Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Obvezna volilna udeležba

4811 OGLEDOV 23 KOMENTARJEV

V Sloveniji je volilna udeležba na volitvah in referendumih zaskbljujoče nizka. Sprejeti bi bilo potrebno zakon, ki bi določal obvezno volilno udeležbo za vse državljane RS z volilno pravico (oziroma po novem dolžnostjo). Volilni izidi bi bili na ta način legitimnejši.

Obvezno volilno udeležbo imajo na primer Belgija, Luksemburg, Ciper, Grčija, Argentina, Brazilija in Avstralija. Slednja ima po mnenjih strokovnjakov zelo močne in izjemno disciplinirane stranke, ker se zaradi obvezne volilne udeležbe veliko več ljudi identificira z njimi. Ker je udeležba obvezna na državnih in regionalnih ter ponekod celo na lokalnih volitvah, 95 odstotkov polnoletnih državljanov v povprečju voli na manj kot dve leti, ljudje pa so temu primerno zelo dobro seznanjeni s programi strank. Dodatna prednost je, da ljudje, ki se udeležujejo volitev, načeloma bolj podpirajo demokratično ureditev. Ankete kažejo, da obvezno volilno udeležbo podpirajo več kot tri četrtine avstralskih volivcev.

Tudi v Sloveniji je potrebno uvesti obvezno volilno udeležbo. Tiste, ki se volitev oziroma referenduma ne bi udeležili ter predhodno za to ne bi navedli opravičljivega razloga, bi nemudoma kaznovali z globo v višini 100 EUR.

36 glasov

34 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR T TB 31 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


25. 9. 2018

Ministrstvo za javno upravo

Volitve so politični postopek, med katerim volivci oddajo svoj glas, kar predstavlja njihovo pravico do udeležbe v političnem dogajanju ter tako prenesejo svoje pravice na drugo osebo - politika, ki se s tem ukvarja poklicno. Namen volitev je torej, da ljudje izberejo svoje predstavnike.

V zvezi s predlogom, da bi bila udeležba na volitvah obvezna menimo, da bi le-to sicer pripomoglo k doseganju večje udeležbe, je pa vprašanje ali bi prispevalo k večji demokratičnosti. Udeležba na volitvah je predvsem pravica, zato se upravičeno postavlja vprašanje, ali je to lahko tudi dolžnost. Namreč tudi v državah, kjer je udeležba obvezna (npr. Belgija), sankcij proti tistim, ki ne pridejo na volitve, dostikrat sploh ne izvajajo (npr. finančne kazni). V skladu z navedenim, stroka meni, da bi bilo smiselno volilno udeležbo spodbujati na drugačne načine in sicer s promocijo in poudarjanjem pomena volitev, pri čemer bi ljudi naj k udeležbi nagovarjale ugledne osebnosti.

Države, ki imajo uzakonjeno obvezno udeležbo na volitvah, so redkost. Volitve so po mnenju ustavnih pravnikov pravica in za pravico je značilno, da jo lahko njen imetnik uveljavi ali pa ne. Tisti, ki ne gredo volit, odločitev prepustijo tistim, ki gredo. Legitimnost volitev se v primeru, ko pride na volitve manj kot polovica volilnih upravičencev, začne manjšati, a tudi take volitve so legalne. Nasprotniki instituta obvezne volilne udeležbe menijo, da je nizka volilna udeležba legitimen pokazatelj nezadovoljstva in nekakšen opozorilni znak politični opciji, kar ni nepomembno. Iz tega vidika obvezna volilna udeležba zmanjšuje možnost takšne legitimne poti izkazovanja nezadovoljstva državljanov. Dodaten vpliv na delež neveljavnih glasov pa ima tudi izvajanje oziroma neizvajanje sankcij, saj je delež neveljavnih glasov v državah z obvezno udeležbo na volitvah, kjer sankcije izvajajo, večji, kot v primeru držav, kjer sankcij ni.

Institut obvezne volilne udeležbe sodi v področje volilnega sistema, ki predstavlja temelj vsake demokracije in ima zelo velik politični, pravni in simbolni pomen za demokratično ureditev zato je za njegove spremembe v prvi vrsti potreben izjemno visok politični in nenazadnje tudi civilnodružbeni konsenz (za spremembe je potrebna 2/3 podpora poslancev Državnega zbora). V skladu z navedenim ocenjujemo, da predlog v tem trenutku ni primeren za nadaljnjo obravnavo, ne izključujemo pa možnosti razprave tudi o takšnem predlogu v primeru, da se Vlada RS sicer odloči vključiti novelacijo ZVDZ v Normativni delovni program Vlade RS.

Priloge:

Komentarji