8. 10. 2013
Odziv Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti
V skladu z navedenim vas obveščamo, da smo na Ministrstvu za delo, družino in socialne zadeve s spletnega portala Predlagam.vladi do sedaj prejeli že precejšnje število predlogov, povezanih bodisi z ukinitvijo ali reorganizacijo Zavoda RS za zaposlovanje (v nadaljnjem besedilu: zavod), bodisi z zmanjševanjem števila v njem zaposlenih javnih uslužbencev, o čemer smo vam posredovali tako podatke o ureditvi v veljavni zakonodaji kot naša stališča ter informacije o morebitnih ukrepih za izboljšanje delovanja zavoda in kakovosti dela svetovalcev zaposlitve. Jasno se zavedamo, da so odzivi družbe na sedanje težke razmere na trgu dela upravičeno negativni, z ozirom na to pa sta jeza in razočaranje ljudi, ki so izgubili delo ali se jim izguba službe obeta v bližnji prihodnosti, neizogibna. Ne glede na navedeno pa smo prepričani, da se vsi zavedamo, da delovna mesta ustvarjajo izključno delodajalci v zasebnem sektorju, država pa je po eni strani dolžna zagotoviti čim ugodnejše poslovno okolje ter pogoje zaposlovanja, po drugi strani pa lahko k odpiranju novih ali ohranjanju obstoječih delovnih mest pripomore zgolj s finančnimi spodbudami delodajalcem, bodisi v obliki pomoči pri zagonu dejavnosti (resor gospodarstva), bodisi v obliki subvencioniranja zaposlovanja in drugih ukrepov aktivne politike zaposlovanja (resor tukajšnjega ministrstva)
V zvezi s konkretnim predlogom vam sporočamo, da nanj s strokovnega vidika ni mogoče podati oziroma zavzeti nekega argumentiranega stališča; po naši presoji niti ne gre za predlog, ampak bolj za posplošen odziv na trenutno politično in gospodarsko situacijo ter iz nje izhajajoče dogodke, do katerih pa se na tem mestu ne moremo in ne nameravamo opredeljevati.
Zavod, katerega položaj in pristojnosti določa Zakon o urejanju trga dela (Uradni list RS, št. 80/10, 40/12-ZUJF, 21/13, 63/13-ZIUPTDSV in 63/13; v nadaljevanju: ZUTD) v členih od 73 do 84, je osrednja javna institucija na trgu dela in je kot javni zavod organiziran enotno za območje Republike Slovenije. Njegova temeljna naloga je delo z brezposelnimi osebami in drugimi iskalci zaposlitve, in sicer v obliki posredovanja zaposlitev in zaposlitvenega svetovanja, izvajanja vseživljenjske karierne orientacije, izvajanja sistema zavarovanja za primer brezposelnosti, izvajanja ukrepov aktivne politike zaposlovanja, poleg tega pa tudi izdelave analitičnih, razvojnih in drugih strokovnih gradiv s področja njegove dejavnosti. Kot osrednja javna ustanova na trgu dela z uresničevanjem svojega poslanstva in nalog pomembno prispeva k povečanju zaposlenosti in zaposljivosti prebivalstva Slovenije in je ključni organ za izvrševanje politike Vlade Republike Slovenije v zvezi s posledicami, ki jih je na slovenskem trgu dela povzročila svetovna recesija. Zaradi opisane funkcije zavod predstavlja ključen vzvod države pri reševanju problema brezposelnosti in pri celostni obravnavi brezposelnih oseb ter drugih iskalcev zaposlitve in nikakor ne predstavlja samo (neučinkovitega) servisa za posredovanje zaposlitev.
Glede očitka o umetnem zmanjševanju uradne brezposelnosti s črtanjem brezposelnih oseb iz evidence brezposelnih lahko povemo, da je zakonska podlaga za prenehanje vodenja v evidenci brezposelnih oseb določena v prvem odstavku 129. členu ZUTD. Uradne osebe, ki na zavodu vodijo zadevne upravne postopke, so dolžne ravnati v skladu z določeno pravno podlago ter v nobenem primeru ne odločajo arbitrarno. V skladu z določili Zakona o splošnem upravnem postopku, ki se uporablja kot procesni predpis, pa ima zoper odločbo o prenehanju vodenja v evidenci brezposelnih oseb vsaka brezposelna oseba možnost izkoriščenja pravnega sredstva.
Prav tako ni uresničljiv predlog o zmanjšanju števila zaposlenih na zavodu, ki bi bilo proporcionalno zmanjšanju števila delovnih mest v gospodarstvu, tako z vidika zakonske ureditve zaposlovanja javnih uslužbencev kot tudi s praktičnega vidika, saj zmanjšanje števila zaposlenih v gospodarstvu za zavod pomeni le višji priliv brezposelnih oseb in posledično (ob praktično nespremenjeni kadrovski zasedbi) izredno povečan obseg dela. Je pa že in v nadalje še bo število javnih uslužbencev, zaposlenih v zavodu, v primerjavi z zadnjimi leti kljub večjemu obsegu dela upadalo, kar je posledica kadrovskega načrta Vlade RS.
V sled navedenega menimo, da si je v prihodnje treba prizadevati za večjo učinkovitost delovanja zavoda, medtem ko ukinitev zavoda po našem mnenju v obstoječem gospodarskem in socialnem položaju, v kakršnem se nahaja Republika Slovenija, ne bi bila niti smiselna niti koristna. Poleg tega ni nepomembno dejstvo, da bi vsaka takšna sprememba terjala tudi zagotovitev širokega političnega ter družbenega konsenza in ne nazadnje politično odločitev o njihovi implementaciji na najvišji ravni. Z ozirom na navedeno se o podanem predlogu, ki je zelo posplošen in premalo natančno razdelan, konkretneje ne moremo opredeliti.