Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Uvedba predmeta 'Osnove prava' v srednje šole

2722 OGLEDOV 12 KOMENTARJEV

Spoštovani,

pišem Vam, ker bi želela, da se v srednje šole (tako poklicne kot gimnazije,) uvede predmet, ki bi obravnaval osnove prava in pravnih razmerij.

Ljudje, še posebej mladi, živimo v družbi, ki deluje po nekih pravilih, in pravna družba deluje prek pravil, napisanih v pravnem zakoniku. Problem pa je, da ta pravila jemljemo za samoumevna, in ko pride do situacije, kjer se mora uporabiti zakon - obligacijski zakonik, (pod)najemna razmerja (študentje, najemanje stanovanj), ustanavljanje s.p. ali firme, kdaj je neka pogodba oderuška, katera oseba je pravno in poslovno sposobna in kakšna je razlika med tema dvema pojmoma - večina ljudi tega ne pozna, tako da lahko v situacijah, kjer se potrebuje takšno znanje, pride do nesporazumov in morebitega okoriščenja z nevednostjo osebe, ki vstopa v neko pravno razmerje.

Mlade v šolah izobražujemo ne samo za službo, temveč za življenje. Večine tega, kar se učijo, verjetno v življenju ne bodo rabili, razen pri specializaciji za področje, kjer bo znanje določenega predmeta ključno za nadaljen študij. Pravo in pravna razmerja pa trajajo vse življenje - z njimi se bodo srečali slej ko prej, če že ne pri nakupu prvega avtomobila, pa takrat, ko bodo iskali študentsko sobo ali prvo stanovanje ali kupovali prvi avtomobil. Takrat se prvič resneje srečajo s pravno tematiko, in marsikateri osebi bi bilo sklepanje pogodbenega razmerja močno olajšano, če bi že prej poznala vsaj osnove prava in pravnih zakonikov, ki se uporabljajo.

Zavedam se, da je moja prošnja, glede na to, da se dandanes vse lahko izve le z nekaj kliki prek interneta, nenavadna, in mogoče celo staromodna. Toda to je znanje, ki nam je potrebno kot nam je potrebno, da znamo voziti avtomobil - ni nujno, da znamo voziti (avto), je pa koristno, če ga obvladamo, ker smo tako bolj samostojni in si tako prihranimo mnogo negotovosti in stroškov.

Predmet 'Osnove prava' bi se izvajal kot del pouka. Učili bi diplomirani pravniki z opravljenim predagoško - andragoškim izpitov, v okviru prakse pa lahko tudi študentje 4. letnikov prava ali absolventi z opravljenim pedagoško- andragoškim izpitom pod pogojem, da jim je mentor učitelj, ki predava ta ('Osnove prava') predmet .

Potrebno bi bilo zapisati okvirni predmetnik, tukaj za osnovo predlagam učbenik 'Osnove pravne teorije', avtorja Jasne Murgel et al, vsebine bi se še nadalje ustrezno prilagodile glede na dani časovni okvir. Za boljše poznavanje bi se lahko v šolah ta predmet najprej uvedel kot neobvezen, in bi se izvajal, če bi interes pokazalo dovolj dijakov, ki bi pa bili potem obvezani stalno obiskovati predavanja, kot pri obveznih šolskih urah. Izvajali bi se tudi testi in ustna spraševanja, lahko pa se pripravijo tudi referati ali seminarske naloge, ki štejejo kot del končne ocene.

Glede na to, da je pravo obsežna tema, bi bilo smiselno, če bi se predmet izvajal vsaj 2 šolski leti, čeprav se da osnove prava naučiti v enem letu (v enem letu pod pogojem, da se izvaja 4 ure tedensko skozi vse šolsko leto).

Pravna razmerja so temelj družbe, in njihovo razumevanje je eden od ključev, da je družba trdna in da posameznik v dani družbi uspeva ne samo na zasebnem, temveč tudi na poslovnem področju. Zato dajmo mladim možnost in priložnost, da spoznajo pravo in si zgradijo boljšo prihodnost.

S spoštovanjem,

Jesenka

20 glasov

2 glasova

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR Jesenka 1 predlog
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • ZADNJA SPREMEMBA
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


17. 12. 2013

Odziv Ministrstva za izobraževanje, znanost in šport

Zahvaljujemo se vam za vašo pobudo za uvedbo predmeta Osnove prava v gimnazijske izobraževalne programe. Trenutno je na področju srednjega šolstva na voljo 179 veljavnih izobraževalnih programov, pri čemer je mogoče izbirati med dvanajstimi programi nižjega poklicnega izobraževanja, 70 programi srednjega poklicnega izobraževanja, 50 srednjega strokovnega izobraževanja 32 poklicnimi in tehniškimi programi, 11 gimnazijskimi programi ter 4 poklicnimi tečaji.

Med vso to paleto izobraževalnih programov, ki jih imajo dijaki na voljo so tudi programi, ki zaradi specifičnosti poklicnega in strokovnega področja vključujejo tudi osnove prava. To so zlasti tisti izobraževalni programi, ki so povezani z administrativnimi in ekonomskimi poklici in za katera so socialni partnerji izrazili potrebo po tej vsebini. V druga poklicna področja pa te vsebine niso vključene, ker ni bila izražena potreba delodajalcev oziroma, socialnih partnerjev, ki sodelujejo pri oblikovanju izobraževalnih programov.

Glede na to, da so izobraževalni programi pripravljeni v skladu s potrebami posameznega strokovnega in predmetnega področja ter s pedagoškimi načeli, bodo potrebe po tovrstnih vsebinah tudi ustrezno vključene v posamezne izobraževalne programe, če bodo socialni partnerji to tudi izrazili.

Popravki predloga

Verzija predloga z dne, 30. 10. 2013 | 15:45:49

Uvedba predmeta 'Osnove prava' v srednje šole

Spoštovani,

pišem Vam, ker bi želela, da se v srednje šole (tako poklicne kot gimnazije,) uvede predmet, ki bi obravnaval osnove prava in pravnih razmerij.

Ljudje, še posebej mladi, živimo v družbi, ki deluje po nekih pravilih, in pravna družba deluje prek pravil, napisanih v pravnem zakoniku. Problem pa je, da ta pravila jemljemo za samoumevna, in ko pride do situacije, kjer se mora uporabiti zakon - obligacijski zakonik, (pod) najemna razmerja (študentje, najemanje stanovanj), ustanavljanje s.p. ali firme, kdaj je neka pogodba oderuška, katera oseba je pravno in poslovno sposobna in kakšna je razlika med tema dvema pojmoma - večina ljudi tega ne pozna, tako da lahko v situacijah, kjer se potrebuje takšno znanje, pride do nesporazumov in morebitega okoriščenja z nevednostjo osebe, ki vstopa v neko pravno razmerje.

Mlade v šolah izobražujemo ne samo za službo, temveč za življenje. Večine tega, kar se učijo, verjetno v življenju ne bodo rabili, razen pri specializaciji za področje, kjer bo znanje določenega predmeta ključno za nadaljen študij. Pravo in pravna razmerja pa trajajo vse življenje - z njimi se bodo srečali slej ko prej, če že ne pri nakupu prvega avtomobila, pa takrat, ko bodo iskali študentsko sobo ali prvo stanovanje ali kupovali prvi avtomobil. Takrat se prvič resneje srečajo s pravno tematiko, in marsikateri osebi bi bilo sklepanje pogodbenega razmerja močno olajšano, če bi že prej poznala vsaj osnove prava in pravnih zakonikov, ki se uporabljajo.

Zavedam se, da je moja prošnja, glede na to, da se dandanes vse lahko izve le z nekaj kliki prek interneta, nenavadna, in mogoče celo staromodna. Toda to je znanje, ki nam je potrebno kot nam je potrebno, da znamo voziti avtomobil - ni nujno, da znamo voziti (avto), je pa koristno, če ga obvladamo, ker smo tako bolj samostojni in si tako prihranimo mnogo negotovosti in stroškov.

Predmet 'Osnove prava' bi se lahko izvajal kot del obveznih izbirnih vsebin - v tem času so dijaki prosti šolskega pouka, zaradi same vsebine pa bi se predmet štel med obvezne predmete. Predmet bi izvajali študentje višjih letnikov ali absolventi prava kot plačani prostovoljci (potrebno bi bilo zapisati okvirni predmetnik, tukaj za osnovo predlagam učbenik 'Osnove pravne teorije', avtorja Jasne Murgel et al), vsebine bi se še nadalje ustrezno prilagodile glede na dani časovni okvir (kolikor vem, OIV trajajo en teden, kar ni ravno dovolj za poglobljeno razlago prava, vendar bi bilo dovolj za osnove). Za boljše poznavanje bi se lahko v šolah ta predmet uvedel kot neobvezen, in bi se izvajal, če bi interes pokazalo dovolj dijakov, ki bi pa bili potem obvezani stalno obiskovati predavanja, kot pri obveznih šolskih urah, izvajali bi se tudi testi (ne nujno ustna spraševanja, lahko pa se pripravijo referati ali seminarske naloge, ki štejejo kot del končne ocene, ali pa, če ni ocene, da se v kolumno vpiše, da je opravil predmet).

Glede na to, da je pravo obsežna tema, bi bilo smiselno, če bi se predmet izvajal vsaj 2 šolski leti, čeprav se da osnove naučiti v enem letu (v enem letu pod pogojem, da se izvaja 4 ure tedensko skozi vse šolsko leto).

Pravna razmerja so temelj družbe, in njihovo razumevanje je eden od ključev, da je družba trdna in da posameznik v dani družbi uspeva ne samo na zasebnem, temveč tudi na poslovnem področju. Zato dajmo mladim možnost in priložnost, da spoznajo pravo in si zgradijo boljšo prihodnost.

S spoštovanjem,

Jesenka

Komentarji