Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Pokojninske spremembe

3781 OGLEDOV 14 KOMENTARJEV

Predlog ministru za delo in socialne zadeve.

Uvede naj se zakon, da se upokoji lahko vsak, ki je dopolnil 40.let delovne dobe za moške in 38. let delovne dobe za ženske z polno pokojnino.

Razlaga: moški

Če delavec začne delati z 18. leti dopolni 40.let delovne dobe pri 58. letih. Če nekdo začne delati z 38. leti dopolni 40.let delovne dobe pri 78.letih. Vsi pa naj bi se upokojili pri 65. letih. Se pravi, da bodo tisti, ki začnejo delati kasneje v priviligiranem položaju, saj bodo imeli v tem primeru samo 27.let delovne dobe. Razlika v delovni dobi je kar 13.let oziroma še več (20.let), ker bo tisti, ki je začel delati z 18. leti delal kar47.let. Prav rad bi videl tistega matematika, ki si je zamislil tak zakon, kot ga mislijo sprejeti, kako dela 47. let za tekočim trakom v kakšni tovarni. Malo pa le premislite, kaj delate.

Razlaga: ženske

Mislim, da razlaga ni potrebna, ker je primerljiva matematika z prejšnjo razlago. Zakaj pa naj ženske delajo vsaj 2. leti manj, naj vsak preveri v svojem domačem gospodinjstvu.

8 glasov

7 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR E ekolog 6 predlogov
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


24. 5. 2010

Odziv MInistrstva za delo, družino in socialne zadeve

Na Ministrstvo za delo, družino in socialne zadeve smo prejeli predlog, da bi lahko zavarovanci ob izpolnitvi 40 let pokojninske dobe uveljavili pravico do starostne pokojnine brez odbitkov, ki je bil posredovan preko spletnega orodja predlagam.vladi.si.

V zvezi z tem vprašanjem je potrebno poudariti, da sta že sedaj po veljavni zakonodaji določena dva pogoja za uveljavitev starostne pokojnine, in sicer tako pogoj starosti, kot tudi pokojninske doba. V kolikor torej oseba izpolni zakonsko določeno pokojninsko dobo (npr. za moške 40 let), mora ta oseba kljub temu, da ima dovolj pokojninske dobe, izpolniti tudi pogoj starosti (za moške 58 let). V kolikor je torej oseba pričela z delom pri 15 letih, ne more pridobiti pravice do starostne pokojnine, tako dolgo dokler ne dopolni starosti 58. V tem času pa ima torej 43 let pokojninske dobe. S predlogom, da bi zavarovanci lahko ob izpolnitvi 40 let pokojninske dobe uveljavili pravico do starostne pokojnine, bi torej razširjali možnost pridobitve pravice do starostne pokojnine, kar pa je v nasprotju s ciljem modernizacije pokojninskega sistema - vzdržanost pokojninskega sistema. Samo vzdržen pokojninski sistem bo lahko zagotovil, da bo aktivna zaposlena generacija, ki sedaj plačuje s svojimi prispevki pokojnine sedanjim upokojencem, ravno tako pričakovala da bo generacija njenih otrok po istem načelu plačevala pokojnine njim.

Na podlagi podatkov o dolgoročni (ne)vzdržnosti izdatkov, ki bodo v prihodnjih desetletjih potrebni za izplačila pokojnin in zagotavljanje minimalne socialne varnosti upokojencev lahko ugotovimo, da je daljše ostajanje v zaposlitvi primarni ukrep, ki pripomore k zmanjševanju potrebnih sredstev za starostno vezane izdatke.

Ob pripravi novega moderniziranega predloga zakona je potrebno opozoriti, da je povprečna pokojninska doba vseh upokojencev v Sloveniji decembra 2008 znašala 32 let in 2 meseca in je bila s tem daleč pod zastavljeno dobo 40 let. Nizka povprečna pokojninska doba je na eni strani posledica prej veljavnih pogojev, po drugi strani pa tudi dejstva, da se zavarovanci upokojujejo zaradi ugotovljene invalidnosti I. kategorije z manj pokojninske dobe in zaradi možnosti upokojitve z več kot 20 let pokojninske dobe oziroma 15 let zavarovalne dobe. To dejstvo pa povprečno pokojninsko dobo ob upokojitvi znižuje.

Po drugi strani pa je potrebno opozoriti na gotovo daljše obdobje prejemanja pokojnine in vpliv le-te na javno finančno porabo, saj se je povprečna doba prejemanja pokojnine od leta 2000 do 2009 pri ženskah podaljšala iz 17 let in 1 mesec na 21 let in 6 mesecev – 4 leta in 5 mesecev, nekoliko manj pa pri moških, in sicer od 14 let in 9 mesecev na 16 let in 7 mesecev – za 1 leto in 8 mesecev.

<style type="text/css"> </style>

leto

2000

2009

Razlika 2000-2009

moški

ženske

moški

ženske

moški

ženske

Doba prejemanja pokojnine

14 let 9 mes

17 let 1 mes

16 let 7 mes

21 let 6 mes

1 leto 8 mes

4 leta 5 mes

Povprečna upokojit. starost

61 let

56 let 1 mesec

62 let

58 let 1 mesec

1 leto

2 leti

V zvezi z vašim pomislekom, da bodo tisti zavarovanci, ki bodo vstopili v zavarovanje kasneje in bodo do izpolnitve pogojev za upokojitev imeli samo 27 let zavarovalne dobe, v privilegiranem položaju napram zavarovancev, ki bodo vključeni v zavarovanje 40 let, je potrebno opozoriti na sistem odmere višine pokojnine. Višina starostne pokojnine je odvisna od višine pokojninske osnove in dopolnjene pokojninske dobe. Po sedaj veljavnem sistemu se vsako dopolnjene leto pokojninske dobe ovrednoti v višini 1,5% na osnovo 35% (moški) ali 38% (ženske), kar za 40 let pokojninske dobe nanese približno 80% odmere starostne pokojnine, za 27 let pokojninske dobe pa približno 54%, kar pa je bistveno manj. Na podlagi navedenega je mogoče ugotoviti, da ima krajša pokojninska doba na višino pokojnine velik vpliv.

Ob koncu pa je potrebno izpostaviti, da je besedilo predloga ZPIZ-2 zaenkrat še vedno v javni razpravi in v procesu pogajanj s socialnimi partnerji, kar bo z gotovostjo vplivalo tudi na njegovo končno obliko.

Priloge:

Komentarji