Učinkovitejše pobiranje cestnin za tovornjake
Pozdravljeni,
predlagam bolj učinkovito pobiranje cestnin za tranzitne tovornjake, od katere imamo več škode kot koristi, saj je znano, da 1 tovornjak naredi toliko škode, kot 40.000 osebnih avtomobilov..
Predlog je sledeč; domačim tovornjakom zmanjšati letno registracijo v višini razlike, ki bi jo morali domači in tuji tovornjakarji plačati pri višjih povprečnih dnevnih cestninah na avtocesti. Domači tovornjakarji, bi ostali na istem, tuji pa bi plačali nekoliko več, koliko, naj presodi stroka. Skupen letni izplen pa bi bil višji in bi bil namenjen za zelo poškodovana cestišča na regijskih cestah, mostovih..
Sedaj se gremo namreč neko vrsto nesmiselne solidarnosti, ko osebna vozila prek vinjet pokrivajo tudi škodo tranzita, od katerega imamo samo uničena cestišča, znano je, da je veliko tovornjakov prenaloženih in našo državo samo prečka..
Ta pridlog niti ni potreben, uvesti je treba le elektronsko cestninjenje za tovornjake, saj se jih po trenutnem sistemu veliko ogne plačilu cestnine.
Ta projekt ima sicer v načrtu vlada (in so ga imele prejšnje vlade), a se že 4 leta vleče, kot jara kača.
Problem izogibanja cestninam je preprosto rešljiv z večjim nadzorom vzporednih lokalnih cest. Po večini lokalnih cest, ki potekajo vzporedno z avtocestami, je namreč tranzitni tovorni promet prepovedan.
Večji (24 urni) nadzor vzporednih cest ne more biti trajna rešitev - ni dovolj resursev za to, mest, kjer se je mogoče ogniti plačljivim cestam je veliko in tovornjakarji tudi komunicirajo med sabo.
Dars ocenjuje da bo po uvedbi elektronskega cestninjenja za tovorni promet zaslužil 8% prihodkov več kot sedaj.
Ni potreben 24-urni nadzor. Mora biti le dovolj pogost, da se prevozniku ne bo splačalo tvegati več sto EUR kazni za prihranek 10 EUR cestnine.
Če k temu dodamo še progresivno lestvico kazni (torej, za "ponavljalce" prekrškov faktorje x2, x5 in x10), bi problem bil v veliki meri rešen.
Lep del povišanja prihodkov ob elektronskem cestninjenju pa bo šel na račun tega, da se bo pobiralo cestnino tudi tam, kjer se je sedaj ne pobira. Lokalni promet po trasah, kjer prevoznik ne naleti na nobeno cestninsko postajo (recimo LJ sistem obvoznic), nikakor ni zanemarljiv.
Predlagatelj se ne zaveda, da s tranzitnim prometom lepo služimo. Prihodkov od le-tega je bistveno več, kot pa stroškov, ki jih tak promet povzroča.
Če bi podražili cestnine za tovornjake bi s tem tvegali, da nas del prometnih tokov zaobide, in s tem doživeli izpad prihodkov, ki jih imamo od tega.
V ilustracijo - cestnine od tovornega prometa predstavljajo več kot polovico vseh prihodkov DARSa in so bistveno višje od vseh stroškov vzdrževanja avtocest pri nas.
V letu 2013 je tako DARS za obnovo avtocest porabil 15 mio EUR, pobral pa 166 mio. EUR cestnine od tovornih vozil.
Če je recimo polovica pobranih cestnin od tranzitnega prometa to pomeni, da nam tranzitni promet plača kompletno obnovo avtocest, poleg tega pa nam prinaša še cca 70 mio. EUR dobiška samo od cestnin (plus dodatne prihodke od prodanega goriva in drugega blaga na bencinskih servisih).
Potrebno uvest elektronso cestnjinjenje,koliko prevoziš toliko plačaš,namreč pri nas od odcepa Sveta Trojica pri Lenartu v Slo.Goricah pa do Slovenske Bistrice in obvoznico Maribor se tovornjakari, ki prevažajo pesek,beton,les,.. vozijo zastonj, sam pa morem kupit vinjeto za Mariborsko obvoznico,kdo naredi več škode na cesti in okolju....?