24. 12. 2018
Odziv Ministrstva za finance
1 / Glede na to, da se področje obdavčevanja dohodkov, ki jih fizične osebe dosegajo iz kapitala, ni bistveno spreminjalo že od leta 2006, je treba podrobno preučiti celoten sistem in pripraviti rešitve, ki bi upoštevale tudi razvoj na trgu kapitala v tem obdobju in s katerimi bi se v luči zagotavljanja nevtralnosti pri obdavčevanju lahko odpravile kakršne koli zaznane neutemeljene razlike med davčno obravnavo dohodka iz različnih vrst kapitala.
V okviru take preučitve bo mogoče preučiti tudi ustreznost prejetega predloga za spremembo obdavčevanja dividend z dohodnino.
2 in 3 / Pojasnjujemo, da je izplačilo donosov iz vrednostnih papirjev urejeno s 38. členom Zakona o nematerializiranih vrednostnih papirjih (v nadaljnjem besedilu ZNVP-1). V skladu s 38. členom ZNVP-1 velja, da centralna depotna družba v pravilih, v skladu z mednarodno uveljavljenimi standardi za izvedbo korporacijskih dejanj na nematerializiranih vrednostnih papirjih, določi način izpolnitve obveznosti iz nematerializiranega vrednostnega papirja. Standardi, ki jih mora pri določitvi načina izpolnitve upoštevati slovenska centralna depotna družba, to je KDD d.d., so standardi, kot veljajo v okviru vseevropskega sistema za poravnavo poslov z vrednostnimi papirji Target2 Securities (v nadaljnjem besedilu: T2S).
Ker je T2S povezala različne države, je povezala tudi različne pravne rede. Da bi se raznovrstnosti pravnih ureditev navkljub lahko zagotovile enake pravice in dolžnosti izdajateljev vrednostnih papirjev, imetnikov vrednostnih papirjev in drugih udeležencev, tako pa predvidljivost delovanja T2S, je Evrosistem oblikoval zahteve, ki jih morajo udeleženci izpolniti. Ker T2S temelji na pogodbenem razmerju med udeleženci, te zahteve niso predpisane z oblastnim aktom, ki bi zavezoval države članice. A to ne pomeni, da v zvezi z njimi državi članici ni treba storiti ničesar. Ker morajo te zahteve spoštovati vsi udeleženci T2S in ker je njihovo izpolnjevanje pogoj za pristop posameznih centralnih depotnih družb k T2S, pravni redi držav članic ne smejo biti v nasprotju s temi zahtevami.
Posledično velja, da je pravilo, da se donosi iz vrednostnega papirja izplačajo preko poravnalnega sistema in njegovih članov, v Republiki Sloveniji vzpostavljeno zaradi uskladitve z zahtevami T2S. Natančneje - navedeno zahtevajo CAJWG standardi (standard: Cash and Securities Distributions without Options).
Standardi izhajajo iz dejstva, da je v večini EU držav vzpostavljen sistem indirektnega lastništva vrednostnih papirjev (imetnik, ki je vpisan v centralni register ni ekonomski lastnik vrednostnega papirja, temveč vmesni ponudnik omnibus (fiduciarnih) računov). Tako v večini držav EU donosa iz vrednostnega papirja ni mogoče izplačati neposredno ekonomskemu imetniku (saj izdajatelju ni znan). Zgoraj navedeni standardi so vzpostavljeni z namenom, da se zagotovi tako varnost direktnih kot indirektnih imetnikov vrednostnih papirjev.
V zvezi z registrskimi računi pojasnjujemo, da prenos nematerializiranih vrednostnih papirjev z registrskih računov na trgovalne račune ureja 48. člen ZNVP-1. Prenos nematerializiranih vrednostnih papirjev na trgovalne račune je bil potreben zaradi vključitve v sistem T2S in spoštovanja CAWJG standarda.
Zaradi zgoraj navedenih razlogov ni mogoče upoštevati predlogov številka 2 in 3.