2. 2. 2016
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
Javna dela se izvajajo na podlagi določb 49.. 50., 50, a.,51., 52., 53. in 116. člena Zakona o urejanju trga dela (Uradni list RS, št. 80/10, 40/12-ZUJF, 21/13, 63/13, 10011 3, 32/14-ZPDZC-1 in 47/15-ZZSDT; v nadaljevanju: ZUTD), namenjena pa so aktiviranju dolgotrajno brezposelnih oseb.
Partnerji pri izvajanju javnih del so poleg Zavoda RS za zaposlovanje (v nadaljevanju: zavod) še izvajalci javnih del (delodajalec, ki z vključeno dolgotrajno brezposelne osebo sklene pogodbo o zaposlitvi) in naročniki (npr. občina), ki za posamezni program javnih del potrjuje obstoj javnega interesa.
Področja izvajanja, nazive in vsebine programov javnih del določa Katalog programov javnih del (v nadaljevanju: katalog). Posamezni programi javnih del se izberejo na letnem javnem povabilu za izbor programov javnih del (v nadaljevanju: javno povabilo). Ponudbo za izvajanje programa javnih del na javno povabilo lahko oddajo le neprofitni delodajalci, ki morajo izpolnjevati vse pogoje javnega povabila, med katere sodijo tudi naslednji pogoji:
da za program javnih del, ki je predmet ponudbe, obstaja javni interes naročnika (npr. občine), da je vsebina predlaganega programa javnega dela sklad na s katalogom, da predlagani program javnih del ne zajema del, ki predstavljajo izvajanje redne dejavnosti izvajalca ter da se z udeleženci ne sme nadomeščati dela »redno« zaposlenih, ki opravljajo izvajalčevo redno dejavnost. Izbor programov javnih del izvajajo strokovne komisije na posamezni območni službi zavoda. Ponudba neprofitnega izvajalca je lahko izbrana na vsakem letnem javnem povabilu, seveda če le ta izpolnjuje pogoje javnega povabila ter ob pogoju, da obseg sredstev javnega povabila zadostujejo za obravnavo vseh prispelih ponudb. Vendar pri tem ne gre spregledati dejstva, da je lahko dolgotrajno brezposelna oseba vključena pri istem izvajalcu programa javnih del največ 24 mesecev (drugi odstavek 50. člena ZUTD).
Nadzor nad izvajanjem programov javnih del izvajajo pristojne območne službe zavoda v sodelovanju s Centralno službo zavoda. Zavod je v letu 2015 izvedel 170 nadzorov, dne 22. 4. 2015 pa je opravil tudi nadzor nad izvajanjem vsebin programa javnih del pri Ribiški družini Radgona v občini Apače. V nadzoru zavod ni ugotovil nepravilnosti, udeleženec programa javnih del je času nadzora opravljal košnjo trave oziroma urejal okolico.
Analiza predloga in razlogi za njegovo (ne)primernost Iz poslovnega registra Agencije Republike Slovenije za javnopravne evidence in storitve (v nadaljevanju: AJPES) izhaja, da ima Ribiška družina Radgona pravnoorganizacijsko obliko društva, na podlagi sektorske pripadnosti pa sodi med nepridobitne institucije (sektorska pripadnost - SKIS: 8.15). Ribiška družina Radgona ima več temeljnih enot (v nadaljevanju: TE), na podlagi informacij zavoda pa javna dela že vrsto let izvajata le TE Tišina in Apače. V letu 2015 sta ti dve TE izvajali program javnih del z nazivom »Društvene dejavnosti na podeželju« v okviru katerega so se lahko, v skladu z vsebinami, ki jih določa katalog, opravljala dela namenjena pomoči pri izvajanju programov ribiških družin.
V poslovnem registru AJPES-a izkazan nepridobitni status. dopušča Ribiški družini Radgona (nepridobitna institucija - društvo, sektorska pripadnost 3.15) oddajo ponudbe na vsako letno javno povabilo.
Predlog državljana je vsekakor potrebno razumeti, kot usmeritev zavodu, da okrepi nadzor nad izvajanjem vsebin programov javnih del.
Toliko da se še oglasim, glede na moj prejšnji komentar in želim povedati kaj sem izvedela na ZRSZ! - Moja draga gospa svetovalka, mi je namreč izdala napotnico na javno delo, brez da sem sploh podpisala načrt in se tudi strinjala z vključitvijo v javno delo! Ugotovila sem tudi, da moje izobrazbe ni niti točno vnesla v računalnik, čeprav sem ji osebno pokazala potrdilo o vpisu na izobraževanje in me je imela očitno načrtno namen podceniti in tako tudi prisiliti v opravljanje javnega dela z zahtevano osnovnošolsko izobrazbo!
Zanima me kaj človek v takšnem primeru lahko naredi, saj sam nima vpogleda v svoje osebne podatke, ki mu jih na Zavodu ureja "svetovalka", ki pa očitno lahko po mili volji manipulira z ljudmi, kot jo je volja, ter nestrokovno in malomarno opravlja svoje delovne zadolžitve, za kar ne prevzema nobene odgovornosti!
Pozdravljeni,
pred nekaj dnevi sem dobila klic moje svetovalke, da se moram nujno zglasiti na ZRSZ glede vključitve v javna dela. Določila mi je, da bom morala opravljati delo za katero se zahteva 2. oz. 3. stopnja izobrazbe, sama pa imam končano 7. stopnjo. Poslala mi je napotnico, na kateri pa so spodaj celo pripisane, da ne rečem grožnje – da "javnih del" nimam pravice zavrniti ali se pritožiti, saj v nasprotnem primeru sledi izbris iz evidence ZRSZ posledično pa tudi da oseba ni upravičena do prejemanja denarnega nadomestila. Sicer so takšne grožnje lahko rečem brezpredmetne, saj je pogoj za vključitev v JD prijava na Zavodu vsaj dve leti ali več, denarno nadomestilo pa človek dobi kot pravico po izgubi njegove redne zaposlitve v sorazmernem zakonsko predpisanem deležu in to ponavadi 3 ali 6 mesecev. Seveda pa takšne grožnje niso samo na ti. »napotnici«, ampak, se jih še celo svetovalka ko se človek zglasi na ZRSZ poslužuje, ter človeku grozi, da če javna dela zavrne, da bo izgubil tudi denarno socialno pomoč! Ne vem kakšno pravico se imajo svetovalke na Zavodu vmešavati v to, ali nekdo dobi socialno denarno pomoč, saj je CSD in ZRSZ vsaka zase samostojna institucija!
Sama sem se odločila za prekvalifikacijo v zdravstvo in sem za izobraževanje plačala kar zajetno vsoto, prav tako pa je obvezna 100% prisotnost pri praktičnih vajah, kar sem svetovalki tudi obrazložila, a očitno je to ni niti najmanj zanimalo, ter mi je še z večjim veseljem izročila napotnico, da se moram v javna dela obvezno vključiti, sicer me bo izbrisala iz evidence, ter da na to nimam nobene pravice za pritožbo!
Zanima me kako je to možno v neki svobodni, demokratični državi, da se na takšen način postopa z ljudmi, ki so že tako v težki situaciji in v stiski, kot da bi bili sužnji in brez vsakih pravic!?? Da se človeku ne omogoči vsaj neko razumno opravičilo, ker zaradi dokazljivih razlogov trenutno javnih del res ne bi v tistem obdobju mogel opravljati, bi bil pa pripravljen se v to vključiti kasneje!? Sama sem namreč plačala za izobraževanje 2.500€ in sem na sredini tega izobraževanja, tako da zaradi teh javnih del, mi praktično grozi, ali bom ostala povsem brez vsega, brez možnosti za osnovno preživetje, ali pa bom denar, ki sem ga vložila, trud in vse učenje praktično vrgla stran, saj zaradi teh javnih del, izobraževanja ne bom mogla dokončati.
Prav tako mi prosim povejte, zakaj je nekdo prisiljen opravljati to delo pod minimalnim zneskom, nižje od minimalne plače in to za redno zaposlitev po pogodbi za določen čas. Da ne omenim, da ni upravičen niti do stroškov za prevoz, kar si mora BREZPOSELNA OSEBA, dejansko še celo sama plačevati da pride na delo, prav tako pa tudi ne vsaj do minimalnega zneska za malico, kjer bi človek dobil vsaj KOS KRUHA!!!? PA KAKO VAS NI SRAM??
S plačo dobrih 400€ mesečno, človek za svoje delo ne more pokriti niti minimalnih življenjskih stroškov, si plačati najemnine za npr. majhno sobo, plačati položnic, zraven pa še plačevati da se vozi na takšno izkoriščevalsko delo!??? To je dobesedno kršenje vseh človeških pravic in osnovnega dostojanstva, saj je prisiljen opravljati delo, podkrepljeno z grožnjami, da bo ostal človek brez vseh možnosti za osnovno eksistenco, ter za to svoje delo ni upravičen do minimalne plače, ki naj bi bila po zakonu v Sloveniji zagotovljena!??? Ali naj po koncu meseca, ko bo človek garal na javnih delih očitno bil prisiljen da bo šel po paket na Rdeči križ, da bo imel za jest in osnovna sredstva! PA KAKO VAS NI SRAM, TAKO RAZČLOVEČITI LJUDI, KI SO ŽE TAKO V TEŽKIH ŽIVLJENJSKIH SITUACIJAH, med tem, ko se zalaga razne migrante, Rome, Slovenec pa v tej državi ni vreden niti osnovnega dostojanstva in možnosti preživetja!
Na papirju ( zakoni in uredbe) je eno, v praksi drugo.
Nekatere ljudi, ki opravljajo javna dela se izkorišča tako, da opravljajo dve javni deli hkrati, obenem pa nimajo mentorja, kot to predvidevajo predpisi oz. katalog programov:
www.ess.gov.si/_files/8052/Katalog_programov_javnih_del_2016_22_1_2016.pdf
lp
Podpiram javna dela in tudi ta preglod je relaen. V celju imajo redna javna delav v Knjižnjici Celje, kjer so do sedaj delali že dve moji znanki.. ves čas jih menjavajo in delajo dalje..enako muzej.
PODPIRAM, SAJ TUDI SAM SEM DELAL PREKO JAVNIHDEL IN SEM SPOZNAL, KAKO TA MAFIJSKI LOBI DELUJE. BIL SEM ZNOTRAJ SISTEMA IN KAR SEM PREJ SUMIL, SEM SEDAJ TUDI NA LASTNI KOZI DOBIL POTRDILO, DAJE RES TAKO. PREKO JAVNIH DEL SE DOBI POCENI DELOVNO SILO IN SUZNJE, KATERE POTEM VSAKO LETO MENJUJEJO Z NOVIMI LJUDMI, VCASIH DOBIJO CELO ZAPORNIKE, OZIROMA PREKO DRUZBENOKORISTNIH DEL V POMOC. VEC NE MORAM IN NE SMEM IZDATI, TODA, TAKO KOT VECINA NAS SUMI OZIROMA VE, JA RES JE, TUDI JAZ LAHK OPOTRDIM, DA V NASI DRZAVI JE POLNO KORUPCIJE IN MAFIJE, KI IZKORISCAJO TE LJUDI. Mogoce bomo celo docakali dan, kadar se bo naredilo red v teji drzavi. Vecina ljudi pa molci, ker se bojijo zgubiti delovno mesto, oziroma so dobro placani zato, da zlorabljajo poceni delovno silo. Teji ljudje so izmecki, ki nimajo nobene casti ne morale saj so izdajalci lastnega naroda in za to bi morali biti tudi kaznovani, toda to je ze druga zgodba, imam jaz druge resitve in ideje v mislih.
Javna dela v sedanji obliki niso nič drugega kot legalizirano zaposlovanje preko zvez in poznanstev. Svetovalke na zavodih iskalcu zaposlitve same povedo, naj si najde organizacijo, se z njo dogovori za delo, da potem lahko organizacija prilagodi razpis njim. To je nepošteno. Namesto, da bi se zaposlovalo najboljše, se zaposluje tiste z najboljšimi zvezami, država pa takšno kadrovanje še spodbuja in financira.
Kjer ni tako, pa prihaja do številnih izkoriščanj, tudi o tem se sliši marsikaj. Zato bi morala država javna dela dobro reorganizirati - česa pa ne stori in ne bo, ker nima znanja in volje za to. Kot še za marsikaj drugega ne.
Javna dela bi se morala odobravati samo tam, kjer ne predstavljajo nelojalne konkurence ostalim v gospodarstvu.
Zdaj lahko društvo ali zavod pridobi javno delo, čeprav v resnici opravlja večinoma profitno dejavnost. Sploh zavodi so en tak nateg. V ustanovni listini se opredeli neprofitnost, pa mu ni potrebno imeti niti ustanovnega kapitala, niti nihče ne kontrolira, s čim se ukvarja. Pa še zastonj delavca dobi.
Neprofitnost, ha, večina malih doo je tudi v resnici neprofitna, saj nimajo nobenega dobička, vse gre za plače.