2. 2. 2016
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Javna dela se izvajajo na podlagi določb 49.. 50., 50, a.,51., 52., 53. in 116. člena Zakona o urejanju trga dela (Uradni list RS, št. 80/10, 40/12-ZUJF, 21/13, 63/13, 10011 3, 32/14-ZPDZC-1 in 47/15-ZZSDT; v nadaljevanju: ZUTD), namenjena pa so aktiviranju dolgotrajno brezposelnih oseb.
Partnerji pri izvajanju javnih del so poleg Zavoda RS za zaposlovanje (v nadaljevanju: zavod) še izvajalci javnih del (delodajalec, ki z vključeno dolgotrajno brezposelne osebo sklene pogodbo o zaposlitvi) in naročniki (npr. občina), ki za posamezni program javnih del potrjuje obstoj javnega interesa.
Področja izvajanja, nazive in vsebine programov javnih del določa Katalog programov javnih del (v nadaljevanju: katalog). Posamezni programi javnih del se izberejo na letnem javnem povabilu za izbor programov javnih del (v nadaljevanju: javno povabilo). Ponudbo za izvajanje programa javnih del na javno povabilo lahko oddajo le neprofitni delodajalci, ki morajo izpolnjevati vse pogoje javnega povabila, med katere sodijo tudi naslednji pogoji:
da za program javnih del, ki je predmet ponudbe, obstaja javni interes naročnika (npr. občine), da je vsebina predlaganega programa javnega dela sklad na s katalogom, da predlagani program javnih del ne zajema del, ki predstavljajo izvajanje redne dejavnosti izvajalca ter da se z udeleženci ne sme nadomeščati dela »redno« zaposlenih, ki opravljajo izvajalčevo redno dejavnost. Izbor programov javnih del izvajajo strokovne komisije na posamezni območni službi zavoda. Ponudba neprofitnega izvajalca je lahko izbrana na vsakem letnem javnem povabilu, seveda če le ta izpolnjuje pogoje javnega povabila ter ob pogoju, da obseg sredstev javnega povabila zadostujejo za obravnavo vseh prispelih ponudb. Vendar pri tem ne gre spregledati dejstva, da je lahko dolgotrajno brezposelna oseba vključena pri istem izvajalcu programa javnih del največ 24 mesecev (drugi odstavek 50. člena ZUTD).
Nadzor nad izvajanjem programov javnih del izvajajo pristojne območne službe zavoda v sodelovanju s Centralno službo zavoda. Zavod je v letu 2015 izvedel 170 nadzorov, dne 22. 4. 2015 pa je opravil tudi nadzor nad izvajanjem vsebin programa javnih del pri Ribiški družini Radgona v občini Apače. V nadzoru zavod ni ugotovil nepravilnosti, udeleženec programa javnih del je času nadzora opravljal košnjo trave oziroma urejal okolico.
Analiza predloga in razlogi za njegovo (ne)primernost Iz poslovnega registra Agencije Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (v nadaljevanju: AJPES) izhaja, da ima Ribiška družina Radgona pravnoorganizacijsko obliko društva, na podlagi sektorske pripadnosti pa sodi med nepridobitne institucije (sektorska pripadnost - SKIS: 8.15). Ribiška družina Radgona ima več temeljnih enot (v nadaljevanju: TE), na podlagi informacij zavoda pa javna dela že vrsto let izvajata le TE Tišina in Apače. V letu 2015 sta ti dve TE izvajali program javnih del z nazivom »Društvene dejavnosti na podeželju« v okviru katerega so se lahko, v skladu z vsebinami, ki jih določa katalog, opravljala dela namenjena pomoči pri izvajanju programov ribiških družin.
V poslovnem registru AJPES-a izkazan nepridobitni status. dopušča Ribiški družini Radgona (nepridobitna institucija - društvo, sektorska pripadnost 3.15) oddajo ponudbe na vsako letno javno povabilo.
Predlog državljana je vsekakor potrebno razumeti, kot usmeritev zavodu, da okrepi nadzor nad izvajanjem vsebin programov javnih del.