Skoči do osrednje vsebine
Prijava v aplikacijo

Ste pozabili geslo?

Registracija

Predlagam vladi
Predlog z odzivom pristojne institucije

Korupcija pri javnem naročanju

3732 OGLEDOV 11 KOMENTARJEV

Zakon o javnem naročanju (ZJN-2) kljub lepotnim popravkom javnim naročnikom omogoča, da brez vsakršnih sankcij razpisno dokumentacijo priredijo tako, da je pisana na kožo dvornim dobaviteljem, ki se jim po vsej verjetnosti bogato oddolžijo na takšen ali drugačen način. Ponudnik ima edino možnost, da kršitve prijavi na DKOM (državna revizijska komisija), ki pa odloča le o tem, ali je naročnik pravilno vodil postopek ali ne. V primeru, da komisija ugotovi, da naročnik krši določbe ZJN-2, postopek vrne v začetno fazo odločanja. Če naročnik ni zadovoljen z odločitvijo DKOM, lahko v vsakem trenutku razpis razveljavi, brez da bi bil sankcioniran (beri: njegov favorit nima najugodnejše ponudbe in ne bi dobil tega posla).

Mislim, da bi lahko na precej enostaven način precej izkoreninili korupcijo pri javnem naročanju, če bi kar se da hitro sprejeli zakon, ki bi v primeru nepravilno vodenega postopka sankcioniral osebe, odgovorne za vodenje postopka javnega naročanja. Te osebe imajo vse po vrsti visoko izobrazbo in temu primeren OD, obiskovale so seminarje o javnem naročanju, poleg vsega pa ima vsak naročnik tudi svojo pravno službo, ki bi morala vedeti, kako se postopki pravilno vodijo.

Predlagam, da se jim tolerira dva ali tri postopke, ki so jih vodili nepravilno (na podlagi odločitve DKOM), za vse ostale primere pa naj takse in odvetniške stroške plačajo iz svojih osebnih dohodkov. Sedaj takso za izgubljene primere plačajo zavodi, šole, ministrstva, bolnice...in ne odgovorne osebe, ki so namerno ali nenamerno kršile zakon, kar na koncu pomeni, da spet plačamo davkoplačevalci?????Verjemite, ko se jim bo šlo za svoj denar, bodo trikrat razmislili, ali naj svojemu dvornemu dobavitelju delajo uslugo in tvegajo, da bodo plačali nekaj tisoč Eur taks in odvetniških storitev. Tudi DKOM bi se razbremenil, saj bi bilo vlog bistveno manj, kot sedaj.

25 glasov

0 glasov

Če bo predlog prejel vsaj 11 glasov za in več glasov za kot proti, ga bomo poslali v obravnavo pristojnemu ministrstvu.

AVTOR A abbax 4 predlogi
STATUS PREDLOGA
  • PREDLOG POSLAN
  • KONEC OBRAVNAVE
  • ODGOVOR

Odgovor


5. 11. 2013

Odziv Ministrstva za finance

Dolžnost odgovornega, gospodarnega in nepristranskega ravnanja javnih uslužbencev pri opravljanju svojih delovnih nalog izhaja iz:

  • Zakona o javnih uslužbencih (Uradni list RS, št. 63/07 – uradno prečiščeno besedilo, 65/08, 69/08 –ZTFI-A, 69/08 – ZZavar-E, 74/09 – odl. US, 40/12 –ZUJF) in
  • Kodeksa ravnanja javnih uslužbencev (Uradni list RS, št. 8/01).

Ukrepe za krepitev transparentnosti in integritete oziroma omejevanja koruptivnih tveganj v Republiki Sloveniji pa sistemsko ureja več predpisov. Ti tvorijo celoto, ki določa obvezna ravnanja in prepovedi ravnanj različnih subjektov, pri čemer se posamezne določbe med njimi nanašajo tudi na subjekte, ki so neposredno ali posredno vključeni v postopke oddaje javnih naročil.

Zakon o javnem naročanju (Uradni list RS, št. 12/13 – uradno prečiščeno besedilo; v nadaljevanju: ZJN-2) določa, da morajo naročniki dobavitelje blaga in izvajalce storitev ali gradenj izbirati tako, da se zagotovi gospodarna, učinkovita in transparentna raba javnih sredstev brez dajanja neutemeljene prednosti posameznim ponudnikom. Zoper morebitne kršitve zakona pri oddaji javnih naročil je ponudnikom pred Državno revizijsko komisijo in sodiščem zagotovljeno pravno varstvo. Za kršitve določb ZJN-2, ki pomenijo kršitev temeljnih načel javnega naročanja, pa določa zakon kazenske določbe, v okviru katerih se naročnika, ponudnika ali podizvajalca, njihovo odgovorno osebo in osebo, ki je storila prekršek, kaznuje z globo od 500 do 300.000 eurov. Za najhujše kršitve pa se osebi, ki je storila prekršek, lahko izreče tudi stranska sankcija izločitve iz postopkov javnega naročanja za dobo treh let oziroma prepove voditi ali na drug način sodelovati v postopkih javnega naročanja.

Zakon o integriteti in preprečevanju korupcije (Uradni list RS, št. 69/11 – uradno prečiščeno besedilo in 81/13 – odl. US; v nadaljnjem besedilu ZIntPK), kot krovni zakon na omenjenem področju, prav z namenom odprave oziroma omejitve koruptivnih tveganj pri javnem naročanju vsebuje več določb. Med drugim:

  • obvezno vključitev protikorupcijske klavzule v pogodbe, ki jih sklepa javni sektor (14. člen),
  • prepoved poslovanja javnega sektorja s subjekti, s katerimi funkcionarji javnega sektorja ali njihovi družinski člani nastopajo v različnih poslovnih povezavah (35. člen),
  • dolžnost izogibanja nasprotju interesov (37. člen),
  • dolžnost prijave premoženjskega stanja oseb, odgovornih za javna naročila (41. – 46. člen).

Za kršitve omenjenih določb opredeljuje ZIntPK tudi kazenske določbe, v skladu s katerimi se kršitelje kaznuje z globo v razponu od 400 do 100.000 evrov.

Z namenom povečanja integritete in zmanjšanja koruptivnih tveganj pri javnem naročanju je bilo v ZJN-2 v zadnjih letih vključenih več določil, s katerimi se zagotavlja večja transparentnost in nadzor nad oddajo javnih naročil. V postopkih s pogajanji brez predhodne objave povpraševanja na portalu javnih naročil, za katere zakon taksativno našteva okoliščine, kdaj je ta postopek mogoče izvesti, morajo naročniki hkrati s sprejemom odločitve, da se oddaja javno naročilo, le-to objaviti na portalu javnih naročil. S tem se potencialnim ponudnikom, ki morebiti neutemeljeno niso bili povabljeni k oddaji javnih naročil, zagotavlja učinkovito uveljavljanje pravnega varstva. Pred sklenitvijo dodatka k pogodbi morajo naročniki pridobiti soglasje svojega nadzornega organa. O morebitnem konfliktu interesov osebe, ki je na strani naročnika sodelovala v postopku javnega naročanja, z najugodnejšim ponudnikom mora ta oseba obvestiti odgovorno osebo naročnika, in sicer še preden naročnik sprejeme odločitev o oddaji naročila. Pri čemer je sam konflikt interesov definiran široko in »a priori« ne pomeni, da je bilo pri oddaji javnega naročila storjeno koruptivno dejanje. Po oddaji javnega naročila je celotna dokumentaciji o javnem naročanju javna, itd.

Poleg tega Kazenski zakonik (Uradni list RS, št. 50/12 – uradno prečiščeno besedilo in 63/13 – odl. US) kot kaznivo dejanje opredeljuje oškodovanje javnih financ, zaradi česar je zagrožena zaporna kazen do osmih let in denarna kazen. Na podlagi delovno-pravne zakonodaje oziroma zakonodaje s področja obligacijskih razmerij pa morajo javni naročniki v skladu z javnofinančno zakonodajo uveljavljati tudi pravico do povračila nastale škode.

Zakonodaja torej ureja več pravnih podlag in načinov za sankcioniranje neodgovornega, nevestnega in negospodarnega ravnanja oseb, ki vodijo ali na drug način na strani naročnika sodelujejo pri oddaji javnih naročil, in povračilo škode, povzročene s takšnim ravnanjem, zato Ministrstvo za finance meni, da v tem delu spremembe javnonaročniške zakonodaje niso potrebne.

Priloge:

Komentarji