9. 1. 2017
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
V zvezi z opisanim predlogom ocenjujemo, da ni ustrezen.
Ukrepi aktivne politike zaposlovanja (APZ) so vedno namenjeni konkretni ciljni skupini in naslavljajo specifično problematiko te skupine. Dejstvo je, da se veliko oseb zaposli povsem brez dodatne pomoči ali spodbud, zato nekritično podeljevanje subvencij vsem brezposelnim, ni racionalno, niti upravičeno. Tudi priporočila Evropske komisije Sloveniji gredo v smeri, da je potrebno kreirati ukrepe z jasnim ciljem, prilagojene specifikam posameznih skupin brezposelnih (t.i.»Tailor-made« programe). Stroge omejitve pri dodeljevanju subvencij izhajajo tudi iz evropskih pravil o dodeljevanju državnih pomoči podjetjem.
Pri določanju ciljne skupine v okviru ukrepov APZ, poleg pravnih podlag, vedno upoštevamo predvsem stanje na trgu dela v Sloveniji, pri pripravi zaposlitvenega načrta in opredelitvi zaposlitvenih ciljev pa se upošteva tudi individualne potrebe in želje posameznika. Osebam, ki imajo na podlagi preteklih delovnih izkušenj in pridobljene izobrazbe, večje možnosti na trgu dela, so na voljo predvsem ukrepi napotovanja na delovna mesta in kariernega svetovanja ter učenja veščin iskanja zaposlitve, medtem ko so intenzivnejši ukrepi APZ, kamor sodijo tudi subvencije ob zaposlitvi, namenjeni brezposelnim z manj priložnostmi, ki na trgu dela potrebujejo posebno pomoč pri iskanju zaposlitve.
Osnovni namen subvencije za zaposlitev je izenačevanje možnosti težje zaposljivih oseb na trgu dela. Delodajalec, ki ima potrebo po delavcu, lahko izbira in zaposli osebo, ki nima zaposlitvenih ovir ali pa izbere osebo, ki je zaradi določenih lastnosti težje zaposljiva (npr. je brezposelna več kot 12 mesecev, brez poklicne izobrazbe, starost 50 +, invalidna oseba, iskalci prve zaposlitve ipd.), vendar pa ji ravno zato pripada subvencija. V kolikor bi pripadala subvencija vsem osebam, bi osebe, ki imajo zaposlitvene ovire, ostajale v evidenci brezposelnih oseb in se ujele v past dolgotrajne brezposelnosti, saj bi delodajalci raje izbrali tiste, ki teh ovir nimajo. Zavod RS za zaposlovanje vsako leto pripravi oceno učinkovitosti preteklih programov subvencioniranja na podlagi uvedbe kontrolnih skupin, z namenom ugotovitve, kako so se zaposlovale osebe iz istih ciljnih skupin, ki niso bile vključene v program subvencionirane zaposlitve. Ugotovitve jasno kažejo, da je subvencija najbolj upravičena v primerih zaposlovanja starejših (stari 50 let ali več), dolgotrajno brezposelnih in nižje izobraženih. Najnižji učinek oziroma najvišji učinek mrtve teže pri subvencijah ob zaposlitvi pa je pri skupini brezposelnih od 30 do 39 let, pri kratkotrajno brezposelnih do 5 mesecev oziroma med 6 do 11 meseci ter pri skupini s terciarno izobrazbo. Glede na podatke kontrolne skupine bi se večina brezposelnih iz teh ciljnih skupin zaposlila tudi brez subvencije delodajalcu.
Ukrepe APZ vseskozi spremljamo, evalviramo in prilagajamo potrebam na trgu dela. Prepričani smo, da je z vidika zagotavljanja enakih možnosti na trgu dela, potrebno ohraniti ciljno usmerjenost ukrepov APZ. Žal so finančna sredstva za aktivno politiko zaposlovanja omejena, zato ni mogoče zadostiti željam, da bi zagotovili subvencijo ob zaposlitvi za vse brezposelne. Le-ta je in mora biti namenjena tistim, ki so na trgu dela najbolj ranljivi in so zato nujno potrebni tovrstne pomoči.