transparentnost disciplinskih postopkov na Sodnem svetu RS
Naj bodo disciplinski postopki zoper sodnike, ki so javni funkcioanrji objavljeni na spletni strani Sodnega sveta RS in objavljene odločbe disciplinske komisje Sodnega sveta RS.
Naj bodo disciplinski postopki zoper sodnike, ki so javni funkcioanrji objavljeni na spletni strani Sodnega sveta RS in objavljene odločbe disciplinske komisje Sodnega sveta RS.
Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.
Odziv Ministrstva za pravosodje
Uvodoma naj pojasnimo, da je vodenje disciplinskih postopkov zoper sodnike opredeljeno v VI. poglavju Zakona o sodnem svetu (ZSSve; Uradni list RS, št. 23/17). V okviru disciplinskega postopka ni dovoljeno posegati v neodvisnost sodnika pri opravljanju sodniške funkcije (četrti odstavek 37. člena ZSSve), kar poudarja tudi Ustava RS (Uradni list RS, št. 33/91-I, 42/97 – UZS68, 66/00 – UZ80, 24/03 – UZ3a, 47, 68, 69/04 – UZ14, 69/04 – UZ43, 69/04 – UZ50, 68/06 – UZ121,140,143, 47/13 – UZ148, 47/13 – UZ90,97,99 in 75/16 – UZ70a) v 23. členu, ko določa, da ima vsakdo pravico, da o njegovih pravicah in dolžnostih ter o obtožbah proti njemu brez nepotrebnega odlašanja odloča neodvisno, nepristransko in z zakonom ustanovljeno sodišče. Na tem mestu je moč zaznati kolizijo pravice, ki zahteva zaščito sodstva pred krnjenjem njegove integritete na eni strani ter pravice do svobode izražanja, katere del je (razen v zakonsko določenih primerih) tudi pravica do prostega dostopa do informacij javnega značaja (39. člen Ustave RS) na drugi strani. Pri odgovoru na zastavljeno pobudo je treba torej najti pravo razmerje med varstvom sodstva in sodnikov ter zahtevo po transparentnem delovanju sodne veje oblasti.
Po veljavni ureditvi je določena transparentnost disciplinskih postopkov že zagotovljena, saj se v Letnem poročilu o učinkovitosti in uspešnosti sodišč javno objavljajo oziroma so javno dostopni splošni podatki o številu disciplinskih postopkov in izrečenih disciplinskih sankcijah.
Sodni svet RS, ki ima v disciplinskem postopku zoper sodnike pomembno vlogo, zavzema stališče, da je določilo drugega odstavka 44. člena ZSSve, ki zapoveduje, da je javnost v disciplinskem postopku izključena, razen če sodnik v postopku temu izrecno nasprotuje, v razmerju do Zakona o dostopu do informacij javnega značaja (Uradni list RS, št. 51/06 – uradno prečiščeno besedilo, 117/06 – ZDavP-2, 23/14, 50/14, 19/15 – odl. US in 102/15) tako lex specialis kot lex posterior, zaradi česar so zaradi varstva integritete sodstva in sodnikov iz prostega dostopa informacij javnega značaja izvzeti vsi podatki o tekočih disciplinskih postopkih zoper sodnike do njihovega pravnomočnega zaključka.
Do posredovanega predloga državljana, ki je izrazito kompleksen, smo torej zadržani, saj sklepamo, da bi javna objava vseh disciplinskih postopkov in disciplinskih odločb sodnikov, pa čeprav gre za funkcionarje javnega sektorja, lahko pomenila nesorazmeren ukrep, za katerega ne razvidimo utemeljenih argumentov, ki bi ga v javnem interesu opravičevali.