21. 5. 2018
Odziv Ministrstva za javno upravo
Pravice uporabnikov elektronskih komunikacijskih storitev so prvenstveno urejene z Zakonom o elektronskih komunikacijah (Uradni list RS, št. 109/12, 110/13, 40/14 – ZIN-B, 54/14 – odl. US, 81/15 in 40/17; v nadaljevanju: ZEKom-1), ki v naš pravni red prenaša direktive EU regulativnega okvira za področje elektronskih komunikacij. Dodatno je Uredba (EU) 2015/2120 EP in Sveta o določitvi ukrepov v zvezi z dostopom do odprtega interneta in spremembi Direktive 2002/22/ES o univerzalni storitvi in pravicah uporabnikov v zvezi z elektronskimi komunikacijskimi omrežji in storitvami ter Uredbe (EU) št. 531/2012 o gostovanju v javnih mobilnih komunikacijskih omrežjih v Uniji (v nadaljevanju: Uredba), ki je v Republiki Sloveniji neposredno uporabljiva, med drugim določila ukrepe, ki končnim uporabnikom omogočajo sklepanje dogovorov s ponudniki storitev dostopa do interneta v zvezi s tarifami za določeno količino podatkov in podatkovne hitrosti storitve dostopa do interneta. V skladu s prvim odstavkom 4. člena Uredbe morajo ponudniki storitev dostopa do interneta zagotoviti, da je v vsaki pogodbi, ki vključuje storitve dostopa do interneta, med drugim navedena jasna in razumljiva razlaga minimalne, običajno razpoložljive, maksimalne in oglaševane hitrosti prenosa podatkov s strežnika ali na strežnik pri storitvah dostopa do interneta v primeru fiksnih omrežij oziroma ocenjene maksimalne in oglaševane hitrosti prenosa podatkov v primeru mobilnih omrežij, ter tega, kako bi lahko bistvena odstopanja od posameznih oglaševanih hitrosti prenosa podatkov vplivala na izvajanje pravic končnih uporabnikov. Z Uredbo o izvajanju Uredbe (EU) o določitvi ukrepov v zvezi z dostopom do odprtega interneta (Uradni list RS, št. 29/16; v nadaljevanju: Uredba o izvajanju Uredbe) so predvidene tudi sankcije za operaterje, ki kršijo določila Uredbe.
Agencija za komunikacijska omrežja in storitve RS (v nadaljevanju: agencija), ki je v skladu z Uredbo o izvajanju Uredbe pristojna za nadzor nad izvajanjem Uredbe, je leta 2017 izdala Priporočilo v zvezi z izvajanjem določil Uredbe (v nadaljevanju: Priporočilo), ki je objavljeno na njenih spletnih straneh. V 5. točki Priporočila agencija tudi podaja obrazložitev, kaj pomeni posamezna od obvezno navedenih hitrosti. Maksimalna hitrost v fiksnem omrežju je tako teoretično najvišja hitrost prenosa podatkov, ki jo lahko končni uporabnik doseže vsaj enkrat dnevno; običajno razpoložljiva je hitrost, ki jo naročnik lahko pričakuje večino časa v dnevu, pri čemer agencija priporoča, da je to 90% časa dneva izven vršnih ur in da znaša vsaj 80% maksimalne hitrosti. Minimalna hitrost predstavlja najnižjo dejansko hitrost, razen v primeru izpada omrežja ali večjih motenj, oglaševana hitrost je pa tista, ki se uporablja pri oglaševanju storitev, pri čemer naj bo ta čim bolj primerljiva z dejansko maksimalno hitrostjo. Operaterjem mobilnega omrežja pa agencija priporoča, da ocenijo in pojasnijo možno maksimalno (realno dosegljivo) in oglaševano hitrost, ki jo lahko končni uporabnik doseže na določenem ozemlju RS ob upoštevanju omejitev, ki jo ima določena mobilna tehnologija.
Dejanske hitrosti, ki jo v nekem trenutku doseže končni uporabnik, zaradi tehničnih karakteristik ni mogoče vnaprej določiti, saj je odvisna od različnih dejavnikov, kot so npr. kakovost celotnega omrežja ponudnika storitev dostopa do interneta, vključno z medoperaterskimi povezavami, njegove politike upravljanja prometa, števila končnih uporabnikov, ki si istočasno delijo omrežje, števila uporabnikov, ki do neke spletne strani dostopajo itd. Ponudnik storitev dostopa do interneta pa mora končnega uporabnika ustrezno seznaniti z vsemi predvidenimi oblikami prenosne hitrosti. Tako v nobenem primeru ne zadostuje navedba maksimalne hitrosti. Glede na to, da iz Uredbe jasno izhaja, da so ponudniki storitev dostopa do interneta dolžni navesti tudi maksimalno hitrost, s predpisi na nacionalni ravni tudi ni mogoče prepovedati, da bi operaterji v svojih ponudbah navajali maksimalne hitrosti. Poleg navedbe hitrosti so v 4. členu Uredbe predvideni dodatni varovalni mehanizmi, med drugim jasna in razumljiva razlaga pravnih sredstev, ki so v skladu z nacionalnim pravom na voljo uporabniku v primeru morebitnega stalnega ali redno ponavljajočega se razhajanja med dejansko zmogljivostjo storitve dostopa do internata glede hitrosti in zmogljivostjo iz pogodbe. V skladu z 2. členom Uredbe o izvajanju Uredbe agencija rešuje spore, če se končni uporabnik in ponudnik storitev dostopa do interneta ne moreta sama dogovoriti.
Priporočilo v 7. točki ponudnikom storitev dostopa do interneta podaja tudi navodila, kako ravnati, če dejanska hitrost prenosa podatkov ne ustreza v naročniški pogodbi določeni običajno razpoložljivi hitrosti dostopa do interneta. Ob ugotovljenem razhajanju za 20% ali več naj ima končni uporabnik možnost brezplačnega odstopa od pogodbe oziroma naj bo upravičen do brezplačnega prehoda na paket z nižjo hitrostjo prenosa podatkov.
Glede na zgoraj navedeno gre torej za področje, ki je že urejeno v skladu z zakonodajo EU. Operaterji v skladu z načelom pogodbene svobode s končnimi uporabniki sklepajo pogodbe, s katerimi medsebojno uredijo pravice in obveznosti, predvideni pa so ukrepi za večjo preglednost informacij in s tem boljšo informiranost končnih uporabnikov kot šibkejše stranke. Pomemben doprinos k zagotavljanju večje preglednosti prinaša tudi merilno orodje AKOSTestNet, s katerim končni uporabniki lahko preverjajo kakovost in prepustnost širokopasovne povezave.
enostavno se preseliš v drugi kraj in bližje centrali. potem pa boš lahko imel tako hitrost. preveč vsega vpliva na to. bolj ko si oddaljen od centrale bolj hitrost pada
Tole je v nasprotju z Internetom, ki je po zasnovi "best effort" omrežje, kar pomeni, max je toliko, realno pa ... odvisno od zasedenosti in trenutnih pogojev omrežja.
Če bi vsakemu garantirali polno hitrost, bi bile, ali cene vsaj 10x večje ali pa za isto ceno deklarirane hitrosti 10x manjše.
se strinjam... jaz imam z A1 pogodob do 100 mega... zaporedne meritve 8 dni pa so pokazale, da ni nikoli presegla hitrost 22mega... to je višek nepoštene poslovne prakse
Ta predlog je v nekaterih državah že v uporabi. Sicer se pa piše hitrost ki jo lahko še zagotavljajo (stalno) in to se tudi plačuje. Tako da podpiram.
Recimo, da nek operater razpolaga s 1000 Mbps linijo, ki jo naročnikom posreduje po optični povezavi (kjer razdalja ne vpliva na hitrost).
Operater 1000 Mbps linijo brez težav proda 20-im naročnikom, vsakemu nudi 50 Mbps.
Ker naročniki le redko izkoriščajo polno razpoložljivost linije, lahko operater z isto 1000 Mbps linijo nudi 50 Mbps več naročnikom hkrati, kar naročnikom znižuje ceno.
Operater 1000 Mbps z nizkim tveganjem proda 200-im naročnikom, vsakemu nudi DO 50 Mbps, za 10-krat manjšo ceno.
Problem torej nastane ob urah, ko veliko naročnikov istočasno izkorišča linijo, skupen prenos pa presega operaterjevo zmogljivost 1000 Mbps.
Tak način je seveda smiseln (zniževanje cen), je pa res, da so naročniki v določenih situacijah oškodovani zaradi padca hitrosti linije.
Naročniki imamo (bi lahko imeli) več možnosti:
- zahtevamo 50 Mbps brezkompromisno, plačamo pa npr. 10x več
- pustimo tako, kot je, ampak za vsako uro upočasnitev zahtevamo proporcionalno zmanjšanje stroškov
Popolnoma drug primer je, ko nek strežnik spletne strani ni spodoben nuditi take hitrosti - v tem primeru operaterji nimajo nič zraven in o tem nima smisla razglabljati.
>Naročniki imamo (bi lahko imeli) več možnosti:
>- zahtevamo 50 Mbps brezkompromisno, plačamo pa npr. 10x več
-> pustimo tako, kot je, ampak za vsako uro upočasnitev zahtevamo proporcionalno zmanjšanje stroškov
Seveda imaš lahko "zagotovljen" paket, samo pač več stane. To ponujajo vsi resni operaterji že zdaj. Ponavadi v obliki poslovnega paketa.
In že zdaj imajo operaterji zadosti kapacitet, da linija od uporabnika do operaterja ni preobremenjena. Problem je, da uporabniki ne znajo izmerit te hitrosti (ker gledajo hitrost naprimer torrenta, ki ga pošilja nekdo iz severne koreje z 2kB/s), in za to krivijo operaterja. Drug problem je pa seveda, da ljudje zakupijo 100, 200+Mb paket, potem pa gor priklopijo linksys wrt54gl in se čudijo, da gre zadeva počasi.
Tako da to, da bi bil problem med uporabnikom in operaterjem je res zelo redek pojav, ki ga operaterji hitro rešijo s spremembo paketa, ali pa zamenjavo paric ipd.
To, da nekomu počasi "vleče torrente" je pa problem, ki ni v rokah operaterja.
Ponudnik pa nikoli ne pozabi zaračunati kakor, da je nudil 100% uslugo! Pred časom sem ponudnika vprašala, če je možen hitrejši internet na naši lokaciji, odgovor je bil: seveda. Glede na pretekle slabe izkušnje sem malce povprašala po vasi in dobila odgovor, da običajno deluje z polovično reklamirano hitrostjo.Pa še to: sosedje v Ljubljani ne dovolijo prekopa dvorišča, da bi lahko imeli boljšega cenejšega ponudnika. In kaj moremo? Nič!
Saj tudi avtocesto plačuješ za 130kmh, fitnes plačuješ za cel teden za vse naprave in rtv prispevek plačuješ za tri kanale 24/7. Pa se ne voziš stalno 130kmh (če te moti, pač pejdi po regionalkah), v fitnesu nisi 24/7, pa včasih so naprave zasedene (nihče te ne sili hodit), rtv kanalov ne gledaš 24/7 vseh treh (lahko vržeš tvje pa radie stran, in nehaš plačevat, samo dokazat moraš, da ničesar ne poslušaš in ne gledaš).
Podobno je pri internetu. Hitrost med tvojim modemom in "centralo" (dslam, msan,..) se da natančno ugotovit, povezava naprej je pa odvisna od marsičesa (tako kot hitrost na avtocesti). Najlažje pa glasuješ s svojo denarnico, in greš k drugemu operaterju.
Če pa želiš fiksno hitrost, boš pa plačala ogromno, ker bi rabila kabel samo za tebe direktno od tvojega doma do recimo googla, tam server samo za tebe, in tako za čisto vsako spletno stran... to pa pač ne gre. (ekvivalent temu bi bil pas na AC samo za tebe, da je vedno prazen, in greš vedno lahko 130... pa tudi to ne gre).
Dejanske hitrosti se ne da napisat, ker je odvisna od ogromno dejavnikov (tudi od linije na strežniški strani), tako da je to tehnično nerešljiv problem.
Potem naj se določi minimum hitrosti, ki jo še zagotavlja določen paket. Z navedbo zgolj najvišje hitrosti zavajajo potrošnike.
Navede naj se minimum hitrosti, če tega minimuma ponudnik ne zagotavlja sledijo sankcije.
Od tebe do ponudnika se da zelo natančno izmerit hitrost, tako da ta ni nikoli problematična.
Če pa ti downloadaš nekaj z nekega serverja v severni koreji, bo pač zadeva šla počasi. S tem nima operater nič, in ne moreš obvezat operaterja k neki minimalni hitrosti, za katero je odgovoren nekdo drug.
Minimalna zagotovljena hitrost med strežniki v EU!
> Minimalna zagotovljena hitrost med strežniki v EU!
Minimalna zagotovljena hitrost na cestah v EU!
..pa ceste so še državne, strežniki so pa večinoma kar lepo privat...
...aja, pa svizec pa čokolada pa vse...