2022.

V zvezi z nadzorom vozil je z Zakonom o motornih vozilih predpisan nadzor vseh subjektov, ki so v povezavi z motornimi vozili. To pomeni tako nadzor pri prodajalcih vozil in delov za vozila, nadzor strokovnih organizacij, tehničnih služb, registracijskih organizacij, izvajalcev tehničnih pregledov vozil kot tudi nadzor v cestnem prometu. Ob nadzoru cestnega prometa lahko nadzorni organ (inšpektor ali policist) odredi izredni tehnični pregled vozila, ki se izvede po istem postopku kot velja za redni tehnični pregled, kar pomeni, da se preveri tudi postavko glede emisije hrupa iz vozil.

Na podlagi navedenega menimo, da je Ministrstvo za infrastrukturo v okviru svojih pristojnosti uvedlo sistem, ki vsebuje vse elemente za varno uporabo vozil v cestnem prometu.
 
Nadalje podajamo še pojasnila glede ostalih navedb v predlogu.

Ministrstvo za infrastrukturo sicer ne spremlja niti ne objavlja števila enoslednih vozil v Republiki Sloveniji, lahko pa podamo točne podatke o številu registriranih vozil kategorij L1e (moped) in L3e (motorno kolo) v letih 2007, 2016, 2017 in 2018 na dan 31.12. posameznega leta:

  • 2007 - 67.537 vozil,
  • 2016 - 95.667 vozil,
  • 2017 - 116.621 vozil,
  • 2018 - 121.875 vozil.

Na dan 30. 6. 2019 pa je skupno število vozil navedenih dveh kategorij 124.651.

Povečanje števila skupnega števila registriranih mopedov in motornih koles od leta 2016 dalje je posledica, poleg nakupa novih vozil, tudi spremenjene zakonodaje s področja vozil, ki je določila, da morajo biti od 1. maja 2017 dalje registrirani tudi mopedi, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost ne presega 25 km/h. Posledica navedene določbe je bila, da se je poleg števila registracij navedenih mopedov povečalo tudi število registracij mopedov, pri katerih konstrukcijsko določena hitrost presega 25 km/h, in pa tudi motornih koles.

Glede pravilnika, ki je omenjen v predlogu in naj bi veljal v Republiki Sloveniji za nova vozila, dodana pa je tudi povezava, pojasnjujemo, da gre dejansko za Odredbo o homologiranju motornih koles glede na emisijo hrupa (št. 41.02) objavljeno v Uradnem listu RS, št. 5/95, za katero je Pravilnik o ES-homologaciji dvo-in trikolesnih motornih vozil (Uradni list RS, št. 125/03) določil, da preneha veljati z dnem pristopa Republike Slovenije k Evropski uniji, v delih, ki se nanašajo na homologacijo vozil kategorije L. Navedena odredba torej ni veljavna že 15 let.

Glede v predlogu omenjene »iniciative« pa pojasnjujemo, da gre za odgovor Evropske komisije na zastavljeno vprašanje Evropskega parlamenta glede nadzora vozil kategorije L v skladu z Uredbo (EU) št. 168/2013 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 15. januarja 2013 o odobritvi in tržnem nadzoru dvo- ali trikolesnih vozil in štirikolesnikov (UL L 60, 02.03.2013, str. 52–128).

Glede na navedbo v predlogu, da je oseba kot kolesar primorana k nošenju čepkov proti hrupu pa pojasnjujemo, da 35. člen Zakona o pravilih cestnega prometa (Uradni list RS, št. 82/13 – uradno prečiščeno besedilo, 69/17 – popr., 68/16, 54/17, 3/18 – odl. US in 43/19 – ZVoz-1B) določa, da voznik, med katere zakon šteje tudi kolesarje, med vožnjo v cestnem prometu ne sme uporabljati opreme ali naprav na način, ki bi zmanjševale njegovo slušno ali vidno zaznavanje ali zmožnost obvladovanja vozila (maska, slušalke, telefon itd.). Za tako ravnanje je za voznika v cestnem prometu določena globa 40 eurov.

Priloge:

Komentarji