23. 4. 2013
Odziv Ministrstva za finance
V zvezi s predlogom, da bi se prispevki na podlagi prostovoljne vključitve v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje (v nadaljevanju: PIZ), ki so se po ZPIZ-2 za večino zavarovancev bistveno povečali, priznavali kot olajšava v skladu z Zakonom o dohodnini, lahko tudi drugi osebi, saj nezaposlena oseba nima sredstev, da bi te prispevke plačevala sama, vam posredujemo naslednji odgovor:
V skladu z prvim odstavkom 25. člena Zakona o pokojninskem in invalidskem zavarovanju (Ur.l.RS, št. 96/12, v nadaljevanju: ZPIZ-2) se lahko oseba s stalnim bivališčem v Republiki Sloveniji, ki je dopolnila 15 let starosti in ne izpolnjuje pogoje za obvezno vključitev v zavarovanje po tem zakonu, lahko prostovoljno vključi v obvezno zavarovanje. Glede na navedeno gre torej za prostovoljno obliko zavarovanja na podlagi odločitve posameznika, ki se ni dolžan obvezno vključiti v PIZ.
V skladu z Zakonom o dohodnini (Ur.l.RS, št. 13/11 – UPB7, 9/11-ZUKD-1, 24/12, 30/12, 40/12-ZUJF, 75/12 in 94/12, v nadaljevanju: ZDoh-2) se ureja sistem plačevanja davka od dohodkov fizičnih oseb. Od posameznih vrst dohodkov za dela, na podlagi katerih je potrebna obvezna vključitev v PIZ, se prispevki, ki se obvezno plačujejo za PIZ, pri določanju davčne osnove od posameznega dohodka, odštejejo od tega dohodka. Ti prispevki se plačujejo od bruto dohodka in so obveznost delojemalca, zato je smiselno, da se upoštevajo kot zmanjšanje pri določanju davčne osnove od tega dohodka.
Pri prostovoljni vključitvi v obvezno PIZ ne gre za obvezno obliko zavarovanja, polega tega pa tudi ni določenega dohodka, od katerega se plačujejo navedeni prispevki, lahko jih plačuje tudi druga oseba. Gre torej za prostovoljne prispevke, ki se kot strošek posameznika plačujejo iz njegovega dohodka po obdavčitvi. Navedeni prispevki so strošek, ki se zavezancu priznava tako kot vsi drugi stroški zavezanca, v okviru splošne olajšave, do katere je upravičen vsak samostojni zavezanec. Za primerljive prispevke oziroma stroške zavezanca je v sistemu dohodnine do leta 2006 obstajala olajšava za različne namene, določena v višini do 2% letne davčne osnove zavezanca, ki se je pri odmeri dohodnine na letni ravni dokazovala na podlagi dokazil oziroma računov, ki so glasili na ime zavezanca. Zaradi poenostavitve odmere dohodnine z informativnim izračunom je bila navedena olajšava odpravljena, saj ni združljiva z navedenim poenostavljenim postopkom odmere dohodnine, hkrati pa je bila povečana splošna olajšava. V sistemu dohodnine tudi ne obstaja možnost uveljavljanja dejanskih stroškov po drugi osebi, saj je enota obdavčitve posameznik in njegov dohodek, izjema je določena le za vzdrževane družinske člane, kjer se v okviru posebne olajšave zavezancu, ki vzdržuje družinskega člana, priznava določena višina stroškov vzdrževanja take vzdrževane osebe.
Ugotavljamo, da bi predlog, po katerem bi se prispevki na podlagi prostovoljne vključitve v obvezno pokojninsko in invalidsko zavarovanje priznavali kot olajšava v skladu z Zakonom o dohodnini, pomenil uvajanje nove olajšave v sistem dohodnine, primerljive tisti, ki je za različne namene veljala do leta 2006, ki ni združljiva s sistemom informativnega izračuna dohodnine. Poleg tega bi navedena olajšava pomenila izpad določenega dela javnofinančnih prihodkov, kar pa v sedanjih zaostrenih javnofinančnih razmerah ni sprejemljivo. Upoštevaje navedeno ugotavljamo, da predlog ni sprejemljiv.
Glede na to, da je bil navedeni predlog oblikovan ob tem, ko se je izpostavila problematika bistvenega povečanja prispevkov za prostovoljno vključitev v obvezno PIZ v skladu z ZPIZ-2, vam s tem v zvezi sporočamo, da je zaradi številčne odjave oseb iz tega zavarovanja Vlada RS sprejela predlog novele ZPIZ-2, s katero bodo navedeni zavarovanci, ki so prijavljeni na Zavodu RS za zaposlovanje, imeli možnost prostovoljne vključitve v obvezno PIZ s postopnim dvigom višine prispevkov v določenem prehodnem obdobju. Zakon je predlagan v sprejem Državnemu zboru RS po skrajšanem postopku.