2. 2. 2016
Odziv Ministrstva za okolje in prostor
Označevanje embalaže je predpisano v Uredbi o ravnanju z embalažo in odpadno embalažo (Ur.l. RS, št. 84/06, 106/06, 110/07, 67/11, 68/11 – popr., 18/14, 57/15, 103/15 in 2/16 – popr.) in sicer v skladu z Direktivo 94/62/ES o embalaži in odpadni embalaži ter Odločbo 97/129/ES o določitvi sistema prepoznavanja embalažnih materialov. Cilj te Odločbe, ki velja za vso embalažo v EU, je določiti sistem prepoznavanja embalažnih materialov z oštevilčenjem in okrajšavami, tako da se opredeli narava uporabljenih embalažnih materialov (npr. polietilen tereftalat se označi z 1 PET, papir z 22 PAP, aluminij z 41 ALU...). Na embalaži je torej za lažje zbiranje, ponovno uporabo in predelavo, vključno z recikliranjem, za prepoznavanje in razvrščanje v zadevni gospodarski panogi, navedena vrsta uporabljenega(-ih) embalažnega(-ih) materiala(-ov). Odločitev za označevanje embalaže zaradi prepoznavanja embalažnega materiala je prostovoljna. Če pa se proizvajalec embalaže ali embaler odloči, da bo embalažo označil zaradi prepoznavanja embalažnega materiala, mora za označevanje embalaže, izdelane iz embalažnih materialov, navedenih v Odločbi 97/129/ES, uporabiti sistem prepoznavanja embalažnega materiala v skladu s to odločbo. Enako velja za uvoznike embalaže. Če uvoznik uvozi embalažo, ki je označena zaradi prepoznavanja embalažnega materiala, navedenega v Odločbi 97/129/ES, se jo lahko uporabi za embaliranje blaga le, če je embalaža označena v skladu s to odločbo. Oznaka mora biti nameščena na sami embalaži ali etiketi, pritrjeni na embalažo, in mora biti jasno vidna in dobro čitljiva. Oznaka mora biti trajna in obstojna tudi po odprtju embalaže.
Vsakršno drugačno ali obvezno predpisovanje označevanja embalaže zaradi prepoznavanja embalažnih materialov bi predstavljalo kršitev Direktive 94/62/ES, ki z namenom zagotavljanja visoke ravni varstva okolja in delovanja notranjega trga določa pravila ravnanja v proizvodnji ter pri dajanju v promet in pri uporabi embalaže ter pravila ravnanja in druge pogoje za zbiranje, ponovno uporabo, predelavo in odstranjevanje odpadne embalaže za preprečevanje ali zmanjševanje kakršnega koli vpliva embalaže in odpadne embalaže na okolje ter za preprečevanje trgovinskih ovir ter izkrivljanja in omejevanja konkurence.
Odpadna embalaža iz gospodinjstev in iz nekaterih gospodarskih dejavnosti se zbira v okviru izvajanja obvezne občinske gospodarske javne službe zbiranja komunalnih odpadkov. Najmanjši obseg in vsebino ravnanja z ločeno zbranimi frakcijami, ki morata biti zagotovljena v okviru opravljanja te javne službe, določa Odredba o ravnanju z ločeno zbranimi frakcijami pri opravljanju javne službe ravnanja s komunalnimi odpadki (Uradni list RS, št. 21/01 in 41/04 – ZVO-1). Odredba določa minimalni oskrbovalni standard za ločeno zbiranje komunalnih odpadkov, odločitev glede izbire barve zabojnikov za posamezno ločeno frakcijo komunalnih odpadkov pa je prepuščena občini.
Ministrstvo za okolje in prostor podpira predlog glede enotnega označevanja zabojnikov za ločeno zbiranje komunalnih odpadkov v celotni državi. Že leta 2012 smo namreč pripravili predlog predpisa o komunalnih odpadkih, s katerim smo (med drugim) želeli poenotiti tudi barve teh zabojnikov – z nalepko predpisane barve oz. z zamenjavo z zabojniki predpisane barve ob izteku življenjske dobe zabojnikov, ki so v uporabi. Predpis, žal, iz drugih razlogov, ni dobil zadostne podpore v postopku javne obravnave, zato ga ministrstvo ni posredovalo v nadaljnji postopek obravnave. Pripravljamo pa že nov predpis o komunalnih odpadkih, ki bo predvidoma predložen vladi v obravnavo v prvi četrtini leta 2017.