9. 12. 2015
Odziv Ministrstva za finance
Ministrstvo za finance kot resorno ministrstvo za področje finančnega sistema pojasnjuje, da je bila DUTB ustanovljena z Zakonom o ukrepih Republike Slovenije za krepitev stabilnosti bank (Uradni list RS, št. 105/12, 63/13 - ZS-K in 23/14 - ZDIJZ-C; v nadaljevanju: ZUKSB), ki je bil sprejet konec leta 2012 z namenom sanacije bančnega sektorja. Navedeni zakon kot cilj ustanovitve DUTB določa izvajanje ukrepov za krepitev stabilnost bank na način, da se zagotovi gospodarna uporaba javnih sredstev in povrnitev proračunskih sredstev, pospeševanje kreditiranja nefinančnega sektorja, zagotovitev pogojev za odprodajo kapitalskih naložb države v bankah in ugotavljanje odgovornosti za nastanek kreditov in naložb, ki se vodijo kot slabitve v bilancah bank, deležnih ukrepov.
DUTB je delniška družba z enotirnim sistemom upravljanja s skupščino (vlada kot edini delničar) in sedem članskim upravnim odborom (trije člani so izvršni direktorji). V sodni register je bila vpisana 19. 3. 2013.
Poslanstvo DUTB je dodatno, poleg opredelitve v ZUKSB, opredelila vlada v Smernicah za delovanje DUTB. V tem dokumentu so podane splošne usmeritve delovanja DUTB.
Temeljni cilj delovanja DUTB je maksimiziranja vrednosti prevzetih terjatev in deležev ter v čim večji možni meri povrniti sredstva davkoplačevalcem. Slednje se davkoplačevalcem povrne na naslednje načine:
- preko poplačila izdanih obveznic, za katere jamči Republika Slovenija,
- preko povrnitve vloženega lastniškega kapitala s strani Republike Slovenije ter
- preko zagotovitve zahtevanega donosa na vloženi kapital v DUTB.
Skladno s smernicami mora v postopkih prestrukturiranja izvajati proaktiven, kooperativen in celovit pristop prestrukturiranja gospodarskih družb, biti aktiven lastnik premoženja in upravljati premoženje na način, ki bo omogočal odprodajo po najboljši možni ceni. Upoštevaje veliko raznolikost prenesenih terjatev, kjer gre za terjatve do delujočih podjetij ter za terjatve do podjetij v insolvenčnih postopkih in v stečaju ter za velik obseg nepremičnin, je kompleksnost dela DUTB velika.
O samem poslovanju DUTB je na voljo obilo informacij. V skladu z ZUKSB je DUTB namreč dolžna razkrivati javnosti informacije, ki so pomembne za njegovo poslovanje, kot velja za javne delniške družbe (z izjemo podatka, ki je po zakonu, ki ureja bančništvo, zaupen). Še dodatno ji transparentnost delovanja in kontinuirano obveščanje javnosti nalagajo tudi že prej omenjene smernice. Številne informacije tako lahko najdete na njihovi spletni strani: www.dutb.eu
Naj izpostavimo samo nekaj podatkov iz letnega poročila DUTB za leto 2014, ki ga je sprejela vlada kot skupščina DUTB:
- DUTB je unovčila sredstva v višini 129,4 milijona EUR, kar ustreza 11,5 % vseh sredstev, ki jih prejela v upravljanje. Tako je presegla 10% cilj, kot ga določa ZUKSB,
- neto dobiček za leto 2014 znaša 36,4 milijona EUR;
- vrednost lastniškega kapitala DUTB se je povečala za 17,2 milijona EUR, z 157,9 milijona EUR na 175,0 milijona EUR;
- donosnost na kapital znaša 21 ,9 odstotka.
Ministrstvo za finance je tako mnenja, da je poslovanje DUTB v letu 2034 potekalo v skladu s pričakovanji čim večje povrnitve davkoplačevalskih sredstev. Menimo tudi, da je za uspešno prestrukturiranje podjetij ključna vloga DUTB, ki ima v številnih primerih vodilno vlogo v procesu prestrukturiranja.
Z vidika določitve prejemkov je pomembna določba šestega odstavka 8. člena ZUKSB. Ta določa, da ne glede na določbe zakona, ki ureja prejemke poslovodnih oseb v gospodarskih družbah v večinski lasti Republike Slovenije in samoupravnih lokalnih skupnosti, politiko omogočala pridobivanje vrhunskih mednarodnih strokovnjakov z izkušnjami za upravljanje take družbe.
Vlada je prvič določila politiko prejemkov DUTB 19. 3. 2013, ko je bila družba vpisana v sodni register, sedaj veljavno politiko prejemkov DUTB pa je Vlada sprejela 5. 3. 2015. Že sama politika prejemkov DUTB predvideva, da jo vlada kot skupščina DUTB obravnava enkrat letno. Skladnost te politike s stanjem DUTB pa lahko enkrat letno pregleda tudi upravni odbor DUTB in pošlje morebitne predloge prilagoditev v sprejem vladi.
Poudariti velja, da so prejemki, ki jih prejemajo izvršni direktorji v DUTB povsem primerljivi, pravzaprav dejansko še nekoliko nižji, kot bi jih prejemati na podlagi predpisa ki ureja prejemke poslovodnih oseb v gospodarskih družbah v večinski lasti Republike Slovenije.
Navedena politika prejemkov pa velja zgolj za člane upravnega odbora DUTB. ZUKSB ne predpisuje politike nagrajevanja zaposlenih v DUTB in tudi sicer velja poudariti, da so odločitve vodstva te družbe avtonomne in neodvisne, je pa ta družba v skladu z zakonom dolžna pri upravljanju svojih dejavnosti ravnati s skrbnostjo dobrega gospodarstvenika v skladu z načeli preglednosti, učinkovitosti, gospodarnosti in uspešnosti.
Vlada se ne more in ne sme vmešavati v poslovne odločitve DUTB, v okviru svojih pristojnosti pa zagotavlja ustrezno pravno okolje delovanja DUTB. Vsi ukrepi, ki jih je Vlada že sprejeta ali pa so v pripravi, zasledujejo preglednost in skladnosti poslovanja DUTB z vsemi predpisi in dobrimi praksami.
Glede na vse navedeno, Ministrstvo za finance ocenjuje, da je sedanji institucionalni okvir, ki predvideva nadaljnji obstoj DUTB, ustrezen, zato ne načrtuje nadaljnjih postopkov v zvezi s predlogom. Pripominjamo pa, da bodo za učinkovito in koordinirano izvajanje vloge DUTB v postopkih prestrukturiranja izrednega pomena orodja za uspešno sodelovanje pri finančnem in poslovnem prestrukturiranju podjetij, kot so predvidena v noveli Zakona o ukrepih Republike Slovenije za krepitev stabilnosti bank, ki je že v zakonodajnem postopku.