14. 3. 2017
Odziv Ministrstva za infrastrukturo
Na področju razvoja cestninskega sistema se je Republika Slovenija že pred časom zavezala, da se bo nadaljevalo z razvojem sistema, ki bo na sodoben način omogočal elektronsko pobiranje cestnine glede na dejansko prevoženo razdaljo po načelih uporabnik in onesnaževalec plača. S sodobnim elektronskim sistemom cestninjenja v prostem prometnem toku za vozila, katerih največja dovoljena masa presega 3.500 kg, se bo dejansko lahko zaračunavalo cestnino na celotnem omrežju glede na prevoženo razdaljo. Aktivnosti v zvezi z navedenim vodi družba DARS d.d., kot upravljavec omrežja avtocest in hitrih cest.
V zvezi z vinjetnim sistemom cestninjenja pa je potrebno poudariti, da se je z uvedbo vinjet leta 2008 v sistem cestninjenja zajelo številne cestne odseke, za uporabo katerih v prejšnjem cestninskem sistemu ni bilo potrebno plačati cestnine (npr. mariborska obvoznica, odsek hitre ceste med Semedelo in Škofijami, odsek hitre ceste med mejnim prehodom Vrtojba in cestninsko postajo Bazara, celotna ljubljanska avtocestna obvoznica itd.). S tem je bil izveden vmesni korak k vzpostavitvi celovitega sistema cestninjenja, ki bo omogočal pravično plačilo cestnine za vse uporabnike cestninskega omrežja.
Elektronski cestninski sistem v prostem prometnem toku za osebna vozila bi sicer res omogočal plačilo cestnine glede na dejansko prevoženo razdaljo, je pa vzpostavitev tovrstnega sistema veliko bolj zahtevna in kompleksna kot cestninjenje vozil, katerih največja dovoljena masa presega 3.500 kg. Prav tako še ni na voljo enotna naprava za cestninjenje (t.i. naprava OBU), ki bi bila po možnosti že serijsko vgrajena v osebna vozila, kar bi v veliki meri odpravilo logistične težave z opremljanjem lahkih vozil z napravami OBU, do katerih bi glede na tranzitno lego naše države prihajalo pri občasnih uporabnikih cestninjenega omrežja (predvsem tujcih).
V skladu z veljavno zakonodajo je tako za vožnjo motornih vozil, katerih največja dovoljena masa ne presega 3.500 kg, po avtocestah in hitrih cestah v upravljanju družbe DARS d.d. predpisana obvezna uporaba vinjet. Vinjetni sistem cestninjenja je bil uveden s ciljem izboljšanja pretočnosti prometa osebnih vozil in zmanjševanja emisij v okolje. Vinjetni sistem cestninjenja do nadaljnjega torej ostaja v veljavi, saj podatki kažejo, da je vzpostavljeni sistem ustrezen in dobro sprejet s strani uporabnikov. Zaradi uvedbe vinjet se je promet osebnih vozil na omrežju avtocest in hitrih cest precej povečal, kar posredno pozitivno vpliva tudi na večjo prometno varnost. Kot že navedeno, za osebna vozila na evropskem nivoju še niso definirane ustrezne tehnične, pravne in komercialne rešitve, ki bi omogočale racionalno izvajanje enotne storitve cestninjenja na področju celotne EU.
Iz vidika diskriminacije določenih uporabnikov cestninskega omrežja je potrebno opozoriti, da je bil vinjetni sistem že pred časom predmet presoje Evropske komisije glede njegove ustreznosti z vidika zakonodaje EU. V navedenem postopku je bila formalno potrjena ustreznost vinjetnega sistema oziroma ročnost in cenovna razmerja med posameznimi vinjetnimi razredi.
Zavedati se je potrebno, da je trenutni vinjetni sistem cestninjenja, kljub določenim pomanjkljivostim, vseeno cenovno relativno ugoden, saj uporabnikom omogoča, da v obdobju veljavnosti posamezne vrste vinjete opravijo neomejeno število voženj. Z vzpostavitvijo sistema cestninjenja, ki bo omogočal plačilo cestnine glede na dejansko prevoženo razdaljo, za večino uporabnikov vožnja po cestninskih cestah verjetno ne bo več tako cenovno ugodna.
Uporaba vinjet je obvezna na vseh cestah, ki so kategorizirane kot avtoceste in hitre ceste ter so v upravljanju in vzdrževanju upravljavca cestninskih cest.
Ocenjujemo, da je v okviru predhodne obrazložitve ustrezno pojasnjen obstoječi sistem cestninjenja v Republiki Sloveniji. Ne glede na navedeno si Ministrstvo za infrastrukturo kot pristojni resor stalno prizadeva, da se iščejo čim bolj prijazne rešitve, ki uporabnikom omogočajo, da lahko učinkovito ter s čim manjšimi stroški realizirajo svoje potrebe po mobilnosti.