1. 4. 2019
Odziv Ministrstva za kulturo
Financiranje delovanja zavoda Radiotelevizija Slovenija (RTV Slovenija) je urejeno z <link http: pisrs.si pis.web external-link-new-window internal link in current>Zakonom o Radioteleviziji Slovenija (ZRTVS-1), ki v 30. členu določa, da RTV Slovenija pridobiva sredstva za izvajanje svojih dejavnosti iz plačila prispevka za programe RTV Slovenija (RTV-prispevek), iz tržnih dejavnosti, iz sredstev državnega proračuna in sponzoriranja in drugih virov skladno z zakonom in statutom.
Skladno z določili 14. člena ZRTVS-1 lahko RTV Slovenija opravlja poleg javne službe v omejenem obsegu tudi tržne dejavnosti, vendar mora biti poslovanje na področju tržnih dejavnosti organizirano ločeno od javne službe. RTV-prispevek, sredstva iz državnega proračuna ter druga javna sredstva in prihodki iz naslova opravljanja javne službe se lahko porabijo samo za opravljanje javne službe, ki jo določa ZRTVS-1, medtem ko se lahko prihodki iz naslova tržnih dejavnosti porabijo za sofinanciranje javne službe ali za ohranjanje in širitev tržnih dejavnosti, ki jih določa ZRTVS-1.
Glede predloga, da se RTV Slovenija loči na dve entiteti, in sicer na javno in komercialno, pa velja omeniti, da je njeno poslovanje že sedaj urejeno tako, da deluje, kot da gre za dva poslovna subjekta, saj se ločeno vodijo prihodki in odhodki iz javne in tržne dejavnosti. Ločeno se ugotavlja tudi poslovni izid za vsako poslovno leto. Presežek prihodkov nad odhodki na tržni dejavnosti se porablja za pokritje primanjkljaja (presežek odhodkov nad prihodki), ki vsako leto nastane na področju izvajanja javne službe. Prihodki iz tržnih dejavnosti, ki jih opravlja RTV Slovenija, so torej namenjeni izvajanju javne službe na področju radijske in televizijske dejavnosti ter drugih dejavnosti (koncertna dejavnost in glasbena produkcija - Simfonični orkester, Big Band, Komorni zbor, Mladinski ter Otroški pevski zbor, založniška in arhivska ter druge dejavnosti), ki jih RTV Slovenija opravlja kot javni zavod posebnega kulturnega in nacionalnega pomena.
Izvajanje javne službe na področju radijske in televizijske dejavnosti v obsegu, ki ga določa ZRTVS-1, zgolj s prihodki od RTV-prispevka ne bi bilo mogoče, saj prispevek predstavlja zgolj 76 odstotkov vseh prihodkov RTV Slovenija na letni ravni (podatek za leto 2018), vsota vseh ostalih prihodkov pa tvori preostalih 24 odstotkov (od tega oglaševanje 11,3 odstotka). V primeru pa, da bi se javna služba financirala zgolj samo iz RTV-prispevka, bi bila njegova višina neprimerno višja, kar bi predstavljalo dodatno ter nesorazmerno finančno breme za številne zavezance z nizkimi prihodki (upokojenci in drugi z nizkimi prihodki).
Glede navedb predlagatelja, da bi državljani na ta način imeli več izbire oziroma več možnosti odločati o porabi njihovih prispevkov ter o tem, da državljani ne morejo vplivati na Programski svet RTV Slovenija, pa izpostavljamo, da se vpliv oziroma interesi javnosti uresničujejo prek članov Programskega sveta, ki je vodilni organ zavoda, kar zadeva programsko politiko, imenovanih na predlog gledalcev in poslušalcev programov RTV Slovenija, univerz in fakultet ter društev, zvez društev oziroma njihovih organizacij, zlasti s področja umetnosti, kulture, znanosti in novinarstva, ter drugih organizacij civilne družbe. Gledalci in poslušalci programov RTV Slovenija pa lahko svoje pripombe in predloge naslovijo tudi na varuha pravic gledalcev in poslušalcev, ki se je kot mediator med ustvarjalci in uporabniki programskih vsebin dolžan odzivati na komentarje uporabnikov tako, da krepi dialog in razumevanje med dvema stranema ter išče ravnovesje med pravicami uporabnikov in medijsko in avtorsko neodvisnostjo ustvarjalcev.
Glede na vse navedeno menimo, da je predmetni predlog, da bi se program RTV Slovenija moral omejiti izključno na vsebino, ki jo predpisuje zakon, preostali del RTV Slovenija pa bi se odcepil v ločeno entiteto, ki bi bila komercialna in bi delovala po pravilih trga, neutemeljen in s tem neprimeren za nadaljnjo obravnavo.
Ideja je podobna povzetku organizacije RTV iz časov TOZD-ov, ki se je ohranila pod drugimi nazivi. Objekt je preobširen in služi mnogim aktivnostim, med njimi tudi za oblikovanje reklamnih sporočil. Težko bi bilo potegniti ločnico med sporočili, prikritimi reklamami v obliki poslovnih poročil in trgovskimi reklamami. Vse je osredotočeno na isti cilj, le načini so različni. Meni je že oddaja 'Prava ideja' in še marsikakšno sporočilo, le reklama.
Kakšen forum za opredelitev sporočil, bi vsaj delno razkril bistvo sporočil. Toda brez dokazovanja plačil in/ali protiuslug bi nastajali spori.
Katera pa je ta vsebina RTV Slovenija, ki ni predpisana z zakonom? Kakšen primer prosim, in koliko je tega.
Zakon o radioteleviziji Slovenija (ZRTVS-1), 4. člen:
(1) V programih iz prvega odstavka prejšnjega člena RTV Slovenija zlasti:
- zagotavlja verodostojne in nepristranske informativne oddaje, s katerimi celovito obvešča o političnem dogajanju doma in v zamejstvu, o pomembnih dogodkih v preostalih evropskih državah, zlasti članicah Evropske unije, in o pomembnih svetovnih temah tako, da posredovane vsebine omogočajo objektivno javno obveščenost državljanov Republike Slovenije, Slovencev po svetu, pripadnikov slovenskih narodnih manjšin v Italiji, Avstriji in Madžarski, avtohtone italijanske in madžarske narodne skupnosti v Republiki Sloveniji ter romske skupnosti, ki živi v Sloveniji;
- zagotavlja kakovostne izobraževalne oddaje, v okviru katerih posreduje celoten spekter aktualnih vsebin od verskih in socialnih do naravoslovnih in tehnološko-informacijskih vsebin;
- zagotavlja produkcijo igranega programa;
- zagotavlja oddaje, ki odražajo življenje in probleme različnih struktur prebivalstva, pri čemer izhaja iz načela enakopravnega obveščanja o dogajanjih v vseh delih Slovenije in zamejstva, zagotavlja ustvarjanje dokumentarnih oddaj nacionalnega pomena, ki predstavljajo dokument preteklega časa in časa, v katerem živimo;
- zagotavlja visoko kakovostno lastno produkcijo, namenjeno otrokom, mladostnikom in starostnikom;
- zagotavlja kakovostne razvedrilne vsebine za vse starostne skupine;
- zagotavlja kakovostne informacije o vseh pomembnih kulturnih, političnih, zgodovinskih, športnih, socialnih in ekonomskih dogodkih;
- zagotavlja uresničevanje ustavnih pravic madžarske in italijanske narodne skupnosti na področju radijskega in televizijskega javnega obveščanja in spodbuja povezovanje narodnih skupnosti z matičnim narodom in vključevanje kulturnih ter drugih dosežkov italijanskega oziroma madžarskega naroda v narodnostne programe;
- skladno z meddržavnimi pogodbami in v sodelovanju z javnimi radiotelevizijami sosednjih in drugih držav podpira nastanek in razvoj čezmejnih radijskih in televizijskih projektov;
- izvaja programske vsebine, namenjene slepim in slabovidnim ter gluhim in gluhonemim v njim prilagojenih tehnikah;
- posebno pozornost posveča invalidom in z njimi povezanim vsebinam;
- predstavlja in promovira slovensko kulturo, spodbuja kulturno ustvarjalnost ter svobodo umetniškega ustvarjanja in zagotavlja ustvarjanje, poustvarjanje ter posredovanje umetniških del;
- predstavlja in promovira znanost;
- posebno pozornost posveča problematiki in zahtevam otrok ter družin, in skupin ljudi s posebnimi potrebami, ki so zaradi posebnih okoliščin bolj občutljive za dogajanje v družbi;
- posebno pozornost posveča položaju in delovanju registriranih verskih skupnosti;
- posebno pozornost posveča razvijanju splošne, jezikovne in politične kulture;
- širi razumevanje vseh ključnih vprašanj delovanja demokratične družbe;
- širi razumevanje slovenske zgodovine, kulture in identitete, tudi z vidika evropske zgodovine in mednarodnih povezav;
- spodbuja šport;
- informira o vprašanjih zdravja, varstva okolja in varstva potrošnikov;
- informira o pomembnejših vprašanjih varnosti ljudi, varstva pred naravnimi in drugimi nesrečami ter obrambe države, vključno z vprašanji delovanja institucij mednarodne skupnosti, v katere je včlanjena Republika Slovenija, ter posreduje nujna obvestila v zvezi z ogroženostjo ljudi, premoženja, kulturne dediščine in okolja, upošteva interese posameznih skupin gledalk in gledalcev (v nadaljnjem besedilu: gledalci) ter poslušalk in poslušalcev (v nadaljnjem besedilu: poslušalci) v Republiki Sloveniji in v okviru možnosti omogoča njihov dostop v programe;
- spodbuja kulturo javnega dialoga ter omogoča širok prostor za javne razprave o problemih v družbi;
- obvešča slovenske narodne skupnosti v sosednjih državah, Slovence po svetu in tujo javnost o dogajanjih in dosežkih na kulturnem in drugih področjih v Republiki Sloveniji ter skrbi za uveljavljanje slovenske radijske in televizijske ustvarjalnosti v tujini;
- podpira razširjanje programskih vsebin, namenjenih gluhim ter slepim, v njim prilagojenih tehnikah;
- podpira širjenje vednosti o drugih kulturah, ki so zastopane v Sloveniji, in njihovih predstavnikih;
- zagotavlja produkcijo in predvajanje slovenskih avdiovizualnih del in avdiovizualnih del neodvisnih producentov;
- zagotavlja prometne informacije.
(2) V strukturi programov iz prvega odstavka prejšnjega člena mora RTV Slovenija zagotoviti večinski delež kulturnih, umetniških, informativnih, dokumentarnih in izobraževalnih vsebin.