26. 3. 2014
Odziv Ministrstva za notranje zadeve
Statusna vprašanja zavodov ureja Zakon o zavodih (Uradni list RS - stari, št. 12/91, Uradni list RS/I, št. 17/91, Uradni list RS, št. 55/92, 13/93, 66/93, 45/94, 8/96, 31/00, 36/00 in 127/06) in sicer na splošno, saj se njegove določbe v skladu s 6. členom uporabljajo le, če v posebnih zakonih posamezna vprašanja niso drugače urejena, upoštevati pa je treba tudi določbe ustanovitvenih aktov posameznih javnih zavodov.
Direktor, kot poslovodni organ zavoda, je opredeljen v okviru VI. poglavja, ki ureja organe zavoda. V skladu z 31. členom direktor organizira in vodi delo in poslovanje zavoda, predstavlja in zastopa zavod in je odgovoren za zakonitost dela zavoda. Vodi tudi strokovno delo zavoda in je odgovoren za strokovnost dela zavodu, če ni z zakonom ali aktom o ustanovitvi glede na naravo dejavnosti in obseg dela na poslovodni funkciji določeno, da sta poslovodna funkcija in funkcija vodenja strokovnega dela zavoda ločeni. V naslednjih členih je na splošno urejen način imenovanja in razrešitve direktorja, v drugem odstavku 33. člena pa je določeno, da mandat direktorja načeloma traja štiri leta (če ni z zakonom ali aktom o ustanovitvi določeno drugače), po preteku mandatne dobe pa je ista oseba lahko za direktorja znova imenovana.
Zakon o zavodih daje pravno podlago za to, da so po preteku mandata iste osebe lahko ponovno imenovane, ponovna imenovanja na položaj pa niso avtomatična. Organ, ki je za imenovanje direktorja pristojen, bo možnosti ponovnega imenovanja ocenil v vsakem konkretnem primeru posebej, pri čemer bo upošteval direktorjevo dotedanje delo. Organ pristojen za imenovanje direktorja je v skladu z 32. členom Zakona o zavodih ustanovitelj, če ni z zakonom ali aktom o ustanovitvi za to pooblaščen svet zavoda.
Pojasnjujemo še, da Zakon o zavodih ureja tudi možnost za predčasno prekinitev mandata ter omogoča ukrepanje pristojnih inšpekcijskih in drugih organov. V skladu s 38. členom je pristojni organ je dolžan razrešiti direktorja če:
- direktor sam zahteva razrešitev,
- nastane kateri od razlogov, ko po predpisih o delovnih razmerjih preneha delovno razmerje po samem zakonu,
- direktor pri svojem delu ne ravna po predpisih in splošnih aktih zavoda ali neutemeljeno ne izvršuje sklepov organov zavoda ali ravna v nasprotju z njimi,
- direktor s svojim nevestnim ali nepravilnim delom povzroči zavodu večjo škodo ali če zanemarja ali malomarno opravlja svoje dolžnosti, tako da nastanejo ali bi lahko nastale hujše motnje pri opravljanju dejavnosti zavoda.
Strinjamo se s predlagateljem, da mora biti menjava vodstvenih struktur v javnih zavodih urejena. Koristno je tudi, da se v zavodih pojavljajo ljudje z novimi idejami in ni vztrajanja ljudi na vodstvenih položajih v nedogled. Ob že izpostavljenem dejstvu, da ponovna imenovanja na položaj direktorja javnega zavoda niso avtomatična, menimo, da je navedeno možno doseči tudi preko veljavne ureditve.