6. 5. 2014
Odziv Ministrstva za finance
V uvodu naj pojasnimo, da je Ministrstvo za finance problematiki obračunavanja davka na dodano vrednost (v nadaljevanju: DDV) od nabav gasilske zaščitne in reševalne opreme (v nadaljevanju: gasilska oprema) namenilo veliko pozornosti, in sicer predvsem v okviru obravnavanja prve revizije zakona o davku na dodano vrednost v letu 2001, ko so bile v zakon, ki je pred vstopom v Unijo v Sloveniji predpisoval sistem obdavčevanja prometa blaga in storitev z DDV, vključene potrebne uskladitve s pravnim redom Unije. V tem okviru je Ministrstvo za finance opravilo več pogovorov z različnimi predstavniki gasilskih organizacij, predstavniki Državnega zbora in drugimi zainteresiranimi ter jim natančno predstavilo možnosti, ki so v zvezi z izvajanjem nalog gasilstva na razpolago v okviru sistema DDV.
Sistem obdavčevanja dobav blaga in storitev z DDV v Republiki Sloveniji je usklajen z zakonodajo Unije z navedenega področja in sicer predvsem z Direktivo Sveta 2006/112/ES o skupnem sistemu davka na dodano vrednost (v nadaljevanju: Direktiva o DDV), ki v zvezi z ureditvijo davčnih olajšav za gasilsko opremo ne vsebuje posebnih določb, niti za gasilske organizacije ne predvideva posebnega položaja.
Po Zakonu o davku na dodano vrednost (Ur.l. RS, št. 13/11–UPB, 18/11, 78/11, 38/12, 40/12–ZUJF, 83/12, 46/13–ZIPRS1314-A in 101/13–ZIPRS1415; v nadaljevanju: ZDDV-1) so predmet obdavčitve z DDV dobave blaga in storitev, ki jih davčni zavezanec opravi v okviru opravljanja svoje ekonomske dejavnosti na ozemlju Slovenije za plačilo, pridobitve blaga znotraj Unije ter uvoz blaga. Zneski, ki jih davčni zavezanci izplačajo osebam, ki so v skladu s predpisi ustanovljene za opravljanje humanitarne dejavnosti (torej tudi v zvezi z gasilstvom kot humanitarno dejavnostjo po zakonu, ki ureja naloge, organizacijo in status gasilstva) in pri tem ne gre za plačilo za opravljeno dobavo blaga oziroma storitev, niso predmet DDV.
Trenutno je v Sloveniji uveljavljena splošna stopnja DDV v višini 22 % in nižja, 9,5 % stopnja DDV, ki se uporablja za dobave blaga in storitev iz Priloge I k ZDDV-1, ki so namenjene zadovoljevanju osnovnih življenjskih potreb končnih potrošnikov (hrana, voda, zdravila, medicinski pripomočki, socialna stanovanja), dobave nekaterih drugih javno pomembnih dobrin (javni prevoz potnikov, dobave knjig in časopisov, vstopnine za kulturne in športne dogodke, avtorske pravice književnikov, skladateljev in izvajalskih umetnikov, kratkotrajni najem hotelskih in počitniških zmogljivosti, uporaba športnih objektov, pogrebne storitve, storitve javne higiene, storitve za uporabo v kmetijstvu) ter nekatere delovno intenzivne storitve, ki se zagotavljajo na lokalni ravni (manjša popravila koles, čevljev in usnjenih izdelkov, oblačil in gospodinjskega perila, obnova in popravila zasebnih stanovanj, čiščenje oken in zasebnih gospodinjstev, storitve domačega varstva, frizerske storitve), vključno s pripravo jedi v gostinski dejavnosti ter dobavo lončnic, sadik in rezanega cvetja.
Gasilska oprema ni vključena v seznam dobav blaga in storitev iz Priloge III k Direktivi o DDV, za katere države članice Unije lahko uporabljamo znižano stopnjo DDV.
Poleg nižje stopnje DDV so v ZDDV-1, glede na ureditev po Direktivi o DDV, predvidene tudi nekatere oprostitve plačila DDV za določene dejavnosti, ki so v javnem interesu. Za gasilske organizacije sta tako, v zvezi z gasilstvom kot opravljanjem humanitarne dejavnosti in, pod pogojem, da ni verjetno, da taka obravnava vodi k izkrivljanju konkurence, predvideni oprostitev plačila DDV za storitve, ki jih te organizacije opravijo svojim članom kot povračilo za članarino ter tudi oprostitev za dobave blaga in storitev, ki jih te organizacije v zvezi z dogodki za zbiranje denarnih sredstev organizirajo priložnostno ter izključno v svojo lastno korist.
Zaradi splošnih značilnosti delovanja sistema DDV ni mogoče zagotoviti, da bi se gasilska oprema gasilskim organizacijam dobavljala z oprostitvijo DDV, saj bi se s takšno, posebno davčno obravnavo posamezne dobave blaga na podlagi tega, kdo je prejemnik oziroma kakšen vir sredstev je uporabljen za plačilo dobave, rušilo načelo davčne nevtralnosti in enake obravnave davčnih zavezancev v zvezi z opravljanjem ekonomske dejavnost na trgu, v konkretnem primeru dobaviteljev gasilske opreme, ki zaradi oproščenih dobav tudi ne bi mogli uveljavljati odbitka vstopnega DDV oziroma ga ne bi mogli uveljavljati v celoti.
Glede na navedeno vprašanja plačila DDV, vsebovanega v nakupih oziroma posodobitvah gasilske opreme s strani prostovoljnih gasilskih društev, ni možno reševati v okviru sistema DDV, kar je Ministrstvo za finance v predhodnih razpravah v tej zvezi tudi pojasnjevalo.