13. 2. 2020
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Ministrstvo, pristojno za promet, je že v letu 2007 zaradi opažanj, da se tovorni promet povečuje in da je prehitevanj tovornih vozil med seboj vse več, kar posledično zmanjšuje varnost uporabnikov, z dopisom pozvalo družbo DARS d.d., da preuči možnosti in pristopi k vzpostavitvi prepovedi prehitevanja za tovorna vozila. V zvezi z dano nalogo je družba DARS d.d. predlagala način postavitve prometne signalizacije, ki prepoveduje prehitevanje tovornim vozilom (znak 2230), s predlogom kriterijev glede mest vzpostavitve, in da se na določenih mestih oziroma pododsekih (pas za počasna vozila, ljubljanski obroč, priključki na zelo prometnih odsekih) ta omejitev ne upošteva, saj bi pomenila le večjo prometno gnečo v konicah. Po potrditvi predlaganih kriterijev s strani ministrstva, pristojnega za promet, je družba DARS d.d. pripravila nalog za postavitev prometne signalizacije na avtocestah v 5. koridorju in to postavitev tudi realizirala v poletnih mesecih leta 2007.
Po avgustu leta 2007 so bile v promet predane novo zgrajene avtoceste. Na novo predanih odsekih je bila prepoved prehitevanja vzpostavljena tam, kjer cestna infrastruktura to zahtevala (predori, viadukti in podobno), ter dodatno tudi na celotni avtocesti A5 Pesnica – Pince (prekmurska avtocesta), kjer je bila vzpostavljena tudi signalizacija o zahtevani varnostni razdalji. Druge novo zgrajene avtoceste niso v celoti opremljene s prepovedjo prehitevanja, ker prometne obremenitve niso tako visoke, kot določajo postavljeni kriterije. Na osnovi zahteve avtoprevoznikov, ki so tej omejitvi prehitevanja ves čas nasprotovali, je ministrstvo, pristojno za promet, decembra 2007 dodatno naročilo družbi DARS d.d., da pristopi k naročilu in izvedbi dopolnitve že vzpostavljene prometne signalizacije tako, da na znake 2230 doda časovno omejitev tako, da omejitev velja le v času od 6.00 do 9.00 in od 14.00 do 17.00. Dopolnilne table so bile postavljene marca 2008.
Skladno s sporazumom, podpisanim z GZS, OZS in AZ, avgusta 2009, pa je družba DARS d.d. konca leta 2009 poskrbela za postavitev dopolnilnih tabel na že vzpostavljeni prometni signalizaciji, ki na avtocestah prepoveduje prehitevanje le tovornim vozilom, katerih največja dovoljena masa presega 7,5 t.
Dejstvo je, da prehitevanja tovornih vozil v celoti ni mogoče prepovedati, saj gre za enakopravne udeležence cestnega prometa. Pri uporabi ukrepov prometne politike je vedno potrebno upoštevati načelo sorazmernosti in takšen ukrep z vidika načela sorazmernosti zagotovo ni sprejemljiv, saj bi šlo za ukrep, ki bi avtoprevozništvu oziroma gospodarstvu prinesel škodo, hkrati pa bi bil z vidika povečanja stopnje prometne varnosti na avtocestah učinek zanemarljive narave. Ministrstvo, pristojno za promet, je že pred nekaj leti na prometno najbolj obremenjenih odsekih prepovedalo prehitevanje tovornih vozil nad 7,5 t največje dovoljene mase, in sicer v času jutranje in popoldanske prometne konice, s čimer se je pretočnost prometa v času prometnih konic bistveno izboljšala. Podaljševanja časovnega obdobja prepovedi prehitevanja tovornih vozil, katerih največja dovoljena masa presega 7,5 t, trenutno ne načrtujemo.
Žal se na ta način ne bo rešilo problematike tovornjakarjev na naših avtocestah. Rešitev je samo v izpopolnjenju železnic. Glavne osi bi morale biti vse dvotirne. Tovornjake bi se naložilo na vlake in bi prečili Slovenijo zelo elegantno. Avtoceste pa bi prepustili avtomobilom in tovornjakom, ki dostavljajo v Slovenijo. Seveda pa je ta plan zelo futurističen. V naši ljubi deželi komajda sploh realen. Zgled pa sem vzel od Švicarjev.
Poskusite si izračunati, kakšen logističen zalogaj bi bil spraviti ves tranzitni promet na naši meji na vlak, in ga na drugem koncu raztovoriti nazaj na cesto.
Potem poskusite še izračunati, koliko bi nas stalo, da nabavimo zadostno število vlakovnih kompozicij in zgradimo ustrezne nakladalne in razkladalne terminale.
Na koncu upoštevajte, da se bodo prevozniki pač raje usmerili na druge poti, in bomo ostali brez lepega kupčka denarja od cestnin. Slovenija ni tako velika, da se je ne bi dalo enostavno obiti.
Pri tem ne bi bilo nič elegantnega, šlo bi za logistično nočno moro, naše železnice pa takšnega prometa niti približno ne morejo prenesti, tudi tam kjer so dvotirne.
Seveda se zavedam, da bi bil takšen projekt prevelik zalogaj za današnjo Slovenijo. Pa vseeno je ideja dobra. V Švici to povsem dobro funkcionira. Na avtocestah je manj tovornjakov, kot bi jih bilo sicer, raztovarjanje pa spet ni tak hud problem. Tudi Švica ni tako zelo velika, da se je ne bi dalo zaobiti, pa se tovornjakarji poslužujejo tudi tega. Poleg tega bi bil prevoz pognan z elektriko.
Elektriko pa dobimo iz TEŠa. Odlična rešitev, okolju prijazna.
Z denarjem, ki bi ga porabili za takšen projekt, bi zlahka razširili vse najbolj obremenjene odseke s tretjim pasom. Problematičnih je manj kot 100km avtocest okrog Ljubljane, pa še to le v času prometnih konic.
Se strinjam z Davidovimi argumenti. Je pa dejstvo, da je prometa občutno preveč. To bi rešili samo tako, da bi vozila plačala kompletno ceno (uničenja cest, okolja itd.) in še nekaj zraven. cestnina bi morala biti vsaj 2x višja, vožnja zunaj avtocest pa za tranzit prepovedana. Kontrola ustreznosti vozil bi morala biti striktna, vlakovni prevoz pa konkurenčen. Tovorni promet je prepoceni, zato prihaja do nelogičnosti, da je solata, pripeljana iz Španije cenejša kot tista iz Trnovega.
Tudi osebni promet bi bilo potrebno zmanjšati. Lahko npr, s satelitskim cestninjenjem vseh cest. Nelogično je, da se je ceneje peljati sam v avtu, kot z vlakom ali avtobusom.
Dars porabi za vzdrževanje avtocest le cca 10% pobrane cestnine. Tudi po odplačilu obrokov kreditov za gradnjo ima konec leta lep dobiček.
Cena uničevanja okolja je zajeta v enormni obdavčitvi pogonskih goriv.
Marsikdo se pritožuje zaradi tranzitnega tovornega prometa, a dejstvo je, da gre za enega najdobičkonosnejših slovenskih izvoznih artiklov.....s tem zaslužimo vsaj 100 milijonov letno.
Katero slovensko podjetje (z morebitno izjemo Krke) se lahko pohvali s 100 milijoni dobička na tujih trgih?
Se pa vsekakor strinjam, da bi bilo potrebno okrepiti javni promet.
Ampak kaj, ko je večina ljudi tako razvajenih, da je že 10 minut čakanja na avtobus prava katastrofa, da ne omenjam da je včasih treba iti 10 minut peš do postaje.
Z avtobusom se na daljše razdalje ne vozi skoraj nihče. Železnice so še zmeraj okoreli socialistični mastodont, za katerega upam staviti da bi lahko posloval brez izgube tudi z bistveno cenejšimi vozovnicami.
Ni problem čakanje 10 minut, problem je, da je teh 10 minut kar dosti, če so ponovljene na mnogo mestih
primer, če greš jutri (22.6.) ob 6.11 zjutraj v ljubljani na vlak za novo gorico (vemo kje je ljubljana, vemo kje nova gorica), imaš na poti nadomestni prevoz, kjer z vlaka na bledu (vemo kje je bled glede na lj/ng) stopiš na avtobus do jesenic (tudi jesenice vemo kje so).
Tako da vožnja traja namesto dobrih treh ur kar štiri ure (podatek s strani slo železnic).
če nimaš sreče, traja tudi pot nazaj 4 ure namesto treh, tako da namesto 6ih ur, ostaneš kar 8 ur na vlaku.
Pa dajmo subvencijo v železnice, da bo karta zastonj.. ali pa celo, da ti plačajo 10 eur če se pelješ gor in dol...pa mi povej a boš šel raje z vlakom ali avtom, in kako smo mi razvajeni?
Seveda javnega prevoza ne more uporabljati vsakdo, veliko ljudi, predvsem v mestih, pa bi ga lahko. Medkrajevni promet je nekoliko drugačna zgodba, morda bi moral v svojem prejšnjem komentarju povdariti, da se nanaša predvsem na mestni in primestni promet.
Goriška regija je pri železnici skoraj odrezana od preostanka Slovenije....ko sem kot nabornik služil vojsko v Mariboru smo imeli vojaka iz N.Gorice....in se je nekajkrat odpovedal izhodu za vikend, ker je pot domov in nazaj z vlakom trajala tako dolgo, da je bil doma v bistvu manj kot en dan.
"saj bi vozniki osebnih vozil lahko vozili v skladu z omejitvami na AC"
Tega jim že sedaj nihče ne preprečuje. Omejitev najprej pomeni VARNO, potem šele max 130km/h.
"ne bi rabili polagati povečane pozornosti na voznike tovornih vozil"
Bi pa morali biti še bolj pozorni na voznike osebnih vozil, ki bi se ravno priključili na avtocesto (stisnili med tovornjake), potem pa "od nikoder" skočili na prehitevalni pas.
"na njihove nevarne in dolgotrajne manevre prehitevanj"
Če že, je nevarno le menjavanje pasu, ki pa traja le sekundo ali dve. Med samim prehitevanjem ogrožajo promet samo živčni vozniki.
"primorani uporabljati skrajni desni vozni pas, ki je namenjen počasnejšim vozilom"
Levi vozni pas ni namenjen hitrejšim vozilom, ampak prehitevanju. Z vašim predlogom bi na levi pas bili prisiljeni tudi vozniki osebnih vozil, ki vozijo 100km/h. 130km/h za vse ostale tako odpade.
"Posledično bi se zmanjšali izpusti CO2 s strani tovornih vozil, saj bi vozili vsi tovornjaki z enakomerno hitrostjo s pomočjo tempomatov."
Z vašim predlogom bi tempomat uporabljalo bistveno manj tovornjakov, kot sedaj. Nekdo s tempomatom "tipa" 81km/h bi moral tempomat izklopiti, namesto tega pa pospeševati in popuščati stopalko za plin.
Sicer bi za zmanjšanje CO2 naredili največ, če bi zmanjšali najvišjo hitrost na AC, npr. na 90km/h. Ali pa kaj bolj ekstremnega - izboljšali javni prevoz.
no, bom šel lepo po vrsti, da bo malo bolj jasno zakaj je bil podan ta predlog in da "odgovorim" na komantarje ki so se pojavili....
osebno, se vsakodnevno že skoraj 20 let vozim po teh naših avtocestah...predvsem po "štajerki"...in dejstvo je da je iz leta v leto več pometa na naših avtocestah, predvsem tovornega in večina (po mojem mnenju vsaj 80%) je tujcev....iz vzhodnoevropskih držav...in glede na to dejstvo je potrebno vzeti v obzir, da je veliko teh tovornih vozil v slabem stanju...posledično to pomeni mnogo "tempiranih" bomb, ki se vsakodnevno vozijo po naših avtocestah...in tukaj je sedaj predlog, ki relativno brez nekih negativnih posledic omejuje te "tempirane" bombe, da bi naredile še več škode, kot jo že...vozniki tovornih vozil s svojimi manevri, prehitevanji itd...povzročajo gnečo na avtocestah, vedno več je trkov v katerih so udeležena tovorna vozila, vedno več je voznikov tovornih vozil, kateri so ustavljeni s strani policije in kjer se ugotovi, da so vozili pod vplivom alkohola ali psihoaktivnih substanc...da ne govorim, koliko tovornih vozil se odstrani iz prometa, ker so vozila v tehnično neizpravnem stanju ali pa so na vozilih nameščene naprave za manipulacijo tahografov...prepoved prehitevanja na avtocestah, bi vse take voznike omejila na vožnjo po skrajnem desnem/voznem pasu, brez neposredne nevarnosti za druge udeležence v prometu...v nekem komentarju sem zasledil neke navedbe o "polžji vožnji" tovornih vozil in o "nepreglednih kolonah, ki bi preprečvale oz. onemogočale uporabo izvozov iz avtoceste"...če pogledamo trenutno stanje večina tovornjakov že sedaj vozi po skrajno desnem voznem pasu in se vsi brez težav lahko pravilno razvrstimo za uporabo izvozov iz avtoceste...prav tako vozniki tovornih vozil vozijo že sedaj z max. hitrostjo s katero lahko vozijo..to je 90 ali 100 km/h....tako da ti opazki ne držita...res je da bi morda prišlo do kakšne situacije ko morda preveč naložen tovornjak, namesto z 100 km/h vozi samo 93 km/h...in bi potem moral tovornjak za tem tovornjakom voziti tudi bolj počasi...ampak tako pač je...načeloma smatram da je varnost bolj pomembna, kot pa hitrost tovornjaka ki se namesto z max. 100 km/h pač mora peljati 93 km/h....dalje...izpusti CO2 pri tovornjakih...dejstvo je, kot sem že omenil, je večina tovornih vozil, ki se vozijo po naših avtocestah v lasti podjetij iz vzhodnoevropskih držav...in dejstvo je da ti tovornjaki niso najmodernejši oz najnovejši...z EURO 6 motorji....in dalje je dejstvo, da če voznik tovornjaka vozi s konstantno hitrostjo s pomočjo tempomata in se število obratov tako drastično ne povečuje, potem je posledično poraba goriva manjša in seveda je tudi manj izpustov CO2 v okolje...pri prehitevanjih tovornjakov, je dejstvo da mora voznik povečati obrate motorja, da razvije večjo moč in posledično večjo hitrost tovornjaka, da lahko npr. prehiti voznika pred seboj...in posledično porabi več goriva in seveda se poveča izpust CO2....dejstvo je tudi da je Slovenija tranzitna država in dejstvo je da Slovenija podpisnica Kjotskega sporazume oz. protokola, ki nas zavezuje k zmanjšanju toplogredih plinov...in dejstvo je da mora Slovenija vsako leto plačevati kazni, ker ne izpolnjujemo zavez iz tega sporazuma...in dejstvo je da je za nedoseganje teh zadanih ciljev iz tega sporazuma, glavni krivec povečan tranzitni promet v RS (izjava takratnega ministra za okolje g. Erjavca, leta 2009)...in če bi s to prepovedjo prehitevanja na avtocestah za tovorna vozila zmanjšali izpuste toplogrednih pliov samo za 1%...je to še vedno -1% in ne +1%...
če povzamem, bi tako z razmeroma majhno spremembo zakonodaje, pridobili veliko pozitivnega na mnogih področjih...in če bi takšna sprememba preprečila samo 1 prometno nesrečo voznika tovornjaka, ki bi nenadoma spremenil vozni pas, da bi tako prehitel tovornjak pred seboj, posledično pa bi moral npr. voznik osebnega avtomobila, ki takega manevra ni pričakoval sunkovito zavirati, se morda zaleteti v zadnji del tovornjaka ali odviti v odbojno ograjo, potem je verjetno vredno o tem premisliti....
Odgovorite na ta preprost scenarij:
Večina kamionov ima omejitev na AC 90 km/h. S to hitrostjo se vozijo proti Sloveniji. Ne gre za strnjeno kolono, ker jih po eni strani ni dovolj, da bi zapolnili celoten vozni pas skozi državo,po drugi strani vozijo z rahlo različnimi hitrostmi (ker imajo merilniki hitrosti določeno toleranco), zato se med njimi ustvarjajo presledki.
V Lendavi se bo na AC vključilo vozilo, ki ima hitrost omejeno na 70 km/h, in se lepo peljalo proti zahodu. Kako mislite da bo izgledal konvoj, ki se bo dve uri kasneje peljal mimo Ljubljane?
Kar se tiče prometnih nesreč pa - ali imate morda podatek, koliko prometnih nesreč na naših AC povzročijo prehitevajoči se kamioni, koliko pa osebna vozila?
Bi morda bilo potem smiselno prepovedati prehitevanje tudi osebnim vozilom?
Še enkrat bom zastavil tudi vprašanje o CO2 - zakaj sami ne vozite 90 in s tem dodate svoj kamenček v mozaik globalnega zmanjšanja izpustov?
Ali pa morda pri predlogu vendarle gre zgolj za vašo nervozo, ker se morate občasno peljati "obupno počasi", in potem poiščete bolj ali manj za lase privlečene zgodbe o varnosti in okolju?
samo da en kamjon vozi ko polž in ga noben nebi prehitel a veš kolikšna bi bila kolona kamionov potem kam bi se pa potem umaknu psiho bmwjem ki ti blendajo.
Kot je napisal že jxa....če bo torej nekdo vozil manj kot 90, bodo se vsi kamioni nabili za njim v neskončno kolono, ki je ne bo možno prehiteti, prav tako ne bo možno skozi njo varno zapeljati na izvoz z avtoceste.
In kaj boste, ko bo nek osebni avtomobil šel to kolono prehitevat s 100 km/h? Zdaj se vam lahko vmes umakne, če bo kolona kamionov strnjena pa se seveda ne bo mogel.
In konec koncev, sploh nimajo vsi kamioni enake omejitve na AC. Kaj pa zdaj?
Na avtocestah (tako slovenskih kot tistih v sosednjih državah) prevozim kar nekaj kilometrov, pa se mi to ne zdi tako problematično, da bi bila potrebna prepoved. Res je, včasih se zgodi, da je treba upočasniti in počakati da se kamiona prehitita. Enkrat se mi je v Italiji celo zgodilo, da je to trajalo cca 5 kilometrov. Pa sem pri tem izgubil eno celo minuto.
Mislim, da je potrebne predvsem malo več strpnosti in zavedanje, da je 130 MAKSIMALNA dovoljena hitrost, ne pa tista, ki bi jo moral imeti vsak omogočeno. Slednje preprosto ni možno.
Mimogrede - če vas skrbijo izpusti CO2, zakaj ne bi potem hitrosti vseh vozil omejili na 90 km/h? Moj avto ima pri 130 za skoraj polovico večje izpuste kot pri 90.
S tem hkrati zelo elegantno rešimo tudi vašo težavo s prehitevanjem kamionov.
Ja tudi meni gredo na živce, a kar tako se predpisov ne bo dalo spremeniti. Najmanjša dovoljena hitrost na avtocesti je 60 km/h. Če nekdo povsem legalno (vseeno nevarno) pač vozi 60 km/h, ga tovornjak, ki ponavadi vozi med 90 km/h in 100 km/h seveda nekako želi (mora) prehiteti.