5. 6. 2017
Odziv Ministrstva za pravosodje
Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij (ZIKS-1F) je prinesel normativne spremembe na področju urejanja instituta odložitve in prekinitve prestajanja kazni zapora. S spremembo 24. člena Zakona o izvrševanju kazenskih sankcij (v nadaljevanju zakon) se je dotedanji tim. zdravstveni razlog za odlog prestajanja kazni, ki je v praksi zaradi normativne ohlapnosti dopuščal tudi možnost zlorabe tega instituta, nadomestil z razlogom, da je odlog dopusten samo zaradi bolnišničnega zdravljenja obsojenca. Sprememba tako določa nedvoumno okoliščino, ki opravičuje odlog nastopa prestajanja kazni, in pomeni poenostavitev postopka odločanja o odlogu kazni iz navedenega razloga, saj se je po prejšnji ureditvi zmožnost nastopa kazni zaradi hujše bolezni ugotavljala tudi z izvedenci medicinske stroke, kar je postopke odločanja zavlačevalo. Kljub navedenemu sprememba ne posega v pravico obsojenca do ustreznega zdravstvenega varstva, saj zdravstveno oskrbo v zavodih za prestajanje kazni zapora zagotavljajo zdravstveni domovi, na območju katerih deluje zavod, poleg tega pa se zdravstvena dejavnost za obsojence lahko opravlja tudi v ustreznih zdravstvenih domovih zunaj zavoda.
Nadalje pojasnjujemo, da je bilo pred novelo ZIKS-1F obsojencu dopustno prekiniti kazen zapora, če je obsojenec zaradi hujše bolezni ni bil zmožen prestajati. Po sprejemu novele ZIKS-1F pa je kazen dopustno prekiniti le, če zavod obsojencu v konkretnem primeru, glede na njegove zdravstvene potrebe, ne more zagotoviti ustrezne zdravstvene oskrbe. S takšno spremembo se je središče odločanja o prekinitvi kazni od zmožnosti obsojenca, da kazen prestaja, premaknilo na razmerje med zdravstvenimi potrebami obsojenca v konkretnem primeru in zmožnostmi konkretnega zavoda. Z vsemi navedenimi spremembami se je polje še dopustne prekinitve izvrševanja kazni zapora zamejilo na primere presoje v konkretnih primerih glede zagotavljanja ustrezne zdravstvene oskrbe obsojencu v času izvrševanja kazni zapora.
Poleg navedenih normativnih sprememb na področju razlogov za odložitev oziroma prekinitev prestajanja kazni, se je z novelo ZIKS-1F določilo tudi nove mehanizme, namenjene preprečevanju morebitnih zlorab teh institutov. Novela ZIKS-1F obsojencu za namen odložitve oziroma prekinitve prestajanja kazni zapora nalaga obveznost, da potrdilo o obstoju razlogov za odložitev oziroma prekinitev prestajanja kazni predloži vsak mesec in, da je potrdilo izdano na posebnem obrazcu, posebej določenem s pravilnikom.
Poleg navedenih mehanizmov, se je z novelo ZIKS-1F sodišču oziroma direktorju zavoda, v postopkih odločanja o odložitvi oziroma prekinitvi kazni zapora, zagotovilo tudi posebno zakonsko možnost, da v primeru suma zlorabe ali dvoma o zagotovljenosti ustrezne zdravstvene oskrbe v zavodu pridobi mnenje posebne zdravniške komisije (tretji odstavek 25. člena ter šesti odstavek 82. člena zakona).
Glede na vse navedeno Ministrstvo za pravosodje ocenjuje, da je bila z zadnjo spremembo zakona odpravljena dotedanja prevelika normativna ohlapnost, v povezavi s tem pa ocenjujemo veljavno normativno ureditev kot ustrezno, saj se je možnost zlorab instituta odložitve izvrševanja kazni oziroma prekinitve kazni bistveno zmanjšala.