Enoten osebni dokument
Predlagam uvedbo enotnega osebnega dokumenta kateri bi vseboval vse podatke o državljanu in bi se lahko uporabljal kot vozniška, zdravstvena, osebna ali podobna izkaznica.
Predlagam uvedbo enotnega osebnega dokumenta kateri bi vseboval vse podatke o državljanu in bi se lahko uporabljal kot vozniška, zdravstvena, osebna ali podobna izkaznica.
Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
Ministrstvo za notranje zadeve je z organi, pristojnimi za izdajo drugih identifikacijskih dokumentov, v preteklosti že preučilo možnosti združevanja različnih dokumentov v enoten dokument. V sodelovanju z Ministrstvom za zdravje, Zavodom za zdravstveno zavarovanje Slovenije in Ministrstvom za javno upravo je bil v letu 2008 izveden javni razpis za izbor izdelovalca elektronskih osebnih izkaznic, v istem letu pa je bila sprejeta tudi novela Zakona o osebni izkaznici, ki je vsebovala določila za uvedbo elektronske osebne izkaznice, ki bi združevala osebno izkaznico, kartico zdravstvenega zavarovanja in digitalno kvalificirano potrdilo. Ker bi spremembe bistveno vplivale na trenutno ceno osebne izkaznice (jo močno podražile), poleg tega pa bi bili visoki tudi stroški, povezani z vzpostavitvijo evidenc in njihovih povezav, ideja v praksi ni bila izvedena, Zakon o osebni izkaznici pa je bil zato ponovno spremenjen.
Glede predloga o združitvi osebne izkaznice in vozniškega dovoljenja posebej pojasnjujemo, da to ni mogoče iz razlogov, ki temeljijo na obvezni uporabi mednarodnih standardov in zakonodaje EU, zato poskusa takšnega združevanja tudi v preteklosti nismo izvajali.
Osebna izkaznica namreč služi državljanu Republike Slovenije kot dokument za izkazovanje istovetnosti in državljanstva, poleg tega pa tudi kot potovalni dokument v omejeno število držav. Na podlagi 6. člena Zakona o osebni izkaznici (Uradni list RS, št. 35/11), obrazec osebne izkaznice predpisujejo 3., 4. in 5. člen Pravilnika o izvrševanju Zakona o osebni izkaznici (Uradni list RS, št. 52/13). Obrazec osebne izkaznice mora ustrezati mednarodnim standardom: dimenzije obrazca tipu kartice ID-1 standardu ISO 7810; fizične lastnosti obrazca standardu ISO 7810; postavitev podatkovnih polj na obrazcu standardu ISO 7501-3, tip 1, grafična izvedba zapisov na obrazcu standardu ISO 1831-1980 (kvaliteta zapisov), ISO 3166 (oznaka države izdajateljice), ISO 1073/II in ISO 1831 (zapis OCR-B).
Izdana osebna izkaznica na svoji prednji strani vsebuje podatke o priimku, imenu, spolu, rojstnem datumu, državljanstvu, datumu veljave, številko izkaznice, ter podpis in fotografijo imetnika. Na hrbtni strani pa so podatki o stalnem prebivališču in enotni matični številki državljana, podatek o organu, ki je izkaznico izdal, datumu izdaje ter strojno čitljiv trivrstični OCR-B zapis. Poleg uporabe jezika za poimenovanje podatkovnih polj sta z mednarodnim standardom (ISO 7501-3, TIP 1) določena tudi sam nabor podatkov in njihova lokacija - prostor oziroma področje zapisa na osebni izkaznici. Medtem, ko so na prednji strani vsi podatki obvezni, je na zadnji strani obvezen le strojno čitljiv OCR-B zapis. Standard pa določa možnost izbire podatkov, ki so v domeni države izdajateljice, pri čemer je edina omejitev lokacija zapisa izbranih podatkov na zadnji strani osebne izkaznice. Slovenija je pri izbiri podatkov izhajala iz namena osebne izkaznice in izbrala tiste podatke, ki so potrebni za izkazovanje istovetnosti (EMŠO) in uporabe osebne izkaznice v pravnem prometu (prebivališče imetnika, ime organa, ki je izdal osebno izkaznico).
Osebna izkaznica imetniku omogoča tudi prestopanje državne meje in ima tako tudi potovalno funkcijo. Zapis podatkov v OCR-B formatu na hrbtni strani izkaznice omogoča branje podatkov na standardni strojni opremi (čitalcih) prav tako pa je pomemben zaščitni element s prilagojeno kontrolno številko.
Vozniško dovoljenje je listina, ki izkazuje pravico do vožnje vozila, zato vsebuje le podatke o imetniku in obsegu ter veljavnosti te pravice (npr. datum pridobitve vozniškega dovoljenja, datum izteka veljavnosti vozniškega dovoljenja, kategorije vozil, ki jih voznik lahko vozi, omejitve itd.). Obliko in vsebino obrazca vozniškega dovoljenja v obliki polikarbonatne kartice natančno določa direktiva, sprejeta v decembru 2006 - Direktiva 1006/126/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih (prenovitev), (UL L 403, 30.12.2006, str. 18). Na vozniškem dovoljenju so lahko le tisti podatki, ki jih določa Direktiva 1006/126/ES Evropskega parlamenta in Sveta z dne 20. decembra 2006 o vozniških dovoljenjih (prenovitev), (UL L 403, 30.12.2006, str. 18). Direktiva npr. natančno določa, da mora biti naslov na sprednji strani polikarbonatne kartice »VOZNIŠKO DOVOLJENJE« in ne katerikoli drug naslov. Direktiva tudi določa, da je njen namen, da se vsem imetnikom vozniškega dovoljenja v državah članicah EU izda vozniško dovoljenje na enotnem obrazcu ter da se vozniška dovoljenja vzajemno priznavajo. Tudi s strani predstavnikov komisije EU je bilo večkrat izraženo nasprotovanje vpisovanja podatkov na vozniško dovoljenje, ki se ne nanašajo na pravico do vožnje vozila.
Pri združevanju več dokumentov v enega se lahko v praksi pojavljajo številne težave. Izpostavljamo praktični primer, ko bi bilo vozniško dovoljenje odvzeto zaradi izrečenih ukrepov. Vozniku se odvzame vozniško dovoljenje za čas, dokler izrečeni ukrep velja oziroma dokler imetnik ponovno ne opravi vozniškega izpita. V takem primeru bi oseba ostala tudi brez npr. osebne izkaznice oziroma zdravstvene izkaznice. Prav tako bi lahko nastal problem pri zamenjavi slovenskega vozniškega dovoljenja za tuje vozniško dovoljenje, če oseba npr. začasno prebiva v tujini več kot šest mesecev. Tudi v takem primeru bi državljan ostal brez osebne izkaznice in zdravstvene izkaznice.
Glede na navedeno ocenjujemo, da predlog, ki je bil že večkrat preučen, še vedno ni primeren za nadaljnjo obravnavo.